longeren welke leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherrylove

longeren welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:26

hee
jaah ik heb veel vragen ik weet het:P
maar vanaf welke leeftijd mag je bij een paard beginnen met longeren?
xxx
Laatst bijgewerkt door cherrylove op 23-06-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Angelaa2

Re: longeren welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:27

de meeste doen het denk ik met 3 jaar om spieren te kweken voordat ze erop gaan, en om ze aan vanalles te laten wennen (dekje, hulpteugels etc.) Knipoog

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:29

okay
maar vanaf welke leeftijd mag het echt, dus meer van als je bijv. met een 2-jarige begint is het dan slecht of kan het geen kwaad?

Sas_Abel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:31

Dat ligt een beetje aan je paard/pony. Ik ben met mijn 2 jarige al begonnen met longeren om hem een beetje aan de stemhulpen te leren wennen. Dit doe ik maar 1 a 2x per week ong 10 min. Kan in mijn ogen niet echt kwaad....

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:33

In mijn ogen kan longeren zoals sas_abel dat aangeeft geen kwaad

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:38

Inderdaad 2 jaar, maar wel voorzichtig, niets aanhangen en geen bit in. Het is alleen zo jammer dat de verleiding, als zo'n jong dier het braaf doet, erop te gaan zitten en dat gebeurd best vaak.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:04

Met een 2 jarige zou kunnen, maar het is wel belangrijk dit niet te veel te doen zoals is aangegeven.
Zelf vind ik 3 nog te jong om echt mee aan de slag te gaan en wacht ik liever tot ze 3,5 á 4 zijn.

Wat je bijv. wel wat vaker kan doen met jongere paardjes en wat je ook goed kan gebruiken als voorbereiding op het longeren is wandelen aan de hand. In de bak, eerst gewoon en later met enge voorwerpen in de bak bijv. Gaat dat goed, dan kan je samen gaan wandelen langs de weg om het dier langzaam verkeersmak te maken. Hiermee leer je het paard de meeste commando's, werk je je leiderschap en het vertrouwen, dat je later te pas gaat komen met het leren longeren en het latere beleren.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:26

bedankt voor de reacties en tips;)
xxx

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:30

ligt er ook aan hoeveel je longeert, hoe je longeert, en hoe lang... ik zou het met een 2 jarige nog wel goed rustig aan doen. liever niet zelfs. 2,5 ala... maar er zijn ook mensen die met 2 jaar er al op rijden, dus tsjah, wie zal t zeggen... ik denk (en ben er van overtuigd) dat dat niet goed is...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:01

ligt eraan wat je wilt gaan
doen als het paard voor de sport gebruikt word voor zijn conditie al beginen met 2 jaar
maar gewoon recratief iets voor je het paard gaat inrijden

Elienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:08

Als het een paard moet worden met veel conditie zoals Olster4ever al heeft gezegt beginnen ze er vroeg mee.
Maar als het een paardje voor thuis word zeg maar, zou ik niet met 2 jaar beginnen, met 3 jaar rustig laten wennen aan de cirkeltjes lopen, en dan steeds meer opbouwen bijvoorbeeld beginnen met alleen stap een paar rondjes , zo kun je ook spieren kweken, zelf heb ik het longeertouw pas gepakt toen mijn pony 3,5 was.
Maar het ligt natuurlijk ook aan het ras van de pony/paard he Knipoog
Nog veel succes hiermee.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:11

ben helemaal eens met wat sas_abel zegt. het is heel gemakkelijk om een paard te verprutsen door alles te snel te doen. maar iig veel succes!

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 09:57

nogmaals bedankt voor de tips;)

ik was vooral benieuwd hoe het zat want het veulen/de pony is niet van mij en ik kom er hooguit een keer per week hoor, maar de eigenaar doet er dus niks mee en heb m bijna de 3e dag dat hij dr had in de wei gedaan, terwijl het amper in contact is geweest met mensen en nu; is hij ze halster ook nog af/kwijt dus ken je dr niks mee doen...:S

mjaa doeii

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:40

Ik ken iemand die al met longeren is begonnen toen hij net een jaar was hij is nu net 2 en hij is al helemaal zadelmak, in mijn ogen ben je dan echt zo'n paard aan het verpesten het gaat hier om een heel zwaar trekpaard.
Ze doet het dan niet vaak maar als ze het doet is ze meer dan een half uur flink bezig met zadel op en als je hem dan de andere dag in de wei ziet staan heb je gewoon medelijden met hem hij is dan echt helemaal stijf en dan word er vervolgens weer weken niets mee gedaan.
Begin niet te vroeg 2,5 is vroeg zat zou ik zeggen, des te langer heb je plezier.

Shari_djodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:49

opzich kan je al vanaf 2 jaar longeren, maar het is niet echt nodig zelf ging ik met mijn 2 jarige aan de hand veel stappen en dan veel mijn stem gebruiken. Ik liet haar aan de bak en balken en vanalles snuffelen later ben ik ook met haar door het bos aan de hand gelopen waar nooit iemand komt om haar voor bladeren en bomen niet bang te maken. Toen ze nergens op reageerde ben ik naar wegen gegaan en alles en nou dopet ze alles superbraaf en heel goed op de stem en ik ben pas vanaf 4 jaar gaan longeren.

joann86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:22

bij 2 jaar rustig aan en bij 3 gewoon aan het werk maar wel opbouwen en kijken wat ie aankan, is jong paard dus is niet goed om hem 7 dagen in de week te laten werken lijkt mij

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:53

laat een paard een paard tot zn 3e of mss wel wat langer, je kunt nog zoveel jaren van hem/haar genieten. Ze hoeven toch niet al met hun 6e levensjaar in het Z te lopen (bij wijze van spreken)?!
Ik bedoel, je kunt toch nog wel even wachten als je al zolang gewacht hebt!

Kijk ook naar het paard, sommige paarden heb op een jonge leeftijd(DAN BEDOEL IK NIET 3 OF JONGER) best al 'volwassen' uiterlijk en karakter. Andere zijn echt nog baby's op hun 3e of 4e levensjaar...
Zo een baby kun je beter gewoon lekker eerst paard laten worden...al kost je dat misschien een jaar langer...

pfff word altijd moe van die discussies;kan dit met een jong paard en dat etc..
begin dan niet aan een jong paard als je niet kan wachten! Stoom uit je oren

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:53

ik denk rond het jaar dat je wel 1 keer per week mag beginnen groetjes eef wel zonder iets! allen halster met touw

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 11:50

amanda ik begrijp je volkomen maar het was alleen maar een vraag hea;) ik heb al gezecht dat het niet mijn eigen paard is etc.
maar als je je aan dit soort topics ergert moet je het gewoon negeren.!

byee:)

Jela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:23

Je kunt wel al vroeg beginnen met longeren. 2 jaar kan makkelijk maar ligt ook wel aan het paard.