longeren; staken, zweep of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ansieee

longeren; staken, zweep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 16:33

Mijn pony heeft een ontzettende hekel aan de zweep, tenminste bij gebruik bij het longeren, tijdens het rijden accepteert ze het wel. Ze is er nu een jaartje en ik heb haar eigenlijk nooit echt gelongeerd, ze stond tenslotte op het land en werd regelmatig gereden. De laatste weken ben ik toch gaan longeren voor de spieropbouw en ontspanning. Hiervoor recreatief gereden en opbouw van conditie (voordat ze hier stond bijna een jaar stilgestaan) nu wil ik haar toch wel wat meer dressuurmatiger rijden, de basis is wel redelijk goed. Alleen longeren dat wil niet zo lukken ik zet haar nog niet bij omdat ze daar nog niet aan toe is, heb tussendoor met dubbele lijnen geprobeerd wat ze wel redelijk oppakte alleen niet op druk.Nu doet ze de eerste rondjes prima maar daarna stopt ze. ze staakt en de zweep maakt het erger ze komt zelfs dreigend op je af. Ik heb er nu steeds iemand naast maar heel vordering maakt ze nog niet. Ik geef niet toe aan haar, en stop pas als ik het genoeg vind. Alleen met zweep is ze vervelender als zonder, maar zonder zweep longeren is ook niet je van het, ze staakt ook alleen minder maar reageert ook minder op stemhulpen dus eigenlijk heeft ze het nodig maar accepteert het niet, wat vinden jullie, met zweep of zonder?

SarahLynn

Re: longeren; staken, zweep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:31

Paar keer zonder als ze dat helemaal braaf doet, dan kan je weer met zou ik zeggen. (voor als ze dan nog een keer vervelend doet ) Koe

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:57

ik zou gewoon met zweep blijven werken zonder te slaan enz. mischien dat je als ze naar je toen komt ook een drijgende stap naar voren doen en daarbij de zweep in haar richting wijzen(niet slaan). hopelijk heeft ze dan door dat jij niet bang bent als ze op je af komt en zoeits krijg van ok dit werkt dus niet laat ik maar doorgaan, ze snapt t gewoon nog niet goed denk ik en probeert daarom nu uit of je jou kan laten stoppen. bij mij heeft t gewerkt niet in 1 keer maar steets duidelijke stemhulpen en een stap op haar af doen als ze dit probeerd. veel sucses

slipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:50

Ik zou gewoon met de zweep blijven longeren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:52

Ik heb een hekel aan zeikerds, dus gewoon met zweep. Ben wat dat betrefd heel nuchter, laat ze dan de 1e 3x maar rennen en bokken, uiteindelijk komen ze toch tot de ontdekking dat het zinloos is en gaan ze het vanzelf accepteren, zorg alleen dat je niet te dreigend overkomt, geef je pony wel de kans er aan te wennen, en niet om er van te schrikken. Ik heb nog nooit een paard gehad dat zo dom was om te blyven staken vanwege de zweep, dus het lost zichzelf vaak al op..

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:36

Met Zweep, als ze op je afkomt gewoon je stem gebruiken en als ze niet reageert de zweep, dan leert ze vanzelf dat als ze niet luisterd er een maatregel volgt;)

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:11

Met zweep, ze kan het wel haten maar dat is niet jouw probleem, je moet laten zien wie de baas is niet bang zijn want dat voelt je paard. Als ze dreigt dreigend op je af te komen moet je haar door laten lopen zodat ze niet kan dreigen, .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:12

Longeren doe je met zweep. Zonder ben je gewoon aan het rondslingeren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:16

Ik zou toch licht bijzetten met touwtjes en zeker met zweep.
De zweep hou ik zins kort recht omhoog. Dat is mij geleerd door Lammerd Haanstra. Die van mij was juist een renner met zweep maar is er op deze manier aan gewent. Zorg dat de slag lang genoeg is zodat je daarmee je pony kan "" aaien"
Het is een kwestie van geduld.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:22

als je het nou eens gewoon met een dressuurzweep probeert? Dan heb je wel iets om mee te drijven, maar minder drastisch dan de longeerzweep. Misschien kan je de longeerzweep dan weer pakken als het staken over is.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:24

Of je stopt na een paar rondjes, beloond goed. Volgende dag weer. en steeds een rondje erbij? Zodat op een gegeven moment het longeren echt goed gaat...

Anders gewoon met zweep, tik geven als ze stopt.. want volgens mij neemt ze je een beetje in de maling

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:31

Je zegt dat ze wel te longeren is met dubbele lijnen. Mijn paard kon vroeger ook niet gelongeerd worden aan een enkele lijn, hij vertikte het om te lopen en ook al had ik een zweep, dan viel hij mij gewoon hard aan. Ik kon dan gaan rennen ipv mijn paard. Ik heb toen een cursus dubbele lijnen gevolgd. Paard pakte het heel braaf op. Het voordeel is dat je de lijn achter de kont van het paard hebt, hiermee kun je voorwaarts drijven. Let er ook op dat je niet te dicht op je paard loopt, ik moet een afstand van ongeveer 6 meter aanhouden anders komt hij ontzettend terug in tempo. Ik heb mijn probleem niet zelf op kunnen lossen, maar in het trainingscentrum van monty roberts. Je hebt zeker geen zweep nodig, je hebt meer aan je eigen houding.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:29

