[AR] hoofdstel uitdoen terwijl paard ingespannen staat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

hoofdstel uitdoen terwijl paard ingespannen staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:23

aangezien je bij foto's deze discussie kennelijk niet mag voeren, dan maar hier.

Kan je het hoofdstel uitdoen bij een paard/pony wat nog ingespannen staat? Om bijv even te laten eten/drinken/whatever....

jullie mening?

MarloesRixt

Re: hoofdstel uitdoen terwijl paard ingespannen staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:23

Lijkt me niet handig.. Het paard zal maar ergens van schrikken, dan zijn de gevolgen niet te overzien lijkt mij..

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:24

ingespannen staat.? hoe bedoel je dat

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:25

lijkt me nogal logisch aangezien je op aangespannen rijden zit....

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:25

In principe wordt het je bij menbewijs aangeleerd als not done. Ik zou het zelf ook nooit doen, zelfs niet bij mijn zeer ervaren merrie. Altijd paard uitspannen en dan evt. hoofdstel vervangen voor halster. Ik vind er teveel risico aanzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:26

nee natuurlijk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:27

dat vind ik niet kunnen, ook al heb je zo'n rustig paard, er kan altijd wat gebeuren, en dan heb je een heel groot probleem..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-08 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Nee, nooit.

Net als dat ik ook bijna nooit op en afstap zonder dat er een groom naast staat (er is maar 1 pony waar ik het soms uit nood doe). Heb van het weekeind nog een span bijna over de kop zien gaan omdat ze aan de wandel gingen tijdens het op stappen zonder dat er iemand bij stond en de menner dacht dat ze wel braaf waren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

ik ken een paard wat nu niet meer geschikt is voor de huifkar omdat dat gebeurd is... hoofdstel uit gedaan, paard schrok van een overvliegende vogel en is vol aan de kletter gegaan met kar en al...Flinke schade overal en paard volledig in paniek en die krijg je met geen stok meer voor een kar! Ik zeg dus nee, geen risico lopen! (buiten deze ervaring om zou ik ook al nee zeggen, gewoon vanwege het risico)
Drinken kan ook met bit in en als hij moet eten of wat dan ook, gewoon ff uitspannen zodat er iig geen wagen meer achter zit!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:28

ik ben er absoluut op tegen.

Heb al zo veel verhalen gehoord van ongelukken die zijn gebeurd omdat het hoofdstel af was.

Hoe braaf je pony/paard ook is. als ze ergens van schrikken heb je niets meer om aan vast te houden.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:29

stef schreef:

nou sorry hoor. maar als je zoiets nog nooit gedaan hebt kwam het niet 1 2 3 in me op. en zal het nooit in me opkomen ook.
na het lezen van de andere berichten begrijp ik er wat van.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:31

absoluut onverantwoord, en levensgevaarlijk!!!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:33

Bij het westernrijden is het zeer gebruikelijk om na je reiningproef (wedstrijd) je hoofdstel af te doen en je bit te tonen.Veel paarden lopen dan ook zonder hoofdstel en enkel een los teugeltje om de nek op hun gemakje naar buiten.
Dat zie ik bij een dressuurproef nog niet gebeuren.
Het is dus denk ik net hoe je er tegen aan kijkt. Het blijft hoe dan ook altijd je eigen verantwoordelijkheid en ik denk dat iemand die zijn hoofdstel afdoet tijdens het mennen echt wel weet waar hij of zij mee bezig is. Het enige vraagteken zet ik bij de openbare weg. Dat is een plek waar je externe factoren niet in de hand hebt. De foto waar je op doelt heb ik ook gezien. Het was een moment opname. Heb je al gevraagt of ze daarna haar pony een halster omdeed?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:37

catalyst1 schreef:
ik denk dat iemand die zijn hoofdstel afdoet tijdens het mennen echt wel weet waar hij of zij mee bezig is.

Maar waarom zie je dit (bijna) alleen maar gebeuren bij onervaren menners? En waarom menners die al een tijdje mee draaien dit gevaarlijk?

Misschien omdat de ervaring dan toch leerd dat je niets te zeggen heb als het spul vertrekt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:39

Lijkt mij overbodig deze vraag zelfs maar ter discussie te stellen...

