Mijn pony steigert als ik een halsriem om wil doen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Mijn pony steigert als ik een halsriem om wil doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:37

Mijn pony heeft allemaal wondjes op haar neus van haar halster.
Nu hebben wij een halsriem gekocht, als we deze om proberen te doen gaat ze steigeren!!!
Met manen trekken gaat ze ook steigeren enzo., ze heeft dus waarschijnlijk een trauma opgelopen bij een vorige eigenaar.
Hoe kan ik dit op een diervriendelijke manier op lossen???

Rianne11_42

Re: Mijn pony steigert als ik een halsriem om wil doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:11

Hmm... moeilijk! Als de friendly game goed gaat (echt goed, dat je haar overal aan mag raken zonder dat ze het erg vind), kan je dat ook met de halsriem gaan doen. Raak haar met de halsriem overal aan (begin dan niet meteen met de hals natuurlijk), en aai haar/beloon haar als ze rustig blijft staan. Doe niet meteen aan het einde van de eerste sessie de halsriem om, maar bouw het op met een aantal dagen. Bv eerste dag alleen ermee aaien. 2e dag om haar hals doen maar niet vast, of alleen over dr nek leggen. 3e dag even omdoen, eventjes lopen en dan weer af, en volgende dag omdoen en omhouden terwijl je gewoon het grondwerk doet wat je altijd doet. Zo kan je het opbouwen naar gewoon omdoen etc wanneer je wilt.

Over het manen trekken: Tja, waarom zou je dat doen/het op willen lossen? Echt noodzakelijk is het niet.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:13

Volgens mij, wat je al zei over nare ervaring bij de vorige eigenaar, is ze nu echt gewoon doodsbang

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:16

idd,
waarschijnlijk is dat het geval.
met het poetsen etc, wel gewoon lief?
ik zou elke dag een stapje verder gaan.
bijvoorbeeld eerst met die halsriem in haar buurt komen, steeds dichterbij.
dan boven haar hoofd houden, met de beweging dat je 'm om wil doen, maar niet doen.
en als dat allemaal goed gaat, in 1 keer om doen en laten zien dat het helemaal niet eng is.
als ze dat alles goed doet, kan je hem/haar een snoepje geven en belonen.

ik hoop dat het lukt !

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:01

xRomanxMir schreef:
Volgens mij, wat je al zei over nare ervaring bij de vorige eigenaar, is ze nu echt gewoon doodsbang

Ja, denk ik ook.
Ze is ook bang voor kleine ruimtes en ultra gevoelig op aanraking.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:58

Manen trekken? Waar is dat goed voor? Ik zou ook gaan steigeren.... Nagelbijten / Gniffelen

Even serieus, ik zou doen wat rianne je adviseert. Als ze een trauma heeft opgelopen extra rustig aanpakken. Laat haar gewoon los staan en probeer haar overal te aaien, langzaam richting hals en hoofd. Blijft ze staan dan beloon je haar (even uit vinden wat ze leuk/lekker vindt en hoe je haar het beste beloont), als ze steigert of weg loopt negeer haar dan en doe een stapje terug. Aai haar ergens waar ze het wel toe liet en beloon (postief afronden dus).

Niet té snel en té veel willen, ze hoeft niet dag 1 de halsriem te dragen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:23

Dani62 schreef:
Manen trekken? Waar is dat goed voor? Ik zou ook gaan steigeren.... Nagelbijten / Gniffelen

Even serieus, ik zou doen wat rianne je adviseert. Als ze een trauma heeft opgelopen extra rustig aanpakken. Laat haar gewoon los staan en probeer haar overal te aaien, langzaam richting hals en hoofd. Blijft ze staan dan beloon je haar (even uit vinden wat ze leuk/lekker vindt en hoe je haar het beste beloont), als ze steigert of weg loopt negeer haar dan en doe een stapje terug. Aai haar ergens waar ze het wel toe liet en beloon (postief afronden dus).

Niet té snel en té veel willen, ze hoeft niet dag 1 de halsriem te dragen.

Aaien en zo vind ze wel goed, het is echt dat ze bang is om een ombekend voorwerp in haar nek te krijgen.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:24

kan je het niet proberen met een touwtje??? dan een lint en dan de hals band

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:41

en hoe doet ze het met een
halster
hoofdstel
teugels

?

evt eerst halster om halsriem om
niet te strak maar zeker niet te los

waarom moet ze iets om ?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 15:32

hokke schreef:
kan je het niet proberen met een touwtje??? dan een lint en dan de hals band

Ja, ik heb gisteren een touw in haar nek kunnen leggen!!, Ik ga denk ik zo langzaam beginnen, en over een maand ga ik naar een 'paardenfluisteraar'die op de manier van hempfling werkt om de problemen van mijn pony op te lossen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:59

Ik denk dat je dit probleem even moet laten liggen , en het even ontmijden , want je hebt haar nog net , dus ik zou je eerst richten op een bang met haar krijgen , en dan zou ik er langzaam naar toe werken... Dus eerst aaien enzo over de nek , dan een touw , ext.. En mischien moet je haar eerst aan de band laten wennen , want je zegt dat ze bang is voor een onbekend voorwerp ..

Heel veel suc6 bij marjan , waarneer ga je ?

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:02

Ga spelen met die halriem, probeer eerst of je je pony overal mag aaien en manen borstelen enzo..en daarna met die halsriem overal overhene aaien en doe dit een paar dagen..je moet gewoon het vertrouwen van je pony winnen! of met het halster kun je zoiets ook doen..je zult zien met veel geduld en snoepjes en brokjes geven als het goed gaat..komt het vanzelf goed..veel suc6 en plezier!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:08

zutje schreef:
Ga spelen met die halriem, probeer eerst of je je pony overal mag aaien en manen borstelen enzo..en daarna met die halsriem overal overhene aaien en doe dit een paar dagen..je moet gewoon het vertrouwen van je pony winnen! of met het halster kun je zoiets ook doen..je zult zien met veel geduld en snoepjes en brokjes geven als het goed gaat..komt het vanzelf goed..veel suc6 en plezier!

Ja, ik ben nu bezig met het touw overal aanraken, maar ik wil haar meeste dingen waar ze bang voor is oplossen met iemand die hier veel ervaring mee heeft. In de vakantie ga ik naar iemand die me met al haar problemen gaat helpen.