liggen/rollen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

liggen/rollen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:15

Ik twijfelde even of ik dit topic onder gedrag of naturals moest zetten, maar gezien ik parelli volg... zet ik hem maar even hier.
We hebben sinds februari een zweedse koudbloed draver. Ze heeft een hele tijd nodig gehad om te wennen en die tijd hebben we haar gegeven. Bovendien hadden we het zelf door omstandigheden hektisch en wilden we niet vanuit die situatie aan het werk gaan met haar.
Sinds enige tijd doen we grondwerk met haar en dat gaat goed. Voornamelijk mijn man, want het is zijn paard. Ze moet nog wat dingetjes leren, maar het is een braaf en vriendelijk paard en ze doet haar best. Onlangs hebben we australische stockzadels aangeschaft, gepast en het zadel lijkt goed te liggen.
Nu heeft dit paard tot zijn 8e op de baan gedraafd (en behoorlijk wat prijzen gewonnen) , daarna twee veulens gekregen en daarna een aantal keer ingespannen geweest voor de gewone wagen en gereden in de bossen.
De eigenaar waarvan wij haar hadden gekocht en die bevriend was met de fokster en draftrainster van dit paard had haar gekocht voor boswerk, maar dat werk bleek veel te zwaar voor haar. Vandaar dus dat hij haar verkocht. Hij heeft haar wel een aantal keer voor de gewone wagen gehad voor ritjes en dat deed ze ook goed. Zijn vrouw reed hem met barebackpad met beugels in het bos.
Ze heeft dus weinig opleiding gehad, alleen bosritten met barebackpad.
Nu heeft ze dus vandaag voor de tweede keer het zadel op gehad. De eerste keer hebben we het opgelegd om te passen, heeft mijn man er even opgezeten en mee gestapt en daarna weer afgestapt. De eerste keer ging goed, al was ze een beetje onrustig onder de man.
Nu dus weer gezadeld en op zich gaat dat prima. Ze reageert heel rustig op alle zg pre flight checks van te voren, dus zwaaien met touw, met pad, opzadelen, met beugels flapperen, stappen, zijwaarts, achterwaarts ed met zadel op... geen probleem. Opstappen is ook geen probleem.
Maar toen mijn man ermee ging stappen (ik liep er nog even bij) ging ze met haar neus over de grond en wilde gaan liggen/rollen. Ik liet haar weer doorlopen en dat ging goed. Maar ze deed hetzelfde een paar keer, dus aanstalte maken tot liggen/rollen.
Dit is nieuw voor mij.
Wie heeft enig idee waarin de oorzaak kan liggen? Vergis ik mij met zadel (De eerste zadeltester zit 130 km hiervandaan, komt niet en wij hebben geen trailer)? Heb echter alles gecheckt zoals geadviseerd, zelf altijd de zadels gepast op mijn paarden zonder problemen en een goede drukverdelende pad eronder. Maar toch....
Of kan het zijn omdat ze geen zadel gewend is met ruiter erop?
Kan het een hele andere oorzaak hebben?
Ze lijkt ook wat gespannen met zadel en ruiter, hoewel ze verder rustig loopt.
Iedere tip, idee etc is welkom.
Als jullie nog vragen hebben om meer duidelijkheid te hebben.... graag....

Morrie

Re: liggen/rollen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:10

nog geen reacties.......

Morrie heeft het ook een hele poos gedaan, zowel voordat ik met Parelli begon als erna heel irritant hij is wel eens midden op een druk kruispunt gaan liggen *pfff*

Als ik over een zandvlakte rijd, ben ik er altijd wel erg alert op, ik weet dat ie dan zomaar kan bedenken dat rollen ook wel lekker zou zijn. Mijn pony doet het ook, met kind erop en al, zowel met als zonder zadel, maar dat is een stressroller: je ziet precies wanneer is stress heeft, dan blijft ie als een gek rollen.....

Moet wel zeggen dat ze de behoefte om te rollen minder hebben nu ze al maanden 24/7 op zand staan......

Echt tips heb ik dus niet voor je, bij Morrie is het vanzelf over gegaan en Ukkie wordt niet meer bereden vanwege dampigheid dus dat is ook opgelost

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:16

ik denk dat je toch eerst wat meer tijd moet besteden aan het laten wennen aan dat nieuwe zadel,zoveel is ze tenslote nog niet gewend.

eerst een aantal keer longeren met het nieuwe zadel (dat voelt toch weer heel anders op haar rug qua beweging)

en daarna meerdere keren hangen en dan een stukje lopen en als dat zonder problemen gaat dan pas erop gaan zitten

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:18

Hoofd omhoog en voorwaarts houden (zorg ervoor dat ze niet kán rollen) , als ze het eenmaal door hebben zit je straks met een groot probleem ..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:20

Als de reactie alleen komt als er een ruiter op zit, dan lijkt het voor mij een vrij logische en simpele verklaring.
Of het paardje is geen mensen gewend op de rug, of het zadel ligt niet goed.
Het zadel kan ergens zo hard drukken of knellen, dat liggen de enige oplossing lijkt om van het zadel af te komen.
Dus probeer dat langzaam op te bouwen, door steeds meer druk/gewicht op het zadel te leggen.
Blijft dit gedrag dan aanhouden, dan zou ik toch eens naar het zadel laten kijken.
Het kan optisch heel goed liggen, maar zadelmaker is niet voor niks een beroep waar een opleiding aan vooraf gaat.
Wij zien de helft nog niet, wat een goede zadelmaker wel ziet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 14:14

Morrie... blijkbaar komt hetdus meer voor. Voor mij was het nieuw.

