uiterlijk goede hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

uiterlijk goede hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:50

Ik heb volgens mij een traditionele smid, maar wellicht werken die hier in zweden anders dan in nl. Mijn smid snijdt namelijk nooit in de zool of straal en kapt alleen de draagrand bij als die te lang is.
In mei is de smid voor alle vier de paarden geweest. Het was al een tijd geleden en ik dacht dat de hoeven erg lang waren, maar ze haalde er eigenlijk maar weinig vanaf, zag ik. Nu hebben wij hier heel veel steen en keien in de grond en volgens de paardenmensen hier slijten daardoor de hoeven sneller. Logisch.
Nu lijken de hoeven van mijn haflinger echter weer erg lang (van een van de shetten ook wel, maar toch minder) Maar als ik dan onder de hoef kijk, zie ik dat de draagrand en zool gelijk zijn. Hij loopt dus gewoon op straal en zool. Dus volgens de plaatjes bij natuurlijk bekappen moet dat zo goed zijn. Maar ze lijken even goed veel te lang.
Of heeft mijn paard platvoeten Clown Ik krijg er niet zo goed zicht op, maar het zou prettig zijn als ik daarover uitleg krijg (bij voorkeur met plaatjes Bloos ) zodat ik wat beter kan beoordelen wanneer ze te lang zijn of dat het gewoon zo lijkt door de hoefvorm.
(op dit gebied heb ik dus duidelijk nog veel te leren)
Het paard loopt verder goed, is niet kreupel of zo en heeft ook geen gevoelige voetjes. Hij heeft geen ijzers. (Geen van mijn paarden)
Dus schiet maar los met jullie kennis Clown

Antheman

Re: uiterlijk goede hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:05

Geef eens een foto van je paarden , zou ik zeggen.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:07

Antheman schreef:
Geef eens een foto van je paarden , zou ik zeggen.

Een interessante ik blijf dit even volgen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:41

Ok ik zal morgen foto's maken. (had zelf ook al bedacht dat dit makelijker zou zijn.) Overigens blijft algemene info welkom.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 07:47

zoals beloofd hier de foto's:

Voorhoeven zijkant:
Afbeelding
Afbeelding

Voorkant:
Afbeelding

Onderkant:
Afbeelding

achterhoeven zijkant:
Afbeelding

De hoeven zijn twee maanden geleden gekapt. De merrie heeft nog hele korte hoeven en die is de laatste keer niet bekapt om die reden. Haar hoeven zijn niet gegroeid. Overigens is zij een koudbloeddraver en heeft vroeger op ijzers gelopen. Wellicht hebben daardoor haar hoeven meer de vorm die ik gewend ben, al hebben mijn eigen paarden nooit op ijzers gelopen.

Zoals gezegd ligt hier veel steen in de grond, waardoor de hoeven sneller slijten.
De vorige keer dat de smid kwam, heeft ze er maar heel erg weinig vanaf gehaald, (bij de haf en de shetten) Hier snijdt de hoefsmid dus alleen draagrand, geen zolen of stralen. Het was toen al bijna een half jaar geleden dat ze de laatste keer waren bekapt en volgens de hoefsmid was het zelfs toen nog niet hard nodig. Voor mijn gevoel waren ze na het kappen best nog lang, maar de draagrand en zool waren gelijk. Het paard liep dus op zool en stralen.
Nu vind ik ze dus helemaal lang, maar het paard loopt toch echt op de zolen en ik weet niet of ze er nu iets vanaf kan halen.
Heb ik een paard met platvoeten? Ben ik de nederlandse tradiotionele manier van kappen teveel gewend? Zijn ze toch te lang en hoe worden ze dan bekapt als er geen draagrand is? Kortom... ik ben een muts op dit gebied en wil graag wijzer worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:24

ik stuur je vanavond een PBtje!
Ben nu aan t werk.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:11

Antheman schreef:
ik stuur je vanavond een PBtje!
Ben nu aan t werk.

Ik weet niet wat je haar pb't maar ik heb me deze vraag zelf ook al een aantal keren gesteld. Ben dus nieuwsgierig wat je wil zeggen.. Bloos Stuur mij als je wil aub dan ook even pb

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:49

leuke vraag, jammer dat het antwoordt via een pb gaat.
Zou best willen weten wat kenners ervan vinden.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:51

Hier ook iemand die geinteresseerd is in het antwoord. TS, zou jij het antwoord dat je via de PB ontvangt misschien ook in het topic willen zetten?
Groeten Mariette

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:52

jomaro schreef:
leuke vraag, jammer dat het antwoordt via een pb gaat.
Zou best willen weten wat kenners ervan vinden.

