Alleen willen lopen met iemand er naast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Alleen willen lopen met iemand er naast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:10

Ik longeer mijn verzorgpony nu al een aardig tijdje
In het begin was het allemaal ff wennen maar na 5 keer deed ze het echt super en wist wat de bedoeling was...
Maar eergister wou ze echt alleen maar lopen met iemand er naast en rende ze de hele tijd terug naar stal(staan geen hekken om het land heeft de eigenaar weg gehaalt Verward ) Nu hebben we voor het weg rennen een oplossing gevonden (een mee draaiende paal in de grond) en trekt ze ons nu niet meer om ver
Maar nu nog het probleem want ik heb het vandaag weer geprobeerd (alleen dan met de paal Haha! ) maar ze blijft continu naar me toe komen als ze rechtsom moet ...linksom gaat aardig goed ...
Nou snap ik dan wel dat rechtsom dan haar moeilijke kant is maar hoe leer ik het af dat ze naar me toe loopt..

Dit er even bij vermelden ze is bang voor de longeerzweep wanneer die geluid maakt

Ik hoop dat het een beetje een snapbaar verhaal is en dat iemand tips heeft het gaat trouwens om een 3-jarige fries die nu een stuk of 9 keer gelongeert is

Blizzie

Re: Alleen willen lopen met iemand er naast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:05

Niemand die iets weet er tegen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:08

Longeer je wel met longeerzweep? Want deze kan in dit geval een goede drijvende hulp geven. In dit geval richting buitenkant.
Wat ik met een bang paard altijd doe is de zweep vasthouden als een gewone rijzweep, dus naar achteren. Om het moment dat een paard naar binnenkomt even wijzen met de zweep. Vaak is dat al genoeg om ze naar buiten te laten gaan. En dan de zweep weer achter je houden. Zo wennen ze aan de zweep, maak je geen geluid en raak je zo ook niet aan. Maar begrens je je cirkel wel.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:15

Amanda schreef:
Longeer je wel met longeerzweep? Want deze kan in dit geval een goede drijvende hulp geven. In dit geval richting buitenkant.
Wat ik met een bang paard altijd doe is de zweep vasthouden als een gewone rijzweep, dus naar achteren. Om het moment dat een paard naar binnenkomt even wijzen met de zweep. Vaak is dat al genoeg om ze naar buiten te laten gaan. En dan de zweep weer achter je houden. Zo wennen ze aan de zweep, maak je geen geluid en raak je zo ook niet aan. Maar begrens je je cirkel wel.

Zolang de zweep geen geluid maakt heeft ze er letterlijk sch**t aan en loop ze alsnog naar binnen en als ik geluid maakt word ze gewoon helemaal bang...
Pas als ik de rondjes mee loopt naast haar doet ze normaal maar dat is ook niet helemaal de bedoeling natuurlijk maar zodra ik niet meer mee loop stopt ze gelijk en komt ze weer naar me toe

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:23

En voorzichtig aanraken met de zweep? Als het ware even aanraken met de punt en een duwtje in de goede richting (naar buiten) geven? Hoe reageert ze daar op?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:25

Amanda schreef:
En voorzichtig aanraken met de zweep? Als het ware even aanraken met de punt en een duwtje in de goede richting (naar buiten) geven? Hoe reageert ze daar op?

Dan loopt ze er ook dwars doorheen
Ik probeerde haar gister als het ware weg te duwen met die longeerzweep maar ze blijft komen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:26

Ik ben bang dat het paard jullie aan het africhten is.
Geen omheining en dus kan ze lekker terug naar stal vliegen. Misschien dat je van wat eenvoudige prikpaaltjes en wat lint een circel kan maken om dit te voorkomen.
Jullie oplossing, een draaibare paal. Nadeel is dat je hierdoor geen contact met je paard hebt en dus ook geen hulpen via de longe kan geven. Haar oplossing om niet te gehoorzamen is nu om naar binnen te komen.
Zweep alleen reageert ze niet op. Als ze dat ook niet doet als je haar een venijnige tik met de slag geeft, dan maar met geluid. Ze speelt met jullie.
Maak wel de circel in het begin niet te groot. Loop anders mee maar steeds verder weg tot je uiteindelijk haar om je heen hebt. Je moet haar uiteindelijk op zo'n grote volte hebben dat je er met je slag nog net bij kan.
Ik heb trouwens de zweep wel achter het paard. Naar beneden wijzend als ze langzamer moeten en omhoog als ze sneller moeten. Ik longeer met een hoofdstel en heb de lijn via de binnenring, over het hoofd naar de buitenring. Dit is wel een heftige methode als je niets steeds nageeft om dat het een ophaaleffect geeft. Maar met een paard wat opeens wegspeert is het niet erg als ze een keer voelt dat dat niet de bedoeling is. Voordeel is dat mijn paarden niet aan het bit hangen en ik met kneepjes ze negeeflijker of langzamer kan laten gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:29

