Mijn pony vlucht voor alles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Mijn pony vlucht voor alles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:03

Om even te beginnen bij het begin.

Een week of 2 geleden ben ik begonnen met grondwerk. Heel simpel, leiden, wegleiden, zijwaarts, achterwaarts, wijken voor druk. Het gaat allemaal prima, behalve één ding: zodra mijn pony ook maar iets niet begrijpt, gooit ze haar hoofd hoog in de lucht en wil ze vluchten.
Deze situatie doet zich ook voor als ik schoudervoor wil uitoefenen. Ik verplaats mijn lichaam naar haar achterhand, en zodra ik iets begin te drijven of druk uit te oefenen is het hoofd in de lucht en wil ze hard wegrennen. Ze accepteert mijn aanraking over heel haar lichaam, dus dit vind ik best vreemd.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Want ik moet en zou dit oplossen! Lachen

poes

Re: Mijn pony vlucht voor alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:04

2 weken bezig en al schoudervoor aan het vragen?
Volgens mij ga je gewoon veel en veel te hard!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:07

Misschien gaat het allemaal net wat te snel voor haar. Probeer de oefeningen, die je nu aan het doen bent, voort te zetten, en daarmee aan de slag gaan. Probeer dan pas op een opbouwende manier naar de volgende oefening te werken!

succes

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:09

poes schreef:

Ze weet wat schoudervoor inhoud, heb L2 met der gestart Lachen
Maar mischien ga ik idd te snel, ik weet het niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:09

Op de grond iets doen is altijd volledig opnieuw beginnen, zelfs als ze het al onder het zadel kent Lachen

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:53

Of je lichaamstaal is iets te grof voor haar. Ze is een heel gevoelig paardje zoals je haar beschrijft, dus moet je proberen altijd de druk te verlagen op het moment dat je ziet dat ze maar IETS gespannen wordt, zodat ze iedere sessie ontspannen blijft. Veel belonen om haar te laten weten dat ze het goed doet en dan zal ze vanzelf -langzaam maar zeker- meer zelfvertrouwen krijgen.

Je kunt ook een keer een workshop grondwerk met haar gaan volgen bij emiel voest bijvoorbeeld, die kan je precies vertellen waar en waardoor het mis gaat. Succes!

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:40

Waarschijnlijk is je paardje een onzekere leerling. Die van mij heeft dit ook. Zodra ik iets nieuws of moeilijks probeer is hij niet meer op aarde. Het beste kan je dan iets doen waar hij wel vertrouwen in heeft en wat hij heel goed kan. Dat bouwt vertrouwen. Als het vertrouwen dan terug is probeer je het nog eens stapje voor stapje. Zodra je merkt dat je paardje onzeker wordt keer je weer terug naar iets wat hij makkelijk vind. Succes ermee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:42

Inderdaad een paar stappen terug doen en je lichaamstaal heel 'zacht' houden. Met grondwerk is het de bedoeling om op een fijne manier samen te werken. Vluchten is een reactie van je paard op jou dat er iets niet goed gedaan wordt door jou........

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:44

poes schreef:

Ja Precies mijn gedachte.
Het zal niet het eerste paard zijn dat het wegens 'overvraagd' worden op een lopen zet. Paard snapt of kan het niet of dreigt uit balans te raken en lost dat op met vaart maken.

Het kan zoals hier gezegd wordt ook zijn dat je je hulpen op de grond wat te groot geeft. Heb je vaker grondwerk gedaan of hier les in gehad? Misschien helpt het als je er een keertje een instructeur bij haalt.