[AR] Onze combinatie prijs voor het schoonste geheel! (ringrijder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridP

Onze combinatie prijs voor het schoonste geheel! (ringrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 07:32

Zaterdagavond werd het traditionele ringrijden gehouden voor paarden met aanspanning, georganiseerd door het dorpsbelang Oudwoude. Met in totaal 27 deelnemers en onder grote belangstelling werd er voor de prijzen gestreden.

Dit keer hadden we Tiësto omgetoverd tot een zigeunerpaardje. Met een puntenaantal van 22 vielen we net buiten de prijzen kwa steken. Onze verschijning werd echter zeer gewardeerd en zo kregen we de prijs voor het schoonste geheel.

Klaar om te steken!!
Afbeelding

En raak!!
Afbeelding

De verschillende aanspanningen:
Afbeelding

Koffie roeren en mennen is toch niet zo makkelijk Tong uitsteken
Afbeelding

Natuurlijk moet Tiësto ook wat eten en drinken. Dat je een pony nooit aangespannen het hoofdstel af mag doen wordt even door de vingers gezien Haha!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

Groetjes!!

Echwel

Re: Onze combinatie prijs voor het schoonste geheel! (ringrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:20

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:43

Echwel je reactie vind ik een beetje jammer, geef dan wat nader uitleg. Ik weet niet of je weet breezergirl waarom oogkleppen op het hoofdstel zitten, die zitten erop zodat het paard de koets niet achter zich kan zien. Doordat jij deze nu afdoet kan het paard ineens de koets zien en ervandoor gaan..!! ik zou volgende keer gewoon even wachten met eten.. en het drinken gaat ook met bit, ik heb hier ervaring mee! en een paard dat ervandoor gaat zonder hoofdstel is niet fjn!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:46

jongens jongens zeur niet zo; er staan een aantal volwassenen naast de pony.
meiden, hartstikke leuk gedaan, het ziet er gezellig uit en gefeliciteerd natuurlijk met jullie prijs

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:49

Wildgirl schreef:
meiden, hartstikke leuk gedaan, het ziet er gezellig uit en gefeliciteerd natuurlijk met jullie prijs

ik zeur niet ik waarschuw alleen, hoe wil jij een pony zonder hoofdstel tegenhouden als 10 volwassenen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:04

Veiligheid boven alles, toch??
Als ik de reacties lees bij een Voorpagina bericht als; 'Paard en koets op hol.' dan komen die allemaal neer op; Jeetje, wat gebeurd dat veel de laatste tijd, wat zijn de gevolgen groot als zo een paard met wagen aan de hol gaat, wat gevaarlijk dat mennen!
Oftewel probeer ten allen tijden te voorkomen dat jij ook bij het voorpagina nieuws komt te staan. Natuurlijk zal jouw pony nooit op hol slaan of vluchten, dat zeggen ze allemaal. Dat soort dingen doet alleen de pony van de buurman.

Maar het is en blijft gewoon verschrikkelijk stom om het hoofdstel af te doen en je pony ingespannen te laten staan. Zeker als je weet dat het stom is, waarom doe je het dan?????

Drinken kan een paard gemakkelijk met een bit in, een appeltje zou eventueel ook kunnen. Maar je pony red het makkelijk een paar uurtjes zonder eten.

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:01

Toenvallig.. gisteren was hier ringsteken op Texel, alles leuk en aardig. Er reed een man voor het eerst mee met een paard, ging gewoon goed. Totdat hij met uitspannen (eerst zo'n koeienband om had gedaan) en toen het hoofdstel uitdeed. Zijn vriendin moest het paard effe vasthouden. Paard schrok van zijn nieuwe koets. Speerde weg, sprong over de man zijn vriendin heen (die wel de hele koets over zich heen kreeg) en ramde daarna; een wagen waar een paard nog voor stond gespannen, een paard dat nog aan de kar vast stond, en een oude mevrouw ging onder het paard en wagen door. Voor die mevrouw moest er een ambulance komen... uiteindelijk alleen het gebit kapot en schaaf- en blauweplekken geloof ik.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:05

Meiden..
Ik ken Ties

Dit "paard" van 85 cm slaat nog niet eens op hol als er een bom
naast ontploft.
De "grote wagen" achter zich ziet ie niet eens met zijn bos manen en bovendien, mijn zusje (de steekster in kwestie) kan hem alleen houden dus laat die 10 volwassenen maar aan de kant staan.

