Het paardje van mij heb ik niet zo lang!
Misschien daarom dat ze niet gauw genoeg reageert!
terwijl ze HO! heel goed snapt!
Misschien is ze liever lui dan moe..
(praat heel veel tegen der
hele gesprekken zo af en toe
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hele gesprekken zo af en toe
Judje schreef:Ik kan uit je beginpost niet opmaken welke problemen je nou daadwerkelijk hebt.
Wat specifiekere uitleg over de problemen kan je betere antwoorden opleveren.
Even een paar vragen:
- Hoe oud is het paard?
- Waar longeer je mee (hoofdstel/kaptoom/welke hulpteugels, als je die al gebruikt)
- Longeer je in een afgesloten rondje of in een open bak/wei?
- Wat doet het paard wel goed en wat niet?
)Judje schreef:Misschien is het paard wel weinig gelongeerd of weinig serieus
gelongeerd.
Zelf heb ik de hulpen voor Draf aan de hand aangeleerd, bij mijn paard werkt een dressuurzweepje, die schuin richting zijn achterhand beweegt (zoals met longeren), om hem te laten draven, je 'drijft' hem als het ware op.
Ook kan je zelf wat drukker doen (blijf ontspannen), dat wil ook vaak helpen. Met longeren kan je het touwtje van de longeerzweep naar je paard zwaaien en daarbij je longeerzweep wat hoger houden. Dan raak je hem niet, maar drijf je hem ook op.
Consequent zijn is het sleutelwoord hierbij. Gebruik bijv. ook met wandelen, poetsen e.d. deze termen en ga stukjes aan de hand draven, om het maar te oefenen (bijv. met uitstappen aan de hand). Ook kan je tijdens het rijden tegelijk met been geven het commando draf of galop geven, zodat het paard dit gaat linken. (bij beleren doe je hetzelfde, alleen dan anders om)
Het commando ook tijdens het uitzwaaien v.d. zweep e.d. blijven noemen en bij luisteren het paard direct laten weten dat hij het goed doet door een belong als 'goed zo'. Braaf wordt niet zo snel gebruikt, omdat het soms op draf lijkt en als je paard net galopeerd kan hij daardoor denken dat ie weer terug moet.
Om haar meer op te kunnen sluiten zou je een stuk bak/wei oid af kunnen zetten, misschien dat dat ook wel werkt. Zeker wanneer je met halster longeert en het paard wat trekkerig is, zou ik het afzetten. Het halster kan dan aan de buitenhand nog wel eens tegen haar oog aan komen.
Succes ermee!