wat vinden jullie longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

wat vinden jullie longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:14

Ik las een keer ergens op bokt dat mensen longeren, alleen echt longeren vonden als er ook een bijzet of ziets aanvast gebonden werd.
En dat aan het halstertje longeren, niet echt longeren was, maar gewoon stom rondjes laten lopen.
Maar een paard krijgt toch op deze manier ook goed beweging.
ik longeer altijd gewoon zo:
Afbeelding

is het dan beter met bijzet/pessoa of wat dan ook?

Mistie

Re: wat vinden jullie longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:17

Ik longeer helemaal zonder iets Lachen
Of je het nou echt longeren kan noemen is een tweede, maar volgens mij komt het op hetzelfde neer Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:18

Ja dat dacht ik ook..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:21

veel mensen trainen ook echt als ze longeren,en als je dat zo doet geef je hem aleen beweging. Knipoog

lis1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:34

met peesbeschermers

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:36

Ik longeer aan de pessoa.Als ik gewoon ga longeren aan een touwtje loopt mevrouw sterren te kijken en is druk bezig met andere dingen dan dat ze op mij gaat letten.Door middel van de pessoa leert ze ook gelijk om over haar rug te lopen. Gewoon aan een touwtje longeren is beweging maar die krijgt mij paard ook wel in de wei staat van 's ochtends 8.30 tot 's 19.30 buiten..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:37

Amore en Esquna worden gewoon aan het halstertje gelongeerd omdat dat echt paarden puur voor het plezier zijn, dus intensieve training hebben zij niet nodig.

Zyta daarentegen wordt gelongeerd met haar hoofdstel in en een longeersingel met bijzetteugels. Omdat dit een paard is waar ik best wat mee wil bereiken en omdat ze kilo's te veel heeft wordt ze intensiever getraind, mits de nodige afwisseling natuurlijk. Longeren heeft ze ook nog niet goed door en de bijzet helpt bij haar wel haar kopje er wat bij te houden (lees: losse bijzet, niet eentje waarvan ze met het neusje tegen haar borst loopt). Ik krijg professionele hulp met longeren en dat helpt!

Maar stiekem vind ik het beeld 'longeren aan een halster' toch veel fijner...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:39

Mijn paard staat 24/7 buiten.. Maar wat vinden jullie de beste manier om te longeren dan? (bijzet/pessoa etc.)

lis1993: wat bedoel je met deze reactie?

Chiepeke: Ik heb zelf helemaal nog geen bijzetteugels ofzo, en ik vind dit ook niet echt nodig.. Mijn paard word niet intensief getraind,ik rijd wel vaak dus ik doe dit gewoon voor de afwisseling.
Mijn paard vind dit wel saai en is daarom wel snel afgeleid.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:41

De beste manier vind ik met dubbele lijnen. Dan loopt je paard niet helemaal ingesnoerd en kan je zelf weten of je heb wat langer/lager/dieper wil laten lopen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:45

Je kunt longeren als onderdeel van je training zien. Als je op deze manier (als op de foto) logeert, geef je hem alleen beweging, er wordt zo niets getraind. Longeer je met bijzet/pessoa/dubbele longe of wat voor jou maar werkt, dan heb je meer invloed op zijn spieren, omdat je dan meer bezig bent met aanleuning en dergelijke. En dan ben je aan het trainen. Zelf vind ik dat pas longeren, maar dat is maar net wat je onder longeren verstaat.
Je moet voor jezelf uitmaken wat je met het longeren wil bereiken. Wil je dat je paard wat beweging krijgt, dan kun je wel gewoon longeren zoals je nu doet. Wil je dat je er met rijden ook voordeel van hebt, dan zou je met bijzet of zoiets kunnen gaan longeren, zodat je aan dezelfde dingen werkt als met rijden.

Edit: zelf longeer ik met touwtjes, in plaats van bijzet, maar dat is mijn eigen voorkeur. Vroeger gebruikte ik bijzetteugels maar die gingen nog wel eens zwabberen door die rubberen ring. Vandaar dat ik ben overgegaan op touwtjes. Inmiddels longeer ik wat vaker met dubbele longe, want dan kun je het hoofd onder het lopen wat beter instellen zeg maar.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:00

Zoals hier boven staat....het ligt er maar net aan wat je doel is met longeren. Is dat beweging geven, dan longeer je zoals je nu doet. Heb je een specifiek doel, doen gebruik je een bijzet e.d.
Ik zelf longeer met beide doelen, gewoon even warmdraaien aan een halster, toen mn paard kreupel was geweest. Kijken of alles weer goed ging.
Om hem goed over zn rug te krijgen longeren we ook met een pessoa. Dat longeren aan een halster alleen beweging is en geen trainen vind ik onzin, beweging (vooral draven en galopperen) aan de longe is best inspannend en elke beweging 'traint' spieren hart en longen.
Met longeren kun je echter ook meer specifiek trainen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:03

Soms longeer ik zoals op bovenstaande foto, soms met toebehoren.