Heb je een stuk afgezet? Longeer je altijd met lijnen?
En hoe doet ze dit los, dus zonder longeerlijn?
Dat wil ook nog wel eens helpen. Dan maakt het ook niet uit als ze gaan rennen, maar kun je wel duidelijk laten merken dat ze naar de buitenkant moet.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:36

DendroFleur schreef:
Ik ben bang dat het paard jullie aan het africhten is.
Geen omheining en dus kan ze lekker terug naar stal vliegen. Misschien dat je van wat eenvoudige prikpaaltjes en wat lint een circel kan maken om dit te voorkomen.
Jullie oplossing, een draaibare paal. Nadeel is dat je hierdoor geen contact met je paard hebt en dus ook geen hulpen via de longe kan geven. Haar oplossing om niet te gehoorzamen is nu om naar binnen te komen.
Zweep alleen reageert ze niet op. Als ze dat ook niet doet als je haar een venijnige tik met de slag geeft, dan maar met geluid. Ze speelt met jullie.
Maak wel de circel in het begin niet te groot. Loop anders mee maar steeds verder weg tot je uiteindelijk haar om je heen hebt. Je moet haar uiteindelijk op zo'n grote volte hebben dat je er met je slag nog net bij kan.
Ik heb trouwens de zweep wel achter het paard. Naar beneden wijzend als ze langzamer moeten en omhoog als ze sneller moeten. Ik longeer met een hoofdstel en heb de lijn via de binnenring, over het hoofd naar de buitenring. Dit is wel een heftige methode als je niets steeds nageeft om dat het een ophaaleffect geeft. Maar met een paard wat opeens wegspeert is het niet erg als ze een keer voelt dat dat niet de bedoeling is. Voordeel is dat mijn paarden niet aan het bit hangen en ik met kneepjes ze negeeflijker of langzamer kan laten gaan.

Contact hebben we nog wel ik heb het longeertouw nog wel beet ....hij zit alleen vast aan de paal zodat mocht ze mij omver trekken ...die paal krijgt ze er niet makkelijk uit
Volgens mij doe ik precies hetzelfde met de lijn als u doet zeg maar door de 2 ringen van het halster heen over haar hoofd en dan aan de andere kant er ook doorheen...
Dit was een truukje die een meisje mij al vertelt had om meer controle te krijgen
Probleem met het bit is dat ze hem nu pas 3 keer ingehad heeft om even te wennen
En met de zweep ik merkte inderdaad wel toen ik bij haar makkelijke kant de zweep gewoon achter haar hield dat ze wat beter luisterde dus u stelt voor om ook gewoon als ze rechtsom moet(moeilijke kant) en ze stop haar gewoon "op te jagen" met de zweep?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:39

Amanda schreef:
Heb je een stuk afgezet? Longeer je altijd met lijnen?
En hoe doet ze dit los, dus zonder longeerlijn?
Dat wil ook nog wel eens helpen. Dan maakt het ook niet uit als ze gaan rennen, maar kun je wel duidelijk laten merken dat ze naar de buitenkant moet.

Ik moet wel met lijnen werken aangezien de eigenaar het hek weg heeft gehaalt van het kleine weitje
en we hebben geen materiaal of het geld om weer een stuk af te zetten

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:43

Ik zal dan inderdaad niet aan het bit longeren want dan raakt ze er het vertrouwen in kwijt.
Ik zou haar op een zo kleine volte nemen (in stap) dat je haar echt met de zweep kan aanraken. Valt ze naar binnen dan kan je haar prikken om naar buiten te gaan. Eerst op de makkelijke kant tot je zeker weet dat ze het snapt. Daarna afstand vergroten en naar buiten houden door de slag naar haar te bewegen als ze weer naar binnen komt. De zweep achter haar is voornemelijk om haar voorwaarts te houden. Dat is wel de uitgangspositie en komt ze naar binnen dan hou je de zweep tussen jullie in. Ga je op de moeilijke kant beginnen dan wel weer op een kleine volte en dat langzaam opbouwen. Mogelijk dat ze niet goed gebogen gaat maar dat komt dan later wel. Eerst eens gewoon om je heen blijven gaan en samenwerken.
Ga trouwens niet te lang door. Dan wordt het saai en verzint ze weer wat.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:46

DendroFleur schreef:
Ik zal dan inderdaad niet aan het bit longeren want dan raakt ze er het vertrouwen in kwijt.
Ik zou haar op een zo kleine volte nemen (in stap) dat je haar echt met de zweep kan aanraken. Valt ze naar binnen dan kan je haar prikken om naar buiten te gaan. Eerst op de makkelijke kant tot je zeker weet dat ze het snapt. Daarna afstand vergroten en naar buiten houden door de slag naar haar te bewegen als ze weer naar binnen komt. De zweep achter haar is voornemelijk om haar voorwaarts te houden. Dat is wel de uitgangspositie en komt ze naar binnen dan hou je de zweep tussen jullie in. Ga je op de moeilijke kant beginnen dan wel weer op een kleine volte en dat langzaam opbouwen. Mogelijk dat ze niet goed gebogen gaat maar dat komt dan later wel. Eerst eens gewoon om je heen blijven gaan en samenwerken.
Ga trouwens niet te lang door. Dan wordt het saai en verzint ze weer wat.