Hoewel er zeer veel mensen blijken die niets of nauwlijks iets van de mensport weten anders van mening blijken te zijn... Hamer

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:40

Een paard of pony kan ook in een bak of weiland aan de kletter (genoeg externe factoren denkbaar), daar heb je de openbare weg niet voor nodig, en ook met alle gevolgen van dien.
Het is onverantwoord om en hoofdstel af te doen, als je dier nog aangespannen voor de wagen staat.
Dus eerst uitspannen en dan pas hoofdstel af.
Of niet uitspannen en hoofdstel aan laten.
Uiteraard is alles je eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid maar je dient ook rekening te houden met anderen.
Ik zou woest worden als iemand op die wijze een ongeluk zou veroorzaken waarbij ik of mijn gezin en of combinatie zou daar bij betrokken worden. Want het was te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:41

BlackDevils schreef:
Lijkt mij overbodig deze vraag zelfs maar ter discussie te stellen...

Hoewel er zeer veel mensen blijken die niets of nauwlijks iets van de mensport weten anders van mening blijken te zijn... Hamer

kijk dan meer even in een in een topic op itp Lachen
mensen doen het nog steeds..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:42

nee, is ook niet van belang. Na de reining bit controleren ken ik, maar dan hangt er geen wagen achter. Ook al doe je (aangespannen) er daarna een halster om, paard staat dan toch een fractie zonder.
Ecyoj, het komt de laatste tijd (lijkt het) steeds vaker voor te komen dat mensen hier gaan reageren alsof het ohz is, terwijl mennen in veel gevallen niet te vergelijken is. Wordt daar een beetje moe van. Eerst kijken in welk forum je zit, dan pas reageren

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:45

catalyst1 schreef:
Bij het westernrijden is het zeer gebruikelijk om na je reiningproef (wedstrijd) je hoofdstel af te doen en je bit te tonen.Veel paarden lopen dan ook zonder hoofdstel en enkel een los teugeltje om de nek op hun gemakje naar buiten.
Het is dus denk ik net hoe je er tegen aan kijkt. Het blijft hoe dan ook altijd je eigen verantwoordelijkheid en ik denk dat iemand die zijn hoofdstel afdoet tijdens het mennen echt wel weet waar hij of zij mee bezig is. Het enige vraagteken zet ik bij de openbare weg. Dat is een plek waar je externe factoren niet in de hand hebt. De foto waar je op doelt heb ik ook gezien. Het was een moment opname. Heb je al gevraagt of ze daarna haar pony een halster omdeed?

Toch is dat anders. Als een paard alleen aan de kletter gaat krijg je minder en andere schade dan bij een paard waar een wagen achter hangt. Verder kan het paard door het hotsen en botsen en evt zelfs omslaan van de wagen steeds verder in paniek raken......
Dat heb je niet bij een paard wat zonder wagen aan de kletter gaat.
Daarbij is niet alleen de schade aan de omgeving groter maar ook aan de aanspanning zelf, incl het paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:47

catalyst1 schreef:

Mennen valt totaal niet te vergelijken met bijv. het westernrijden.
Een westernpaard waarbij het bit wordt uitgehaald, heeft geen kar achter zich, kan wel schade aanrichten als hij aan de kletter gaat, maar hoogstwaarschijnlijk nooit zoveel schade als een pony/paard en wagen.

Daarbij dragen westernpaarden natuurlijk geen oogkleppen, en in de mensport is dit vaak/soms wel het geval.

@ TS:
De reacties in het betreffende topic van mij zijn inderdaad behoorlijk duidelijk.

Het kan écht niet, vind het bovendien tijdens evenementen en wedstrijden behoooooooooorlijk egoistisch om zoiets te doen. Dat is willens en wetens andere mensen en andere aanspanningen in gevaar brengen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:48

ecyoj schreef:
stef schreef:

nou sorry hoor. maar als je zoiets nog nooit gedaan hebt kwam het niet 1 2 3 in me op. en zal het nooit in me opkomen ook.
na het lezen van de andere berichten begrijp ik er wat van.

Je reageert in een topic op AR. Weet je er niets van af, zou ik gewoon gaan lezen als je het interessant vind, en dan misschien reageren.
Ik weet helemaal niets van westernrijden, ga ook niet ineens me mengen in een serieuze discussie over wat nou wel en niet 'mag en kan' binnen de westernsport.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:52

JoyCiej007 schreef:
Daarbij dragen westernpaarden natuurlijk geen oogkleppen, en in de mensport is dit vaak/soms wel het geval.

da's het probleem juist, als de oogkleppen weg zijn omdat je het hoofdstel uit doet kan een paard schrikken van wat er achter hm hangt...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:05

Dat er mensen zijn die er nog over denken om het te doen, is onbegrijpelijk...

Groeten, SuSEQ

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:06

niet alleen denken, ook doen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:09

Of beter gezegd: niet bij nadenken, want wie er even bij stilstaat kan niet anders dan concluderen dat het totaal onverantwoord is.

Groeten, SuSEQ