Ing en Bauk, hartstikke goed gedaan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:08

Ik ken een paard dat zo cool in d ekop was dat je er zelf eng van werd.
Op een dag bij het mennen eigenaar ook zo slim om 'even' het hoofdstel uit te doen. Paard is met koets en al over 3 auto's gelopen en heeft een schade van jewelste veroorzaakt.

En toch blijf ik erbij dat dat een bomproof paard is.

Niemand houdt deze pony als die weg wil...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:18

Het gaat er niet om of hij de wagen nou wel of niet ziet, zelfs met oogkleploos haal je het hoofdstel er gewoon niet af.
Want dan heb je dus ook geen leidsels meer aan het paard, alleen een lüllig halstertouwtje waarschijnlijk wat breekt zodra het ervandoor gaat.
Ach en ook een bomproofpaard gaat ervandoor hoor, zeker als je het niet verwacht.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:54

Tjonge wat kun je dom zijn! Frusty
Dit bericht stond zeer recent op de voorpagina:
[VN] Menselijke fout oorzaak ongeluk met paard in Drongelen
Oorzaak: hoofdstel af gedaan terwijl het paard nog ingespannen stond.

En of het nu een shet is een een fries boeit niet het is gewoon ontzettend stom een aangespannen paard het hoofdstel af te doen.

Dieuwke_ schreef:
Meiden..
Ik ken Ties

naast ontploft.
De "grote wagen" achter zich ziet ie niet eens met zijn bos manen en bovendien, mijn zusje (de steekster in kwestie) kan hem alleen houden dus laat die 10 volwassenen maar aan de kant staan.

Ing en Bauk, hartstikke goed gedaan!

Waar ik mij verder nogal aan is bovenstaande reactie.
Shettenmenners vinden altijd dat hun shet minstens zoveel paard is als hun grotere soortgenoten, totdat mensen met shetten dit soort domme acties uithalen, dan is het ineens 'maar' een shetje.
(ik generaliseer hier even, maar het is wel globaal wat de reacties zijn hier op bokt)

Dus Ing en Bauk wat zijn jullie onnozel bezig!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:56

Ik vind het een mooie combinatie en goed gedaan en gefeliciteerd met je prijs!
Maar ook ik ben het er mee eens:
Veiligheid voor alles! Het meest betrouwbare paard is een 'probleem', daarvan verwacht je het niet, maar ieder paard/pony kan schrikken, hoe betrouwbaar én bomproof ze ook zijn!
De regel is er niet voor niets, géén hoofdstel af doen als je paard / pony nog voor de wagen staat. Het is vragen om problemen. Je hebt géén controle meer als er wat gebeurdt.
Hoeveel mensen er ook om heen staan en hoe goed en hoe veel die mensen ook van paarden weten.
Maar dit lijkt mij een goede tip voor een volgende keer: het is beter en véél veiliger om het hoofdstel niet af te doen, als je dat wel wilt, dan eerst uitspannen en later weer inspannen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:58

Nou Manie ik vind het wel jammer dat je een stukje gaat schelden, ik begrijp wel dat dit soort reacties uitgelokt worden door de foto's maar dat is nou ook niet nodig.

Ik hoop dat TS volgende keer gewoon denkt aan deze raad Lachen

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:04

Wildgirl schreef:

Hehe eindelijk iemand met een leuke reactie!! Bedankt!!
Tuurlijk is het veiliger om het hoofdstel om te houden. Maar geloof mij hier zaten geen zware risico's aan. Teminste... haha misschien wel grappig om te zien dat tien volwassenen mijn ties van 85 cm stoppen of over 3 auto's heen zien lopen, kom op meiden hij kon er hoogstens een krasje op maken. Alsjeblieft geen reacties meer over dat het hoofdstel even af is geweest omdat een meisje hem een stukje brood wou geven.
Enne over oogkleppen.. ieder paard reageert anders hierop, er zijn ook veel paarden die met oogkleppen sneller schrikken omdat ze het gevaar niet aan zien komen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:06

Ik ga niet schelden, ik uit alleen mijn ongeloof.
Als je weet dat het gevaarlijk is, dat schrijven ze zelf nota bene, dan doe je het toch niet!
Er zijn zoveel voorbeelden te noemen hoe verschrikkelijk fout dit kan gaan.
Zie mijn link en het verhaal van Menfreak.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:07

