Hoe van lage neusriem bitloos hoofdstel maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Hoe van lage neusriem bitloos hoofdstel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 14:12

Een Welsh A pony hier wordt bitloos gereden, ook op aanraden van de tandarts. Een touwhalster functioneert prima op buitenritten, en het 'rij touwhalster' functioneert iets beter als het touwhalster.

Nu heb ik een hele tijd eens een optoming gezien waarbij je een lage neusriem kon gebruiken waarbij je iets met touwtjes moest doen. Zo gauw uit mijn hoofd vermoed dat ik het het kruislings onder de kaak doorging. Ik kan het helaas niet meer vinden en wil het eigenlijk wel eens proberen, dus wie kan me helpen met een foto of tekening?

Morrie

Re: Hoe van lage neusriem bitloos hoofdstel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:18

bedoel je dit soms?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 14:22

Jaaaaa! Dankje!
En het is dus zo simpel als dat ik het zelf ook had kunnen bedenken. Tong uitsteken

Iemand ervaringen met deze optoming?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:25

Ik heb een Dr. Cook, dus zegmaar de 'echte' versie ervan. Werkt oké, maar ik vind het niet zo fijn. Touwhalster is veel duidelijker. Met zo'n kruislings systeem geef je druk over het hele hoofd: de neus, zijkant v d neus, onderkaak, wang en achter de oren. Lang niet alle paarden accepteren dat 'opgesloten' gevoel. Je kan beter gewoon met touwhalster doorgaan als dat goed werkt, veel duidelijker.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:26

ja hoor, uitgeprobeerd en afgekeurd, zoals alle andere bitloze optomingen die ik geprobeerd heb.
Ik vind voor mijn paard alleen een touwhalster acceptabel

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:26

zou je niet beter gelijk een bitlooshoofdstel kunnen uitproberen ?

heb je niet iemand in de omgeving die bitloos rijd?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 14:34

Zo'n kruislings neusriempje heb ik ook, maar dat werkt voor geen meter. Ik ben niet geheel onbekend met bitloos, mijn paard loopt ook met vanalles, maar voor een Welsh A is er niet veel op de markt qua bitloos. Ik ga het eens proberen, kost me verder toch niets en anders houden we het gewoon bij een touwhalster. Lachen

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:35

Je kan beter geen lage maar een hoge neusriem gebruiken als je perse een eigen bitlooshoofdstel in elkaar wil zetten.
Met een lage nesuriem oefen je (te) veel druk uit op de neus en kan je als er te hard getrokken word de luchtwegen afsluiten.
Een hoge neusriem, 2 vingers onder het jukbeen werkt dan veel vriendelijker.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:39

Ik heb beide versies van Emiel Voest (freestyle en Bitless), en ik vind ze ideaal, nou ja mijn paard eigenlijk, die loopt er super op Knipoog
Kijk anders is op zijn site: www.emielvoest.nl

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:43

ik heb deze methode ook een tijdje geprobeerd.. maar uit verwarring en frustratie de touwtjes eraf gehaald, en de teugels domweg aan de ringetjes van de neusriem gemaakt.. dat werkte veel fijner Haha!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 15:55

De neusriem hang ik uiteraard hoger het is een maat Shet voor een Welsh A met een heel fijn neusje, maar die heb ik nodig omdat er ringen aan de zijkant zitten. Aan een gewone Engelse neusriem zitten geen ringen.

De meningen zijn dus wat verdeelt, ik ga het gewoon proberen en is het niets dan gaat haar touwhalster gewoon weer aan en gaat de neusriem terug op het hoofdstel van mijn Shetlander. Knipoog

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:04

wij hebben voor onze kruising shet/welsh ook een bitlooshoofdstel dus ze zijn er wel

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:40

Wat voor één hebben jullie?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:43

oja, bij ruitersportshop kan je een bitloos hoofdstel bestellen (staat een shet als model! Knipoog) voor 49,-. Tis zo'n Voest-freestyle-ding, maar dan dus van een ander merk en goedkoper. Het kan wel zijn dat de kwaliteit leer wat slechter is. Dat betekent dat de release ook slechter word. En als je shet een flink baardje heeft kan een kruislingse optoming nog wel errug vervelend voor m zijn (zeker in de winter).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:47

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:51

Dat is zo'n kruislings systeem? Die heb ik inderdaad ook, maar die vind ik zo slecht dat ik dan nog liever een stalhalster aan doe.

Het is niet dat ik naar een bitloos hoofdstel op zoek ben, ze doet het op buitenritten prima op touwhalster, maar dit is vrij makkelijk te proberen en als het niets is, dan is het niets en heb ik niets weggegooid.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:06

ik rij ook met het kruislinkse systeem, eerst met een stalhalster met een toutje onder de kin gekruist, maar de release was slecht en het touw schoof naar achteren maar mn paard liep er prima op dus nu heb ik een "echte" en die zit een stuk beter