Risky... helemaal gelijk in dat hij moet wennen. Longeren doe ik niet, maar circling game, vooruit, achteruit, zijwaarts etc etc...gaat verder prima, erover heen hangen ook en erop zitten is ook geen probleem (ben ik uiteraard mee begonnen.) Ze ging het doen onder het stappen (aan de hand met iemand erop)
3 hearts,... uiteraard laten we het niet toe. Ik vroeg we alleen af waarom ze wilde liggen
Silence... ze is gewend aan iemand op haar rug, maar alleen gereden met barebackpad, dus niet met zadel.
Opbouwen doen we natuurlijk en ik ben erg allert op de ligging en ervan bewust dat ik iets kan missen. Probleem met zadelpassen staat in mijn opening-

Allemaal bedankt voor het meedenken. Kan dus idd gewoon zin zijn in..., onwennig ... of idd het zadel zelf.
Moet er wel bij zeggen dat ze dus slechts een paar keer heeft gereden voorheen (is draver) en niet met zadel.
De bak waarin we het uitprobeerden is een kleine paddock met mul zand waar ze normaal altijd gaat liggen en rollen, dus dat kan meespelen. Daarnaast vond ze het moeilijk om van toontje weg te gaan (mijn haf) en reageert ze nog niet zo op hulpen (nooit geleerd.. wordt aan gewerkt met grondwerk)
Vandaag ff geprobeerd met bbp en dat ging goed. Daarna nog ff met zadel en dit keer ging ze niet liggen, maar wel wat kreunen en een beetje dwars. Maar gezien we al wat rondjes met BBP hadden geprobeerd, kan ze het ook simpelweg moe zijn geweest.

We willen nu gaan wandelen met zadel op en als dat goed gaat (wat ik wel verwacht want zadelen ed is geen enkel probleem) wellicht eens op een recht pad kleine stukjes erop zitten om te kijken hoe ze reageert en wat ze doen. Ze loopt dat gewoon met toontje mee-

Meer ervaringen, tips en ideeën blijven welkom
Ik wil alles meenemen bij het bekijken van het probleem.....

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:39

dit is geen probleem, want meestal hebben paarden gewoon eventjes de behoefte om te rollen , na ht rijden of gewoon als je hem los gooit. Zoals u al zei gaat hij met z'n hoofd naar de grond, gewoon een keertje aandrijven zodat hij met z'n hoofd weer omhoog komt, zo voorkom je het rollen .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:46

Waarschijnlijk heeft kent hij dit truckje al van zijn vorige baas. Ik zou eens bellen met de vorige eigenaar.
Als een paard een maal weet dat hij onder het werk uit kan komen door te gaan liggen is , mits je consequent optreed, is het hek van de dam en zal hij het steeds vaker gaan doen.
Natuurlijk moet je zeker weten dat het b.v geen koliek is of een ander lichamelijk gebrek.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:48

Ik denk toch dat het met het zadel te maken heeft. Je zegt zelf al dat ze met bbp het niet doet en met zadel of probeerd te liggen of dwars gaat doen.

Zou toch iemand even naar je zadel laten kijken. Als het zadel niet goed ligt, kan het veel problemen veroorzaken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:01

Verschillende meningen... kan ik overal over nadenken....
Aerdenhout... Zeis bij de vorige eigenaar maar 10 keer gereden, met barebackpad in het bos. Rijden in bak of met zadel heeft hij nooit gedaan. Gaan liggen ook niet. Ze was niet ziek. Ze ziet er in elk geval goed gezond uit, eet goed en gedraagt zich verder heel normaal.

Chrisss... ik schreef dat we de tweede keer eerst een bbp hadden gebruikt en daarna weer het zadel erop hadden gelegd. En toen deed ze het dus niet, maar kreunde wel.
Maar ik hou zeker in de gaten of er zadelproblemen zijn, want ik weet dat je dat niet altijd goed ziet. Probleem met zadelpasser staat in mijn opening. Maar we kunnen wel afwisselend met en zonder zadel proberen om er beter zicht op te krijgen.
Maar ze is dus geen zadel gewend. Zadel erop leggen, gewicht erop, opstappen is echter evengoed geen probleem.

Maar het kan eenmalig zijn geweest omdat het zo'n echte zandbak is waar ze altijd rollen en wellicht hebben de haren niet goed gezeten onder het zadel en kriebelde het. Tenslotte is ze met rijden onder het zadel erg onervaren. (maar verder heel rustig>)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:11

Om alles helder te krijgen zijn we weer vooraan begonnen, in acht nemend dat ze pas een paar keer in het bos is gereden en nooit met zadel. Grondoefeningen doen we al heel veel, maar nu dus met het zadel op. Daarnaast wandelen met het zadel op en vandaag is mijn man er een keer op gaan zitten. We laten haar voor los, zodat ze niet het gevoel heeft vast te staan en zelf kan leren om stil te staan. Tot dusver gaat het prima. Tijdens het zadelen en aansingelen staat ze te slapen Clown en met opstappen blijft ze heel ontspannen staan. Ook gedurende de tijd dat mijn man erop zat, beetje om zich heen kijken, grasjes plukken... Van hieraf gaan we het verder opbouwen.... nog meer wandelen en grondoef met zadel, opstappen, stilstaan, uitbouwen met een paar pasjes stappen etc.... Ondertussen proberen we erg alert te blijven op problemen en controleren we haar rug nauwgezet na iedere keer. Ben benieuwd hoe het verder gaat (ze is uiteindelijk nog erg groen met rijden)