Paard op stal van DA. Wel of niet doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Paard op stal van DA. Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:38

Vorige week zaterdag is mijn pony tijdens een buitenrit over een paaltje heen gesprongen. Hierbij heeft ze een jaap van +- 15 cm in haar been opgelopen en een gescheurde ader. Omdat de wond dicht moest blijven moest ze afgelopen week aan een touw vast in de stal staan. Logisch naar mijn idee, anders scheurt de boel geheid weer open en dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Afgelopen maandag is de DA langsgekomen, want de hechtingen zouden er (na 9-10 dagen) uit mogen. Ze heeft nu om en om (dus de helft van de hechtingen) er uit gehaald. Ze mag wel weer los in stal en wandelen buiten, longeren en in de wei mag ze nog niet. Nu het probleem, ik zie dat mijn pony totaal neit blij is op stal. Ten eerste staan al haar vriendjes en vriendinnetjes dag en nacht buiten, ze staat dus de hele dag alleen. Ten tweede is ze weer gigantisch begonnen met haar staart te schuren (uit verveling). Naar mijn gevoel zeg ik, ik doe haar weer lekker buiten met haar vriendjes. Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Verder is Fleur een vrij rustige pony, het zal niet zo zijn dat ze de hele dag door scheurend, bokkend en racent door de wei heen zal gaan. Toen ze een week op stal heeft gestaan en ik gister weer met haar ging wandelen kon ik haar zo aan een los touwtje meenemen. Ze is dus niet heel heet.

Wat denken jullie? Gewoon tegen de DA-adviezen weer lekker buiten zetten? Of toch nog op stal laten en iedere dag veel met haar gaan wandelen tegen verveling?

Het gaat trouwens om de volgende wond:
http://www.de-ekster.nl/linda/wond.jpg
Het zit aan de voor- binnenkant van haar voorbeen (links). Dit is een foto van vorige week vrijdag, nu is de helft van de hechtingen eruit maar het ziet er nog redelijk hetzelfde uit.

Vjestagirl

Re: Paard op stal van DA. Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:40

Ik zou buiten een stukje wei van 5x5 afzetten ofzo, en daar overdag lekker in, zodat ze iig met haar vriendjes van snuffelen ed

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:41

Heb je er geen paddock ofzo waar ze in kan staan?
Verder zou ik kiezen om haar overdag naar buiten te doen en 's nachts op stal.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:43

Ik sluit me aan bij Vjestagirl, een klein stukje ten grote van een stal afzetten. Aan de andere kant lijkt het me geen wond waar je even grapjes mee uit kan halen zo gezegd...Dus eigelijk lijkt het mij wel slim om je aan het advies van de DA te houden. Maar een stal van 4x4 of stukje wei bij d'r maatjes van 4x4 lijkt mij weinig uitmaken, enkel voor de pony zelf Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:46

Ik zou ook een klein stukje op het land afzetten dat ze wel lekker buiten staat, maar zeker niet aan de ren kan gaan.

Een padock zou ik niet doen ivm zand enzo, op gras is dan mooier omdat het schoner is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:47

je bent zelf de enige die dit echt goed kan beoordelen denk ik. Ik zou haar toch nog even op stal houden, ze staat er nou ook al een tijdje en het is zonde als je weer opnieuw moet beginnen omdat het weer open knapt. Ook al is ze geen druktemaker, ze staat nu al een paar dagen niet bij de anderen en dat kan dus best even stuiteren/spelen worden als je haar terug zet. En ze hoeft maar 1 krachtige beweging te maken en het kan alweer mis gaan. Ik zou toch een paar dagen afwachten als ik jou was. Ook buiten afzetten kan verkeerd gaan door onderling contact en speels gedrag, zoals ik al zei hoeft ze maar 1 keer gek te doen en daar heeft ze niet veel ruimte voor nodig... Kortom: als ze de stal niet afbreekt zou ik eventjes doorzetten, daarna kan ze weer lekker spelen.
Ik had zelf een zelfde soort dilemma met mn fjord met een peesblessure. Die moest ook op stal (kon nauwelijks meer lopen van de pijn) maar werd daar super onrustig en liep dus juist op land minder en daarom toch buiten gezet.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:50