ansieee schreef:
Mijn pony heeft een ontzettende hekel aan de zweep, tenminste bij gebruik bij het longeren, tijdens het rijden accepteert ze het wel. Ze is er nu een jaartje en ik heb haar eigenlijk nooit echt gelongeerd, ze stond tenslotte op het land en werd regelmatig gereden. De laatste weken ben ik toch gaan longeren voor de spieropbouw en ontspanning. Hiervoor recreatief gereden en opbouw van conditie (voordat ze hier stond bijna een jaar stilgestaan) nu wil ik haar toch wel wat meer dressuurmatiger rijden, de basis is wel redelijk goed. Alleen longeren dat wil niet zo lukken ik zet haar nog niet bij omdat ze daar nog niet aan toe is, heb tussendoor met dubbele lijnen geprobeerd wat ze wel redelijk oppakte alleen niet op druk.Nu doet ze de eerste rondjes prima maar daarna stopt ze. ze staakt en de zweep maakt het erger ze komt zelfs dreigend op je af. Ik heb er nu steeds iemand naast maar heel vordering maakt ze nog niet. Ik geef niet toe aan haar, en stop pas als ik het genoeg vind. Alleen met zweep is ze vervelender als zonder, maar zonder zweep longeren is ook niet je van het, ze staakt ook alleen minder maar reageert ook minder op stemhulpen dus eigenlijk heeft ze het nodig maar accepteert het niet, wat vinden jullie, met zweep of zonder?

Als je al een jaar dressuurmatig met haar rijdt is ze echt wel toe aan bijzetten (wanneer zou ze er vlgs jou dan pas aan toe zijn?)
Wat versta je onder "druk"? Als je longeert moet je een licht contact via de longeerlijn met de mond hebben, er mag nooit een boog in de longeerlijn vallen en het paard mag er ook niet aan gaan trekken(jij ook niet!) Dat lichte contact kun je alleen maar krijgen als je pony VOORWAARTS is. En dat is ze niet.
Zodra jij daar aan gaat werken protesteert ze door staken en zelfs dreigend op je af komen. En dan komt het moment dat je haar wel degelijk haar zin geeft, want juist dan zou je haar, voordat ze op je af komt met de zweep onvoorwaardelijk voorwaarts moeten drijven en dat kan best een flinke tik zijn, maar ze moet naar voren.
Je kunt niet longeren zonder zweep. De zweep vervangt je drijvende zit en been. Zonder van achter naar voren te rijden of te longeren kun je nooit verwachten dat je een licht contact hebt en dat je paard/pony naar aanleuning gaat zoeken. Je pony gaat het opzoeken doordat je haar voorwaarts drijft; jij doet het niet door "druk".
Koop het boekje van Lammert Haanstra over longeren.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:34

VIPPIEKIPPIE schreef:
Ik heb een hekel aan zeikerds, dus gewoon met zweep. Ben wat dat betrefd heel nuchter, laat ze dan de 1e 3x maar rennen en bokken, uiteindelijk komen ze toch tot de ontdekking dat het zinloos is en gaan ze het vanzelf accepteren, zorg alleen dat je niet te dreigend overkomt, geef je pony wel de kans er aan te wennen, en niet om er van te schrikken. Ik heb nog nooit een paard gehad dat zo dom was om te blyven staken vanwege de zweep, dus het lost zichzelf vaak al op..

Inderdaad, je pony rammelt met je voeten! Even laten weten waar z'n plaats is, kan geen kwaad en (jammer en helaas) dat gaat alleen met zweep. Het belangrijkste is dat je hem beloont op de juiste moment!
Trouwens, longeren moet je leren. Het is echt niet zo makkelijk... misschien eens een paar lesjes longeren kan geen kwaad.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:43

Zweep er gewoon bijhouden en gebruiken wanneer nodig, niets aantrekken van haar verzet, gewoon doorgaan als ze begint te dreigen je breed maken, stem verheffen en haar boos toespreken en haar opdrijven met de zweep, desnoods een tik tegen haar billen geven.
Probeer ervoor te zorgen dat jij altijd ongeveer in het midden of iets aan de achterkant van je paard staat, zodra je teveel ter hoogte van haar voorkant komt werkt dit remmend en niet meer drijvend.
Het heeft even tijd nodig, maar als je duidelijk bent als ze fout is en duidelijk als ze het goed doet (straffen en belonen met je stem) zal het kwartje snel genoeg vallen en zal ze haar verzet opgeven.
Ik longeer Ulf ook vaak gewoon aan het halster doe dan de longeerlijn vast op de zijkant en laat hem dan ook wel eens een sprongetje maken, gewoon voor de afwisseling, hij vindt dit erg leuk en wordt er ook nog sterker van in de achterhand.
Hindernis niet zo hoog hoor, max. ongeveer 10 cm boven mijn knie.
Verder longeer ik hem met een longeersingel en een touwtje wat rondloopt, werkt prima en je kunt het heel simpel van laag naar hoog instellen.

Succes

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:12

Bolieke schreef:
VIPPIEKIPPIE schreef:

Inderdaad, je pony rammelt met je voeten! Even laten weten waar z'n plaats is, kan geen kwaad en (jammer en helaas) dat gaat alleen met zweep. Het belangrijkste is dat je hem beloont op de juiste moment!
Trouwens, longeren moet je leren. Het is echt niet zo makkelijk... misschien eens een paar lesjes longeren kan geen kwaad.

Helemaal eens met al het bovenstaande. Goed longeren is een kunst. Je kunt (als je het goed doet) zo verschrikkelijk veel met je paard doen. Hij/zij krijgt er dan ook echt plezier in en de longeerder ook.
En belonen op het juiste moment is goud waard; "goed zoo!" doet wonderen. Maar ook een (flinke) tik op het juiste moment met de zweep kan wel eens nodig zijn zoals in jouw situatie TS>