Als ik longeer als hierboven, dan is het echt alleen om beweging te geven.
Puur, omdat je met deze manier niks bereikt en niks traint.

Als ik Silence echt wil laten werken en iets wil trainen, dan longeer ik wel met toebehoren.
Puur, omdat ik dan dus wel iets bereik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:09

Longeren noem ik simpel rondlopen aan een longeerlijn.
Zoals hierboven dus. Pas als er iets van hulpteugels oid aan te pas komen word het een training.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 11:16

Oke bedankt allemaal! Lachen

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:32

dit lijkt me prima, je moet hem alleen niet elke dag zo beweging willen geven, dan train je niet echt;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:34

volgens Lammert Haanstra, laat je je paard alleen uit als je hem rondjes om je heen laat rennen, je traint hier niets mee

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:41

Als ik het doe doe ik het ook gewoon zo. Ik doe het niet zo vaak, maar soms gewoon als ik minder tijd
dan vind ik dit handiger. Als ze het goed snappen dan ga ik vaak een beetje overgangen maken en ik
leg soms wat balkjes neer, zodat ze niet als een sukkeltje rondjes lopen, maar een beetje moeten opletten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:48

Pallatin schreef:
Zoals hier boven staat....het ligt er maar net aan wat je doel is met longeren. Is dat beweging geven, dan longeer je zoals je nu doet. Heb je een specifiek doel, doen gebruik je een bijzet e.d.
Ik zelf longeer met beide doelen, gewoon even warmdraaien aan een halster, toen mn paard kreupel was geweest. Kijken of alles weer goed ging.
Om hem goed over zn rug te krijgen longeren we ook met een pessoa. Dat longeren aan een halster alleen beweging is en geen trainen vind ik onzin, beweging (vooral draven en galopperen) aan de longe is best inspannend en elke beweging 'traint' spieren hart en longen.
Met longeren kun je echter ook meer specifiek trainen...

Mee eens. Vind ook dat het ligt aan in welke fase je zit met je paard. Een jong of onopgevoed/onervaren paard kan heel veel training krijgen van alleen maar longeren op een halster. Stemcommando's aanleren bijvoorbeeld. Overgangen maken. Conditie opbouwen. Soepelheid in het lichaam krijgen.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:44

Het hangt er inderdaad van af waarom je longeert... Ik longeer meestal met hoofdstel( aan bit hulpstukje en daaraan longeerlijn) zodat ze even wat energie kwijt kan en ik kan peilen hoe ze loopt voor je rijdt...

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:34

De manier hoe jij longeerd geeft een super fijn beeld! lekker ontspannen en over haar rug! Mijn paard moet ik door middel van chambon ( krijg je zelfde effect als deze foto alleen dan met hoofdstel, longeersingel en draadjes) pas zo ontspannen door haar rug. Want ze moet een sterkere achterhand krijgen. En als ik dan zo deze foto zie zou ik graag willen dat mijn paard zo uit haar zelf liep. Want hoe ze nu loopt plaatst ze haar achterhand er goed onder en word ze sterker. Althans zo ziet het eruit:)

Vaak met andere hulpstukken gelongeerd maar meestal met chambon. Met dus eigenmlijk het zelfde effect Haha!

Lotte__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:23

arans schreef:
veel mensen trainen ook echt als ze longeren,en als je dat zo doet geef je hem aleen beweging. Knipoog

Daar zit wel wat in.

AniekHelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:42

Als ik longeer doe ik meestal wel met longeerlijn maar meestal zonder zweep. behalve als hij in een gekke bui is en alleen maar recht naar mij kijkt en meer niet. mijn verzorgshet kan heel ontspannen lopen en als het echt goed gaat laat ik hem los en longeer zo

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:45

Ik longeer ook zonder bijzet, en soms in de bak dan alleen met zweep..
Mitch loopt toch wel rondjes om me heen Clown
En soms leg ik balkjes neer, daar vliegt hij gewoon overheen Vork

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:53

Ik denk dat dat wat jij doewt ook wel longeren is, je laat hebt paard immers aan de longe lopen. Maar net als onder het zadel kost het voor een paard minder kracht (omdat hij dan ook minder of andere spieren gebruikt) als je gewoon met hem een beetje een buitenritje rijd, zonder aanspanning. Als je hem verzamelt rijd, kost dit meer energie en zo ook bij het bijzetten van een paard aan de longe... Dus wat jij doet vind ik wel longeren, maar geen trainen zeg maar Knipoog

mOiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:02

Ik longeer meestal alleen met pessoa. Tenzij ik ga rijden en daarvoor met zadel enzo longeer. Ik gebruik vooral een pessoa omdat hij dan wat moet werken en zijn rug gebruiken. Zonder pessoa moet hij eigenlijk niet zo hard werken