Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Airiin schreef:Ik zou doen wat twistermahoi ook zegt: als paardje zo graag achteruit wil lopen, moet ie dat vooral doen ook. Zijn ze vrij snel zat van en dan willen ze wel weer vooruit. Zo niet, lekker achteruit laten lopen, desnoods een heel uur, totdat het kwartje valt: vooruit loopt toch wat makkelijker.
superwoman schreef:Airiin schreef:Ik zou doen wat twistermahoi ook zegt: als paardje zo graag achteruit wil lopen, moet ie dat vooral doen ook. Zijn ze vrij snel zat van en dan willen ze wel weer vooruit. Zo niet, lekker achteruit laten lopen, desnoods een heel uur, totdat het kwartje valt: vooruit loopt toch wat makkelijker.
helaas neem je dan de fout niet weg van de ruiter.... Paard loopt niet voor niks achteruit.
Een goede leider zorgt ervoor dat het paard WIL werken...
Airiin schreef:Hoe je kan je een paard laten 'willen werken' als 'ie alleen in de achteruit gaat? Als een paard een keer doorheeft dat achteruit lopen er voor zorgt dat ze geen moeilijke of niet leuke dingen meer hoeft te doen, krijg je dat er heel lastig weer uit. Je kan pas leuke dingen doen aan de longe als je paard vooruit loopt. Ik zou eerst dit probleem oplossen en dan er voor zorgen dat het ook leuk is.
Longeren achter een wortel aan is ook niet alles natuurlijk
Maanling schreef:Ik zie het probleem ook niet zo. Paardje staat stil en gaat zelfs in zijn achteruit? Hallo? Daar heb je de zweep toch voor. TIK op die billen!
Prisca schreef:Probleem zit hem denk ik in het feit dat hij altijd maar zijn zin krijgt.
fannetje schreef:ik zou haar eerst eens in een afgezette cirkel los 'longeren'.
Zo kun je haar makkelijker naar voren drijven. Zodra ze dit goed doorheeft, dan pas aanlijnen en opnieuw. Gaat dit goed, dan pas bijzetten, maar blijf in die afgezette cirkel werken, dit scheelt je een hoop ellende.
Maanling schreef:En niet accepteren dat paardje stilstaat. Wie is nou de baas? Paardje toch zeker niet? Lopen als ts dat zegt! Wat denkt paardje wel niet. En niet lopen? TIK! Of 2 of 3. Tot ie luistert.