Stukje afzetten gaat moeilijk helaas, dat mag niet op de rijvereniging waar ik sta. Ze zou evt. wel in een paddock kunnen staan met een pony die niet op gras mag (bijna hoefbevangen geweest), maar zit dan wel weer met zand... Ze staat normaal wel in een erg rustig groepje (2 paarden en een shet). Wond is trouwens al wel dicht, maar DA nam het zekere voor het onzekere om niet alle hechtingen eruit te halen. Het is dus niet een hele verse wond meer. Ik wilde zowiezo nog wachten tot zeker donderdag voor ik haar er weer bij wil zetten (als ik dat uberhaupt doe). Maar misschien toch nog wachten tot volgende week als de andere hechtingen er ook uit gaan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:53

Zou nog even wachten hoor Linda, voor hetzelfde geld springt de boel open en heb je Fleur straks 2x zo lang weer op stal staan.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:57

zou het ook gewoon afwachten. Is er geen andere paard die haar gezelschap kan houden op stal? Of om de beurt een andere paard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:13

misschien inderdaad een ander paard in de stal ernaast zodat ze niet alleen is?
Verstandig van je om te wachten trouwens, met zo'n wond zou ik ook liever geen risico lopen! better safe than sorry! Gewoon donderdag dan aankijken en dan pas beslissen. Veel sterkte met je paardje!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:50

mhollander schreef:
zou het ook gewoon afwachten. Is er geen andere paard die haar gezelschap kan houden op stal? Of om de beurt een andere paard.

Inderdaad, zou het niet doen, je kunt beter een paar dagen een minder blij paard hebben dan dat het er straks allemaal uit scheurt, want dan ben je langer bezig, en ben je veel verder van huis.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:50

Tuurlijk willen we allemaal het liefst een blij, gelukkig paard. Maar als je haar nu buiten zet, en ze onverhoopt toch een sprintje met wat bokken doet, en alle hechtingen springen er zo weer uit, dan sla je jezelf ook voor je kop dat je niet een weekje of wat hebt gewacht. Ik zou het risico niet nemen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:59

hoe gaat het nu? Staat ze alweer (met genezen wond) buiten?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:02

Waarom raadplegen mensen een dierenarts als ze toch zijn raad niet op willen volgen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:46

kimmie1 schreef:
Waarom raadplegen mensen een dierenarts als ze toch zijn raad niet op willen volgen?

Ja dat vraag ik me ook wel eens af en dat soort mensen kom ik vooral hier op dit specifieke forum tegen.
Ik ben zelf een absolute voorstander van buiten lopen ook met bepaalde blessure's maar dit geval is gewoon onmacht.
Als het mijn paard was had ie gewoon 'pech' en moest ie in de box blijven.

Stukje van 5x5 lijkt leuk maar 1 grote vreugde sprong (paard heeft immers al lange tijd op stal gestaan) en je begint van voren af aan of nog erger. DA heeft niet voor niks de helft van de hechtingen laten zitten.

Doe niet eigenwijs en volg de raad op van je DA, geef je paard zoveel mogenlijk afleiding. Ik begrijp dat ie wel aan de hand mag stappen dus misschien kun je hem een paar x per dag uit zijn box halen en zo even laten grazen.
Wellicht heb je nog vriendinnen die je de laatste week (of 2 weken) even kunnen helpen hierbij.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:31

Hoe sneu het ook is voor je paard, ik zou het advies vd DA opvolgen en hem dus tijdelijk binnen laten staan.
Mocht je paard evt doordat andere paarden gaan rennen of wat dan ook, willen rennen of meedoen met hun gedrag dan is een afgezet stukje weide ook niet bevordelijk voor de wond, je paard kan doordat hij weinig ruimte heeft zichzelf ook verwonden aan de omheining en dan ben je nog verder van huis.

Als ik een gebroken been heb of iets anders waardoor ik mn bed niet uit mag heb ik ook pech, daar baal ik ook van, wij mensen kunnen dit nog verstandelijk beredeneren een paard natuurlijk niet dat moeten wij in dat geval voor hun doen.