[AR] Aantal vragen wat betreft mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nerolo

Aantal vragen wat betreft mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 12:00

Ik wil met mijn pony gaan mennen ( na een cursus te hebben gevolgd ).
Nu wil ik morgen gaan kijken naar een wagen en tuig. Iemand tips waar ik op moet letten.
Hoe kan ik zien dat het in goede staat is, zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten zodat ik zeker weet dat ik niet met een miskoop naar huis ga Haha! En maat cob tuig zit erbij, voor welke maat pony's is dat geschikt? Ik heb een New Forest pony van 1.37m, zal dat passen of moet ik dan tuigmaat pony hebben, wat denken jullie? Of is pony weer te klein?

De wagen is bladgeveerd en heeft een werkende rem. Hoe kan ik zonder pony ervoor even snel testen of dat allemaal funcitoneert zoals het moet? Kortom waar moet ik gewoon op letten?

Mensen adviseren dat je een wagen met rem moet kopen, maar met mennen mag je de rem niet veel gebruiken. Bijvoorbeeld niet als je stilstaat e.d. Wanneer mag je nou echt een rem gebruiken, in welke gevallen ( zal het vast allemaal nog leren op die cursus ).

Zijn er specifieke bitten voor het mennen? pony wordt gereden met een enkel gebroken bitje met het normale hoofdstel.
Wat voor bitten heb je echt nodig met mennen? Pony heeft 18 jaar lang voor de wagen gelopen, alleen heb ik nog nooit gemend.
Pony is nergens bang voor en vind het mennen prachtig, nu moet alleen ik het dus nog leren!! hihi

Tips e.d. zijn welkom!

Groetjes

Divine

Re: Aantal vragen wat betreft mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:18

Kijk even in het FAQ hier, daar staat al veel antwoorden in. Maar persoonlijk zou ik eerst de cursus gaan volgen, voordat ik een wagen en tuig zou gaan aanschaffen. Dan weet je al veel meer, ook waar je op moet letten. En neem iemand mee die er wel veel verstand van heeft. Voor een pony van 1.37 m. kan een beetje menwagen al snel te zwaar zijn. Een cobtuig is hoogstwaarschijnlijk te groot, dat is meer een maatje voor Haflingers, Fjorden, Welsh-Cobs.

Ga eerst de cursus volgen, als het dan tegenvalt heb je in ieder geval geen wagen + tuig thuis staan die je dan niet gaat gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:41

Een cobtuig is inderdaad veel te groot. Verder kan ik niets zeggen over de wagen die je wilt kopen, omdat je niet aangeeft wat voor type wagen het is (heb je misschien een foto?)
Verder adviseer ik je om eerst maar les te gaan halen, voor je tot aanschaf van het een en ander overgaat. Je leert dan in de les wel waar je op moet letten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:17

de tip om eerst op cursus te gaan is echt een goede. En ga eens naar een menwedstrijd in de buurt en kijk eens welke koetsen je aanspreken en welke niet. Vraag bij het uitstappen eens of je een stukje achterop mee mag rijden om te voelen welke vering jou aanspreekt, etc. En kijk eens rond naar de verschillende tuigen, die men gebruikt.
WIl je wedstrijden gaan rijden, of is het voor de recreatie? hoeveel mensen wil je vervoeren? etc. etc.
Ik denk dat je eerst goed moet opschrijven wat je aangespannen wilt gaan doen en dan pas op zoek gaan naar een tuig en koets die bij jouw doelen passen.

Succes want mennen is hartstikke leuk.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:48

Kijk eerst eens in de FAQ: [AR] FAQ voor AR
Dan hebben we ook nog vele Wiki artikelen waar mensen heel erg hun best op hebben gedaan: [AR] Wiki artikelen
En met de zoekmachine: http://www.bokt.nl/forums/search.php kan je ook nog erg veel vinden.
De antwoorden op de vragen die je stelt zijn redelijk makkelijk zelf te vinden Knipoog
Mocht je een specifiek probleem met mennen/aangespannen rijden of een wagen hebben kun je een nieuw topic openen, hier nu een slotje.