[AR] speciaal bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

speciaal bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 17:55

Moet je een speciaal bit voor mennen of kan je ook gewoon je rijbit gebruiken???

Milky_Way

Re: speciaal bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:50

voor de ene pony gebruik ik en rijbitje, de andere rijden we met liverpoolstang.
Kan allebij dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:20

Je kunt met je gewone trenje mennen, maar omdat je er zover achter zit en geen beenhulpen kunt geven is het vaak prettiger om een iets 'strenger' bit te gebruiken zoals een liverpoolstang met kinketting, maar dit is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van je paard en van jezelf...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:00

Mennen is niet hetzelfde als rijden.
Het is daarom ook meestal niet aan te raden om dus wel hetzelfde bit te gebruiken.
Dus verdiep je in mennen, neem lessen en koop een degelijk tuig met bijpassend bit.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:14

ja maar voor een pony die je het moet aanleren?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:21

Ik heb met mijn vorige paard het eerste deel van het beleren met een gewone trens gedaan, dus dubbele longewerk, lange lijnen etc...
Toen laten wennen aan oogkleppen en Liverpool en toen met Liverpool voor de wagen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:49

Het is het beste om het paard alles te leren met hetzelfde bit als waar hij straks mee voor de wagen moet lopen. Anders is er helemaal niets vertrouwd meer als je hem ervoor wilt zetten.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:54

ja oke maar de ene zegt dit en de andre zegt dat dus nou weet ik het niet meer:S

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:02

Doe dan maar hetgene wat de ervaren persoon je verteld die je gaat helpen met de voorbereiding en het inspannen van je paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:05

Ik ben met een dubbel gebroken trensje begonnen omdat dat toen vertrouwd was voor mijn paard.
Zo heb ik haar aan de dubbele longe en aan de lange lijnen en het slepen gewend.
Toen heb ik een tuighoofdstel met oogkleppen en Liverpool aangedaan en dezelfde dingen hiermee weer gedaan, toen ook dat vertrouwd was zijn wij gaan inspannen naast een ervaren paard en daarna in enkelspan...

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:16

Ik had bij Dikkie ook eerst geoefend met gewoon bitje, omdat wij toen nog geen liverpool hadden.
Toen we de liverpool hadden heb ik die gelijk gebruikt, Dikkie kon daar gewoon weg niet mee lopen, en na een paar keer geprobeert te hebben liep ze nog niet lekker met dat bit, dus heb ik het rijbitje er weer aan gemaakt.

Romy was na Dikkie aan de beurt met beleren dus voor haar konden we wel meteen liverpool gebruiken, en die loopt daar wel goed mee.

Omdat ik overal las dat je met een liverpool net wat meer te vertellen hebt hebben we die ook aangeschaft.
Het verschilt denk ik gewoon per pony.
Bij Dikkie werkte dat gewoon niet dus, maar bij Romy dus wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:25

Mijn arabiertje loopt zowel met trens als stang voor de wagen.
Evt. met oogkleppen.

Mijn kwpn-er allleen met zijn rijhoofdstel, want die hebben we ook na lang oefenen niet kunnen laten wennen aan oogkleppen.
(is nl voor die tijd al veel buiten gereden onder het zadel en raakt volledig in paniek met oogkleppen).
Ook is zij zeer gevoelig in de mond en is een stang snel te scherp voor haar waardoor ze steeds achter het bit gaat lopen en daardoor zeer moeilijk voorwaarts is en moeilijk te sturen.
En op een trensje is ze zeer makkelijk te rijden voor de kar.... dus waarom niet (ook gaat ze maar een paar x per jaar voor de kar dus oefenen heeft weinig zin als ze pas een paar maanden later weer eens voor de kar komt).