wegsturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

wegsturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:54

Ik weet niet of het hier hoort of bij longeren. Mij shetje is 2 jaar oud, langzaam aan ben ik bezig met grondwerk, alleen hij is zo zwaankleefaan dat ik hem niet van me af krijg. Bij wegsturen gaat hij een paar stapjes naar achteren en blijft staan. Soms jaag ik mn fjord op met of de longeerzweep of een halstertouw de ene keer rent mn shet dan wel mee en de andere keer niet. Als ik dan naar hem ga en hem wegduw/stuur blijft hij me doodleuk aankijken. Voor de zweep is hij niet bang, ik sla hem er ook niet mee, maar hij doet niks.
Hoe moet ik dit aanpakken? Blijkbaar snapt hij het nog niet, maar hoe zorg ik ervoor dat hij het wel snapt?

Amable

Re: wegsturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:56

Je paard hoeft niet bang te zijn voor de zweep, maar hij moet er wel respect voor hebben. Net als voor jou. Dus een keer duidelijke taal spreken en hem toch een keer raken. Want van een keer een klap worden ze niet bang hoor Zorg wel dat al je eerdere "ga weg" signalen wel zijn binnengekomen bij hem, dat 'ie wel al snapt wat je wil. Want als 'ie het dan niet doet, dan moet je een keer wat strenger zijn. En dan liever 1 keer hard dan tig keer half.

Onali

Re: wegsturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:05

Hmm ik denk dat het dan geen respect voor de zweep is aangezien ik hem er mee aai. Soort van. Eigenlijk stom van mezelf want als mn fjord niet loopt dan pak ik hem goed aan maar met mn shet doe ik dat niet, onbewust dan. Ergens in mn hoofd heb ik nog steeds zoiets van; ach het is een veulentje. Daar moet ik overheen zien te komen. Met fietsen en wandelen luistert hij perfect, alleen in de bak niet.
Bedankt voor je antwoord