Ik twijfelde even of ik dit topic onder gedrag of naturals moest zetten, maar gezien ik parelli volg... zet ik hem maar even hier.
We hebben sinds februari een zweedse koudbloed draver. Ze heeft een hele tijd nodig gehad om te wennen en die tijd hebben we haar gegeven. Bovendien hadden we het zelf door omstandigheden hektisch en wilden we niet vanuit die situatie aan het werk gaan met haar.
Sinds enige tijd doen we grondwerk met haar en dat gaat goed. Voornamelijk mijn man, want het is zijn paard. Ze moet nog wat dingetjes leren, maar het is een braaf en vriendelijk paard en ze doet haar best. Onlangs hebben we australische stockzadels aangeschaft, gepast en het zadel lijkt goed te liggen.
Nu heeft dit paard tot zijn 8e op de baan gedraafd (en behoorlijk wat prijzen gewonnen) , daarna twee veulens gekregen en daarna een aantal keer ingespannen geweest voor de gewone wagen en gereden in de bossen.
De eigenaar waarvan wij haar hadden gekocht en die bevriend was met de fokster en draftrainster van dit paard had haar gekocht voor boswerk, maar dat werk bleek veel te zwaar voor haar. Vandaar dus dat hij haar verkocht. Hij heeft haar wel een aantal keer voor de gewone wagen gehad voor ritjes en dat deed ze ook goed. Zijn vrouw reed hem met barebackpad met beugels in het bos.
Ze heeft dus weinig opleiding gehad, alleen bosritten met barebackpad.
Nu heeft ze dus vandaag voor de tweede keer het zadel op gehad. De eerste keer hebben we het opgelegd om te passen, heeft mijn man er even opgezeten en mee gestapt en daarna weer afgestapt. De eerste keer ging goed, al was ze een beetje onrustig onder de man.
Nu dus weer gezadeld en op zich gaat dat prima. Ze reageert heel rustig op alle zg pre flight checks van te voren, dus zwaaien met touw, met pad, opzadelen, met beugels flapperen, stappen, zijwaarts, achterwaarts ed met zadel op... geen probleem. Opstappen is ook geen probleem.
Maar toen mijn man ermee ging stappen (ik liep er nog even bij) ging ze met haar neus over de grond en wilde gaan liggen/rollen. Ik liet haar weer doorlopen en dat ging goed. Maar ze deed hetzelfde een paar keer, dus aanstalte maken tot liggen/rollen.
Dit is nieuw voor mij.
Wie heeft enig idee waarin de oorzaak kan liggen? Vergis ik mij met zadel (De eerste zadeltester zit 130 km hiervandaan, komt niet en wij hebben geen trailer)? Heb echter alles gecheckt zoals geadviseerd, zelf altijd de zadels gepast op mijn paarden zonder problemen en een goede drukverdelende pad eronder. Maar toch....
Of kan het zijn omdat ze geen zadel gewend is met ruiter erop?
Kan het een hele andere oorzaak hebben?
Ze lijkt ook wat gespannen met zadel en ruiter, hoewel ze verder rustig loopt.
Iedere tip, idee etc is welkom.
Als jullie nog vragen hebben om meer duidelijkheid te hebben.... graag....