Ik vind het vooral jammer dat je nog steeds de ernst ervan niet inziet en dat je dit dus de volgende keer gewoon weer zou doen.... Krasje? Ik hoop dat je je pony nooit uit zijn dak ziet gaan met de kar erachter...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:08

Overigens zit het borsttuig ook nog eens te laag.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:12

Ik ben geen menner, dus vind ook niet dat ik een oordeel kan geven over het wel of niet afdoen van hoofdstel. Naar ik begrijp van de ervaren menners is het niet verstandig, maar die afweging moet iemand zelf maken nietwaar?

Ik vind ook dat je beter in oplossingen dan in problemen kunt denken. Dus...volgende keer misschien een (dun) halster onder het hoofdstel. Als dat kan tenminste, een menhoofdstel is toch wel een stukje anders dan een gewoon hoofdstel.
En er zouden menhoofstellen met afneembaar bit moeten zijn (net zoals bij endurance) dan heb je het probleem opgelost nietwaar? Of bitloos mennen...?

Verder vind ik de combinatie echt top! Leuk idee om als zigeunger te gaan. Vind Tiësto ook echt een leuk pittig ding om te zien. Is hij vernoemd naar de DJ?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:19

Leuk voor de eigenaar van de auto waar hij tegenaakomt zeg.
Meer dan een krasje heb ik vaker meegemaakt.
Pony naar de Kalote of evt afgemaakt, maar ach kom op jongens zo erg was het niet

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:23

Oke.. hier ging even iets fout Huilen van het lachen
.. had een hele tekst staan, is het plotseling weg.. helaas pndakaas..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:52

Ik blijf tiesto een hele stoere pony vinden (ga roan steeds leuker vinden Knipoog )
Maar verder ga ik met de rest mee.
Niet van "hij is maar 85cm" , hij is 85 cm wat gewoon flink wat schade kan vooroorzaken als ie aan de kletter gaat.
Niet te min denken over een mini.
Hoofdstel gaat bij Honey (nou, als er toch één bomproof is is zij het wel) ook altijd pas als laatste af, zelfs op eigen terrein

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:45

keeyzie schreef:
Echwel je reactie vind ik een beetje jammer, geef dan wat nader uitleg. Ik weet niet of je weet breezergirl waarom oogkleppen op het hoofdstel zitten, die zitten erop zodat het paard de koets niet achter zich kan zien. Doordat jij deze nu afdoet kan het paard ineens de koets zien en ervandoor gaan..!! ik zou volgende keer gewoon even wachten met eten.. en het drinken gaat ook met bit, ik heb hier ervaring mee! en een paard dat ervandoor gaat zonder hoofdstel is niet fjn!

Volgens mij heeft het hoofdstel van TS geen oogkleppen....

Maargoed, veiligheid voor alles ja, ik vind dat Echwel totaal niet zeurt, enkel nog eens doorhamert op de veiligheid (oh zo belangrijk).

@ TS: je laat zien bij die bewuste foto dat je dondersgoed weet dat het hoofdstel bij een aangespannen paard niet afgenomen hoort te worden, en dat is niet voor niets.
Waarom dan met een big smile ' Haha! ' er dan nog achter zetten 'en dat zien we mooi even over het hoofd?'

Vraag me dan echt af waar je mee bezig bent.... Sigaar

Was ik terplekke, dan was ik hoogstwaarschijnlijk wel even naar je toe gelopen om te vragen of je subbiet dat hoofdstel toch wel weer héel snel even weer om zou willen doen, of span dan eerst je pony even uit...

Heb het 2 jaar geleden met koetsentocht meegemaakt/gezien, was op 't rustpunt, met zo'n 70 aanspanningen. Er is door de organisatie al op gehamerd in het boekje, mondeling, etc. maar toch was er ééntje die zo dom was dat te doen... binnen no-time stond de helft v/d menners er bij en die waren toch niet bepaald aardig, blij en vrolijk....
Hoop dat je je echt bewust bent van de gevaren en dit nóooit meer zal doen. Knipoog

Verder; superleuke pony, wilde vragen wat zijn stokmaat was, maar zie al dat hij 85cm. meet. Leuk beestje, en inderdaad prachtige kleur. Lachen

