hoog op gooien in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

hoog op gooien in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 15:08

Sinds ongeveer een half jaar heb ik mijn paard nu. Ik rij er nog niet zolang op, omdat hij nare rij-geschiedenis gehad heeft. Ik leer nu rijden op lichaamstaal. Dit gaat tot nu toe erg goed.
In stap loopt hij al goed ontspannen, dit gaat steeds beter.
In draf gooit hij erg hoog op, hij is dan ook nog niet ontspannen. Dit komt allemaal vanzelf wel, dit heeft gewoon tijd nodig.
Maar ik vroeg me af of hij minder hoog op zal gooien naarmate hij zich beter ontspannener voelt tijdens het rijden? En zou dit verschil erg groot zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?

DionnexA

Re: hoog op gooien in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:35

hoog opgooien heeft niet altijd te maken met of hij wel of niet of wel gespannen opgooit. Ik kan het niet zo goed uitleggen sorry Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:36

Of ik het beter uit kan leggen weet ik niet, maar ik ga een poging wagen Lachen.

Hoog opgooien of niet, als een paard gespannen is en zijn rug niet goed gebruikt zit het niet lekker.
Bij meer ontspanning en beter ruggebruik kun je lekkerder blijven zitten. Het hoeft niet zoveel verschil te maken of je paard hoog op gooit of niet, het is gewoon oefenen geblazen om mee te 'swingen' met de drafbewegingen van je paard.

Ik heb wel eens horen zeggen dat 'hoe meer het achterbeen ondertreedt, hoe minder hoog het paard opgeeft'. Geen idee of dat zo is, ikzelf heb die ervaring niet.
En ik heb ook wel eens gehoord dat paarden met hoefijzers hoger opgooien dan paarden zonder Haha!.

Anyway; ik denk niet dat jouw paard op een gegeven moment niet meer hoog op zal gooien, maar dat het wel beter uit te zitten zal zijn naarmate hij leert te ontspannen.

Paarden die hoog opgooien hebben vaak fantastische bewegingen, dus wees blij! Wat voor paard is het?

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:21

Dani62 schreef:
Of ik het beter uit kan leggen weet ik niet, maar ik ga een poging wagen Lachen.

Hoog opgooien of niet, als een paard gespannen is en zijn rug niet goed gebruikt zit het niet lekker.
Bij meer ontspanning en beter ruggebruik kun je lekkerder blijven zitten. Het hoeft niet zoveel verschil te maken of je paard hoog op gooit of niet, het is gewoon oefenen geblazen om mee te 'swingen' met de drafbewegingen van je paard.

Ik heb wel eens horen zeggen dat 'hoe meer het achterbeen ondertreedt, hoe minder hoog het paard opgeeft'. Geen idee of dat zo is, ikzelf heb die ervaring niet.
En ik heb ook wel eens gehoord dat paarden met hoefijzers hoger opgooien dan paarden zonder Haha!.

Anyway; ik denk niet dat jouw paard op een gegeven moment niet meer hoog op zal gooien, maar dat het wel beter uit te zitten zal zijn naarmate hij leert te ontspannen.

Paarden die hoog opgooien hebben vaak fantastische bewegingen, dus wees blij! Wat voor paard is het?

zo iets dacht ik inderdaad al, bedankt voor het antwoord.
Het is een kruising tussen een gelderse en een engelse volbloed

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:07

`mijn pony (haflinger) gooide ook altijd hoog op als ik haar een duwtje gaf om aan te draven... maar als zij/hij stem gewend is kan je ook vragen met je stem te gaan draven dan doet mijnes het in iedergeval niet meer en later op bouwen naar alleen lichaamstaal

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:36

ik denk dat het niet gaat veranderen, al zou hij ontspannen worden. Ik heb afgelopen week voor het eerst bit- en boomloos gereden, wel op een paard dat daar veel ervaring mee had, maar ook die gooide erg hoog op. Het hoogst van allemaal, om het maar even zo te zeggen Tong uitsteken
Ik denk dat het een kwestie is van leren uitzitten. Wacht maar tot je na haar eens op een andere pony mag zitten, dan zit werkelijk alles alleen maar beter Knipoog