hulp / advies bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

hulp / advies bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:33

Hoi
sinds kort heb ik een eigen paard , hij is altijd bereden met een pessoa bit . Ik rij hem nu met een enkel gebroken trensje.
Maar het probleem is dat hij van zich zelf heel erg slijmt en tijdens het rijden veel trekt met zijn mond en deze steeds open doet. En hij heeft een hele snelle gang waardoor ik vaak veel druk op de teugels heb.
Daarbij is hij heel erg sterk, en dramt vaak door.
Ik zat me af te vragen om zonder bit te gaan rijden , en dacht dan aan een vosal of een mechanische hackamore.
Nu wil ik weten of hij hier misschien beter op zal lopen, en of hij hier naar luister en er niet gewoon doorheen loopt ?

Alicia2u

Re: hulp / advies bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:35

Laat eerst eens een tandarts en een osteopaat of fysiotherapeut naar je paard kijken. Vraag ook aan de tandarts even naar het bit te kijken. Best kans dat je paard problemen heeft in de mond of in de rug, en dat daar veel van de problemen vandaan komen. Als dat zo is, schiet je namelijk met bitloos rijden niets op (rugproblemen heb ik het dan over).
Het doordrammen is gewoon gebrek aan respect voor jou, werk aan de band met je paard en wees wat strenger voor hem, dan heb je ook geen problemen daarme als je toch besluit bitloos te gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:17

Kijk of er een instructeur in jouw omgeving zit die je kan helpen

www.bitloos.nl

het probleem met je paard wordt veroorzaakt door het bit, maar je moet de overstap wel even onder begeleiding maken. Ik durf te wedden om een zak drop, dat de problemen verdwijnen als je overstapt op bitloos Ja

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 06:26

hoe groot is die zak drop?
Ik heb mijn paardje bitloos ingereden en doordat het materiaal een paar keer stuk ging, een keer met bitje, beide gaat goed maar ik rijd toch liever bitloos.
ik heb nu een paardje van inmiddels 10 jaar, altijd in een kudde gestaan, nooit een halster van dichtbij gezien, ik ga haar ook bitloos rijden straks.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 06:36

ligt niet aan het bit, ligt aan de rijstijl van de ruiter........ gewoon goed les halen, en dan gaat het probleem ook weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:02

Slijmen en kwijlen kan wijzen op serieuze mondproblemen. Vaak zijn er dan problemen met het gebit.
Dat je paard vervolgens ook met zijn mond begint te trekken, z'n mond steeds open doet en zich sterk maakt, geeft aan dat hij pijn heeft en van die pijn af wil.
Laat een deskundige paardentandarts komen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:01

Ik ga met KiWiKo mee, neem goede les. Als er iets mis is in de mond, komt dat er vanzelf uit bij een goed lesgeefmens. Je hebt een paard dat verkeerd is gereden, dus je zult oude problemen moeten oplossen. Daarvoor heb je in ieder geval goede begeleiding nodig......

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:12

aan de tandarts zat ik al te denken , de staleigenaar zou iemand langs laten komen.
Maar is nog niet geweest dus dan zoek ik er zelf maar een.
En les krijg ik overigens al als is het maar 1 keer in de maand Knipoog