Wat stokmaat betreft ga ik natuurlijk met de rest mee; 'maar 85 cm.' pony kan ook héeel wat schade aanrichten. Niet alleen naar jezelf en je pony toe, maar juist ook naar andere personen.
Wat als die van jou inderdaad schrikt en aan de kletter gaat? Dan gaan er vast nog meer aanspanningen.... + dat je grote kans hebt dat je pony dus schade toebrengt aan andere mensen (publiek). Denk niet dat je dat graag op je geweten wil hebben...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:51

Breezergirl schreef:
hehe eindelijk iemand met een leuke reactie!! Bedankt!!
Tuurlijk is het veiliger om het hoofdstel om te houden. Maar geloof mij hier zaten geen zware risico's aan. Teminste... haha misschien wel grappig om te zien dat tien volwassenen mijn ties van 85 cm stoppen of over 3 auto's heen zien lopen, kom op meiden hij kon er hoogstens een krasje op maken. Alsjeblieft geen reacties meer over dat het hoofdstel even af is geweest omdat een meisje hem een stukje brood wou geven.
Enne over oogkleppen.. ieder paard reageert anders hierop, er zijn ook veel paarden die met oogkleppen sneller schrikken omdat ze het gevaar niet aan zien komen.

Deze reactie vind ik dan wel weer héel jammer....
Vraag me dan echt af of je dan werkelijk een plank voor je kop hebt Koe
Alsof zo'n klein beest geen schade aan kan richten!

Ik men dan wel met een shetmerrie van zo'n 1.03m. maar die heeft toch echt wel toen ze aan de kletter sloeg met een ongeluk haar pezen bijna aan gort gerend (2 diepe sneeen bij de achterbenen, kootholte) en voor meer dan €2000,= schade aan een geparkeerde auto 'ff gemaakt'.
Wát als zo'n beest nu over een kind heen knalt? is het dan nog zo grappig om er 10 volwassenen achter aan te zien rennen?

Edit: en nee, op die auto zat geen klein krasje, maar écht een flinke deuk + lampen en al kapot.

Als jij denkt dat zo'n kleintje weinig schade aan kan richten, nodig ik je van harte uit om hier eens langs te komen en de ogen met een watje schoon te maken bij mijn mini van 85/90 cm. Die springt met 4 benen bovenop je, steigert, bokt, bijt, slaat met benen al dat soort mikmak.
Als jij dan beweert dat zo'n beestje geen schade aan kan richten, heb je er vast geen problemen mee als ik jou er dan even onder parkeer, toch?! En dat beest dan even flink over je heen laat rennen?

Denk eens na............. wát als zo'n beest met kar en al (ookal is het een lichte sulky) over een klein kind heen denderd???

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:59

Leuke combi en er waren meerdere mensen die hun best hadden gedaan zag ik op de foto's Knipoog

Ja, en dan de "negatieve" reacties.
Het is natuurlijk niet erg handig om de pony het hoofdstel af te doen terwijl die nog aangespannen staat.
En het is wel te begrijpen dat iedereen daar natuurlijk heftig op reageert.
De TS roept dan wel dat de pony zo mak is en maar een shet is maar meisje...wees zuinig op deze mooie combi en haal niet meer van die rare stunten uit.
Afgezien van de schade aan derden, zou het toch zonde zijn dat je pony door een onoplettend moment wel aan de kletter gaat en daarna niet meer voor de kar te zetten is.

Dus neem nu gewoon dat risico niet weer..
En ja, ik ben het met de commentaren eens..

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:08

Citaat:
naast ontploft.

Ik heb er 4, zo bomproof als maar kan! Totdat mijn leidsel een maand geleden bleef hangen, ze aan de kletter gingen, ik mijn voorleidsel
doortrok en ze gelukkig op de stem terug kreeg... Had er niet aan moeten denken dat ze de wijk in waren gegaan... Zeg nooit; die pony doet
dat niet! Ik had mijn hand er bijna voor in het vuur durven steken, dat mij dit niet zou gebeuren met deze pony's, maar... een ongeluk zit
in een klein hoekje.

Leuke aanspanning is het wel Haha! en volgende keer laatste foto niet plaatsen. Krijg je ook niet al deze kritiek/goed bedoelde adviezen (en eigelijk
gewoon hoofdstel niet meer afdoen voor de kar! Voor je eigen veiligheid en die van je beessie).