Dat is het hem juist bij de makkelijke kant doet ze het allemaal perfect en hoef ik niet met haar mee te lopen en komt ze ook niet naar me toe maar dit verandert allemaal bij de moeilijke kant ...
Maar dan gewoon alsnog het zelfde proberen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:51

Je hebt nodig:
- paaltjes en lint
- goede longeerzweep die je met een leren veter nog een flink stuk langer maakt zodat je het paard altijd kunt raken
- iemand die er wat van kent en je hiermee gaat helpen

Dan komt het helemaal goed Knipoog

De paal heb je niet nodig. Ik zou ook afraden het zelf te blijven proberen want dit is van de regen in de drup.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:56

poes schreef:
Je hebt nodig:
- paaltjes en lint
- goede longeerzweep die je met een leren veter nog een flink stuk langer maakt zodat je het paard altijd kunt raken
- iemand die er wat van kent en je hiermee gaat helpen

Dan komt het helemaal goed Knipoog

De paal heb je niet nodig. Ik zou ook afraden het zelf te blijven proberen want dit is van de regen in de drup.

Dat had gekunt als ik het geld ervoor had..
Hulp heb ik al van iemand die z'n paard zelf beleert heeft
Maar daarom zijn extra tips wel altijd welkom vooral omdat zij ook niet altijd even snel kan komen
En opzich zou ik niet zoveel aan de lint en paaltjes hebben aangezien Jitske daar dwars door heen loopt heeft ze toen er nog hekken stonden ook gedaan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:08

Dan moet je vooral zelf doorgaan en hier je hulp zoeken vrees ik... Dit zijn die eerste o zo belangrijke stappen van het beleren, hier gaan jullie echt een stuk de verhoudingen inprenten, en het is een stuk makkelijker als dat gelijk goed gedaan wordt.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:14

poes schreef:
Dan moet je vooral zelf doorgaan en hier je hulp zoeken vrees ik... Dit zijn die eerste o zo belangrijke stappen van het beleren, hier gaan jullie echt een stuk de verhoudingen inprenten, en het is een stuk makkelijker als dat gelijk goed gedaan wordt.

Dat snap ik en ik wil het ook vooral goed doen daarom vraag ik advies
Hulp is hier moeilijk te krijgen want iedereen heeft het druk en meestal vragen ze er ook geld voor en dat heb ik nou eenmaal niet...
Ik betaal alles al voor haar(hoefsmid voer etc.) dus dan kan er echt niet ook nog is bij
De meeste manege's zijn op een aardig stukje loop afstand wat zij waarschijnlijk nog niet redt
De eigenaar is te beroerd om een nieuw hek neer te zetten Verward of om iets te betalen
Ik hoop dat je nu een beetje snapt dat ik mezelf noodgedwongen voel het maar zelf uit te zoeken ..?
Als het aan de eigenaar ligt had ik er gelijk een zadel opgegooit en hoofdstel in gedaan en gelijk opgestapt maar ik wil haar niet verzieken...!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:17

Ik zelf zou nooit meer zoveel in een paard steken dat niet van mij is. Sorry maar ik heb de indruk dat je qua ervaring hier niet rijp voor bent, en het is bovendien niet je eigen paard!

Bovendien, als je nu al geen geld hebt, dan kun je later ook geen lessen nemen, en de kans is echt zeer groot dat het dan gewoon fout gaat...

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:24

poes schreef:
Ik zelf zou nooit meer zoveel in een paard steken dat niet van mij is. Sorry maar ik heb de indruk dat je qua ervaring hier niet rijp voor bent, en het is bovendien niet je eigen paard!

Bovendien, als je nu al geen geld hebt, dan kun je later ook geen lessen nemen, en de kans is echt zeer groot dat het dan gewoon fout gaat...

Ik wil eerlijk toegeven dat ik dit echt nog nooit gedaan heb maar met de hulp die ik krijg lukt het wel aardig alleen is dit probleem er.
Ik heb wel geld die geef ik liever uit aan de dingen die nodig zijn zoals de hoefsmid etc.
Lessen neem ik uiteraard wel en hierzo heb ik ook het geld voor alleen niet nu op dit moment maar voordat ik er op stap zijn we al een tijdje verder en kan ik met m'n auto naar de manege's toe met een trailer

En over dat jij nooit meer zoveel in een paard zou steken wat niet van jou is tja daarover heb ik dan een andere mening want ze is zoveel opgeknapt sinds ik haar verzorg en dat doet me gewoon goed
De eigenaar intreseert het misschien nauwlijks hoe ze erbij loopt maar mij wel

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:20

dit heb ik dus ook een tijd gehad, ik gebruikte de zweep wel maar zonder slaan. en als ze naar binnen liep dan zij ik streng afstand en deed met mij zweep richting mijn paard een soort van zwaartsteek richting haar (an garde richting de vlank) waarbij alleen de zweeppunt haar prikte en steeds weer met een strenge afstand. als ze nu naar binnenkomt, zeg ik streng afstand en ze gaat weer naar buiten toe