Daar ben ik idd ook nieuwsgierig naar...

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:06

ik ben ook best benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:07

Ja ik ben ook benieuwd. Dus mag het mss openbaar? Bloos

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:10

Ik vind de hoeven er niet echt goed uit zien. Te lang zou ik het niet noemen, maar de vorm lijkt me toch niet optimaal..
En zie ik nu ondergeschoven verzenen?

Ik zal zien of ik donderdag foto's kan maken van de hoeven van mijn paarden, die zien er toch heel anders uit Knipoog

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:15

Jammer dat je niet hebt gefotografeerd op een rechte ondergrond maar zover ik dit nu kan bekijken, zou ik zeggen dat dit niet goed is.

Waarom via PB Antheman?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:15

Ook traditionele bekappers horen eigenlijk niet in de zool of straal te snijden, hooguit dode zool en losse flapjes straal eraf halen. Mijn traditionele smid snijdt ook niet. En dat is dus prima zo Ja
Nu ben ik niet echt een kenner, en mijn paard wordt niet natuurlijk bekapt, maar volgens mij is de toon te lang ofzo. Kan dat kloppen?? Je ziet ook dat de hoeven daardoor wat gaan brokkelen aan de voorkant. Ze lijken een beetje raar te groeien, beetje in een boogje.. en die ribbels bovenaan, is dat normaal? Misschien iets veranderd qua voer of leefomgeving een paar maanden geleden?
Ben wel benieuwd naar het advies van de bokkers die er meer verstand van hebben

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:18

De tenen zien er wat te lang uit volgens mij.
Nu worden ze hier natuurlijk bekapt, wat er altijd anders uitziet dan de traditionele manier en ben ik daarnaast pony- en ezelhoeven gewend, maar de vorm ziet er niet helemaal goed uit.

Zo klik zien de hoefjes van Zaza eruit.
Een stukje korter, en misschien daardoor ook niet met zo'n "boogje".

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:22

Volgens mij heb ik een plaatje gevonden. Helaas zit er copyright op. Kijk maar even op http://www.hoofcare.nl en dan in de linkerkolom het hoofdstukje 'de ondervoet' aanklikken.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:26

MysticTinker schreef:
Ook traditionele bekappers horen eigenlijk niet in de zool of straal te snijden, hooguit dode zool en losse flapjes straal eraf halen. Mijn traditionele smid snijdt ook niet. En dat is dus prima zo Ja
Nu ben ik niet echt een kenner, en mijn paard wordt niet natuurlijk bekapt, maar volgens mij is de toon te lang ofzo. Kan dat kloppen?? Je ziet ook dat de hoeven daardoor wat gaan brokkelen aan de voorkant. Ze lijken een beetje raar te groeien, beetje in een boogje.. en die ribbels bovenaan, is dat normaal? Misschien iets veranderd qua voer of leefomgeving een paar maanden geleden?
Ben wel benieuwd naar het advies van de bokkers die er meer verstand van hebben

ribbels zeggen veel over het paard
kan betekenen: ziek geweest, verandering rantsoen enzo

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:04

Oei wat veel reacties opeens. Maar wel fijn...
Watr verandering omg/voer betreft... Hij is in oktober naar mij gekomen, maar stond voor die tijd altijd op een soortgelijke wei als hier en kreeg geen bijvoeding (behalve uiteraard in de winter hooi). Datzelfde principe hebben we gevolgd. Voer en voedingsgewoonten zijn dus hetzelfde gebleven. De vorige stal is hier niet ver vanaf en bodemgesteldheid is ongeveer hetzelfde, al was onze wei afgelopen winter wel heel erg nat door dat ellendige weer. Dus dat kan dan wel anders zijn geweest.
Ziek is hij hier niet geweest en vlgs mij ook niet bij de vorige eigenaar, voor zover ik weet. Daar stond hij sinds 6 jaar.

Overigens ben ik ook niet tevreden over de hoeven van mijn shetten (beetje scheef) en heeft silja (de draver) ze nog niet hoeven kappen, want ze zijn nog kort. Maar in principe weet ik wel hoe een hoef eruit dient te zien en is dit dus ook niet wat ik gewend ben. Weliswaar waren ze 8 weken geleden gekapt, maar dan zijn normaal gesproken hier de tenen nog niet zo lang en de kromme vorm staat mij helemaal niet aan. (hier ligt veel steen in de grond en daardoor slijten de hoeven sneller) De vorige keer heeft de smid ook maar heel weinig weggehaald. Ik vond het toen te weinig, maar dacht dat zij er meer verstand van had dan ik en dat het wel goed zou zijn.

