[AR] Met of zonder oogkleppen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Met of zonder oogkleppen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 09:54

Hoi,

Ik ga mijn KWPN-er beleren voor de wagen. Hij is 110% verkeersmak onder de man, alleen nou vraag ik me af wat verstandig is. Zal ik hem met of zonder oogkleppen gaan beleren ?

Het gaat erom dat wij beiden op buitenritten plezier hebben, en mijn paard kijkt gewoon erg graag om zich heen tijdens een buitenrit. Maar is dat verstandig om te doen als er een wagen achter hangt.

Of mss moet ik em eerst met leren en dan als het goed gaat kijken of het zonder oogkleppen kan en hoe hij dan reageerd??

Graag tips en jullie ervaringen !!

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Met of zonder oogkleppen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:02

Ik had mijn fjord beleerd zonder oogkleppen, want ik merkte dat ze heel erg zenuwachtig werd als ze niet om zich heen kon kijken.

Maar dat is echt voor ieder paard anders.
Dus ik zou zeggen: ga eens een bosritje maken ofzo, met en een keer zonder oogkleppen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:09

Ja ik denk ook wel dat Tychon zit met oogkleppen het minst prettig zal voelen, maar ik moet hem nog helemaal gaan beleren, of nou ja ik laat hem beleren. En de vraag werd aan mij gesteld of ik dat met of zonder oogkleppen wilde.

Persoonlijk denk ik zonder, maar wat is de concequentie van met of zonder ?

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:11

Ik weet niet zoveel van mennen af maar sommige paarden vinden het eng dat er iets achter hem aan gaat.

Een goede optie is open oogkleppen, hiermee kunnen ze alléén niet achter kijken maar wel om zich heen.

kan zo 1,2,3 geen plaatje ervan vinden Clown

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:18

Ja klopt, ik denk dat ze dat in de eerste instantie inderdaad 'eng' vinden, maar als je het ze leert lijkt het me minder schrikken voor ze als dat je ze eenmaal beleerd hebt met kleppen en ze er dan ineens afhaalt....

Dus ik heb er ook wel mijn gedachten bij, maar ik heb geen ervaring dus ik kan mijn gedachte niet baseren op 'feiten' zeg maar...

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:48

'open'oogkleppen
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:55

Mijn kwpner rijden we zonder oog kleppen (je kunt dit proberen door er met dat hoofdstel met lange lijnen op de weg er achter te lopen) Of aan de hand proberen.

Hebben het na ontelbare keren proberen maar opgegeven. Ze raakte helemaal in paniek als er wat van achteren kwam en ze kon dat pas laat zien.
Haar rijden we gewoon met haar rijhoofdstel en rijbit. Dit gaat super.

Voor mijn arabiertje maakt het niets uit (gewoon hoofdstel, men hoofdstel, menstang of rijtrens).

Hebben het ook andersom gehad, probeer maar een doorgewinterde tuiger die nooit van het erf afkwam zonder oogkleppen, maar eens met een gewoon rijhoofdstel buiten te rijden....... was ook een hele uitdaging. Maar gaat nu gelukkig goed.

edit: mijn kwpner kende de wagen al wel, rij regelmatig mee met de kar (onder het zadel) dus ze kende het geluid en de kar al

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:59

Ik zit inderdaad met hetzelfde, ben nu ook eentje proberen met mennen, alles gaat goed maar ze is vrij ontstabiel met oogkleppen.

@ Bonzjo: Die open oogkleppen, weet jij waar je die kunt kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:11

Als je paard niet zo heel schrikkerig is, is het rijden zónder oogkleppen wel zo veilig... Als er ineens fietsers of ander verkeer vrij dicht langs het paard komt, kunnen ze er gigantisch van schrikken als ze oogkleppen op hebben, ook met open oogkleppen.

Ik heb het helaas al eens mee moeten maken dat ik met een volledig verkeersmakke haflinger op pad ging, met oogkleppen, met een wagen vol verstandelijk gehandicapten.

Toen kwam er een heel stoet met wielrenners langs, die op 10cm van het paard langs zoefden.
Paard schrok, want hij had ze niet aan zien/horen komen, en ineens kwamen al die gekleurde shirtjes voorbij.

Paard ophol, drie mensen van de kar gevallen...

Dat was zónder oogkleppen níet gebeurd.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:12

En dan gewoon wél een menhoofdstel gebruiken en dan de kleppen er af halen of gewoon een rijhoofdstel met stang/gewoon bit? Wat zijn jou ervaringen hier in Hypofocus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:34

Ik had een heel stevig voorbreng hoofdstel (dik, grof leer), waar ik de bakstukken vanaf heb gehaald. En die heb ik op m'n menhoofdstel gezet.

Dat hoofdstel heb ik trouwens nog liggen, en staat te koop, want we hebben de paarden in februari helaas moeten verkopen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:33

Hypofocus schreef:
Dat was zónder oogkleppen níet gebeurd.

Correctie, dat was zonder wielrenners niet gebeurd. Die haflinger was even goed weggesprongen van zo'n bende malloten die errond komen zwermen als hij ze wel had zien komen.

Hier hebben we het nog gehad over oogkleploos mennen. 4 pagina's leesplezier. Lachen

Persoonlijk ben ik voor het gebruik van oogkleppen, maar dan liefst zo open mogelijk. Ik sleep eerst zonder kleppen, om dan over te schakelen eens ze het een beetje gezien hebben.

Groeten, SuSEQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:37

Nee. dat is niet helemaal waar... Ik heb met meerdere paarden op diezelfde weg zónder oogkleppen gereden, waarbij exact dezelfde situatie voorbij kwam. En dat was nóoit een probleem, omdat de paarden ze aan zagen komen.
Die éne keer mét oogkleppen, en het paard ging op hol.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:14

Die open oogkleppen is mss ook wel iets, maar ik denk dat ik het in de eerste instantie toch zonder wil proberen. zoals jij idd zegt Hypofocus, als er ineens iets voor ze komt lijkt het mij ook dat je erg schrikt, en als je gewoon om je heem kan kijken zoals normaal lijkt het me minder schrikken.

Kleppen erop kan natuurlijk altijd nog.

Dubbele longe met mij er achteraan lopend kent ie al wel, en dat vindt ie ok. Maar goed ik ben (gelukkig Tong uitsteken ) niet zo breed als een wagen en maak ook niet echt veel geluid Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:17

Oh en suseq bedankt voor je link.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:27

adnariM schreef:
@ Bonzjo: Die open oogkleppen, weet jij waar je die kunt kopen?

Volgens mij in Duitsland (en niet in NL)

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:00

Ik heb een shetlander en die hebben we zonder oogkleppen beleerd. Hij kijkt dan wel vaak om zich heen maar als hij maar oplet wat jij zegt dan kan het volgens mij geen kwaad Knipoog

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:15

Ik zit met het zelfde dillema met mijn pony die ik aan het beleren ben., mijn pony is helemaal in de stress met oogkleppen, hij is niet te benaderen als hij oogkleppen op heeft, als je hem al aanraakt dan vliegt ie al de lucht in.

naaadiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:00

Ik heb zelf mijn pony ook voor de kar, maar ik heb altijd wel oogkleppen maar eigelijk als hij zo verkeers mak is dan heeft het niet zo veel zin. En ook al heeft hij wel oogkleppen voor kan hij altijd nog wat eng vinden of ergens van schrikken.