Nu heb ik toch maar eens een andere smid gebeld (was verdraaid moeilijk om er een te pakken te krijgen). Ik heb met iemand die ik goed ken bij de dierenbescherming (hier een overheidsinstelling) gesproken die veel bij paardeneigenaren ed komt en haar gevraagd wie ik het best kon bellen. HIj komt maandag, maar ik weet nog niet hoelaat.
Ik ben van plan om hem te bekogelen met vragen.

Ik vind het ok als het pb op het forum komt, maar alleen als Antheman aangeeft dat het ok is, omdat ze misschien met reden heeft gepb't. Persoonlijk vond ik dat ze een goede en aannemelijke reactie gaf, dus het zou best leerzaam zijn om die hier neer te zetten. Maar ik respekteer het feit dat ze het via pb heeft gedaan en laat de beslissing aan haar over.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:03

Wat een commotie inene Haha!

Waarom via PB? Omdat het best lastig is om adhv een foto iets te zeggen. Je moet er erg mee uitkijken. Soms lijken dingen zo, bijv een scheurtje, en reageer ik daar op en dan blijkt dat het geen scheurtje is. Of de hoek is raar genomen en lijkt de hoef wat stijl en blijkt hij heel normaal te zijn. Clown

Daarnaast vind ik het lastig als er dan een discussie komt van niet NB ers, die een andere mening hebben.
Of mensen die een mening hebben en helemaal niet weten waar ze het over hebben. Dat kost mij veel energie.

Ik geloof dat ik dus liever niet wil dat mijn PB openbaar wordt. Om toestanden te voorkomen. Ik meen overigens wel ieder woord wat ik de TS heb geschreven hoor, daar sta ik helemaal achter.

Goed om te horen dat je een andere bekapper hebt gebeld! Dat geeft denk ik, al iets van mijn richting aan Cool

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:05

Fiffill schreef:
De tenen zien er wat te lang uit volgens mij.
Nu worden ze hier natuurlijk bekapt, wat er altijd anders uitziet dan de traditionele manier en ben ik daarnaast pony- en ezelhoeven gewend, maar de vorm ziet er niet helemaal goed uit.

Zo klik zien de hoefjes van Zaza eruit.
Een stukje korter, en misschien daardoor ook niet met zo'n "boogje".

Mag ik hier ook even kritisch over zijn? Knipoog

Zo'n boogje, een deuk, een eendebek, of hoe je het wilt noemen, kun je helaas niet voorkomen door de hoef maar flink kort te maken hoor. Daar moet je echt de hoefwand voor in vorm vijlen, van boven naar beneden toe. En je voer/beweging onder de loep nemen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:07

Antheman, ik zei ook "misschien". Ik heb er verder ook niet zoveel verstand van hoor. Knipoog
En het leek me sowieso logisch dat het niet zomaar weggaat als je de hoef korter maakt, maar ik bedoelde meer dat het er dan sneller uitgroeit (als dat mogelijk is). Als je snapt wat ik bedoel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:12

Fiffill schreef:
Antheman, ik zei ook "misschien". Ik heb er verder ook niet zoveel verstand van hoor. Knipoog
En het leek me sowieso logisch dat het niet zomaar weggaat als je de hoef korter maakt, maar ik bedoelde meer dat het er dan sneller uitgroeit (als dat mogelijk is). Als je snapt wat ik bedoel.

Weet ik, dat je "misschien" schreef Knipoog

Dit groeit er niet zomaar uit, daar moet je echt wat voor doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:17

Oke, weer wat geleerd. Lachen
Ik ken zo'n deukje ook niet echt, heb Zaza haar hoeven natuurlijk gezien in haar hoefbevangenheidsperiode (waarbij we de overgang van traditioneel naar natuurlijk bekappen hebben gemaakt), en wat kan een hoef enorm veranderen zeg.
Verder ben ik alleen ezelhoefjes gewend, dat is al helemaal een heel ander verhaal. Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 09:02

De smid komt maandag tussen 10 en 11 en het schijnt een goede te zijn. Ik zal hem het hemd van zijn lijf vragen en jullie daarna hierover berichten. Altijd leerzaam, denk ik...