Longeren met elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:23

Hey,

Ik heb een dringende vraag. Ik longeer mijn bijrijdpaardje wel eens, maar toen heeft de eigenaar ooit gezegd dat ik dan een elastiek moest gebruiken en die tussen de benen vast moet maken.

Nou ben ik wel bekend met een elastiek, maar mijn vraag is, waarom tussen de benen? Bij sommige paarden word hij namelijk aan de zijkant vastgemaakt. Die vraag heb ik eigenlijk ook bij een slof. Waarom doen sommigen de slof tussen de benen door, en anderen hem aan de zijkant?

Heeft dat met bespiering te maken? Zoja, de bespiering van mijn paardje klopt niet echt want onderin zijn hals is hij heel dik bespierd terwijl hij bovenin zijn hals veel minder bespierd is. Heeft zo'n elastiek dan bijvoorbeeld nut?

En mijn laatste vraag, tot hoe strak kan je een elastiek doen?

Nou ik hoor het graag!!

Groetjes, Maartje Haha!

_Marianne

Re: Longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:27

Als je iets tussen de benen vast maakt = laag. Dan loopt je paard dus netjes met het neusje laag, echt richting de grond. Maak je een bijzet vast aan de zijkant, moet het paar hoger gericht gaan lopen. Opgericht. Hoe hoger de bijzet, hoe hoger en moeilijker voor het paard.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:34

Oké, dus alsi k hem aan de zijkant vast maak dan is dat moeilijker én beter?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:38

Ik longeer ook altijd met elastiek tussen de benen door Ja .
Heb het idee dat mijn pony daar losser van wordt en ze briest altijd en kauwt op het bit als ik dit doe; tekenen van ontspanning Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:49

Ik begin altijd met slof tussen de benen, als je paard niet opgericht hoeft te lopen, dus lekker tussen de benen houden. Ja

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:58

Ja als ik hem tussen de benen doe, loopt hij idd heel lekker ontspannen. Hoe strak mag je hem max doen? Is het beter als je hem strakker hebt? Enneh is het niet een idee om na een kwartier de elastiek aan de zijkanten vast te make?

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:52

De manier waarop je de bijzetteugel vast maakt (in dit geval het elastiek) hangt af van wat je wilt bereiken met het longeren en het africhtingsniveau van je paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:50

--> LO

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:11

Als jouw paard, zoals ik het lees, een onderhals heeft ontwikkeld zou ik hem ook tussen de benen vast maken.
Hierdoor moet hij zijn onderhalsspieren loslaten en zijn bovenhalsspieren gebruiken.

Tussen de benen of aan de zijkant vastmaken heeft niet te maken met makkelijk en moeilijk, maar met het doel waarvoor je de halsverlenger gebruikt.

Oprichten is pas goed wanneer het paard er klaar voor is, wanneer een paard er niet klaar voor is gaat deze een onderhals ontwikkelen als je deze opricht en dat is weer net niet de bedoeling.

Als ik jouw verhaal zo lees zou je ook kunnen kijken naar de Gogue, de Chambon of gewoon simpele touwtjes. De halsverlenger is meestal van elastiek en er zijn paarden, die daar in gaan hangen.

Als ik het zo lees heb je nog geen ervaring met longeren met hulpteugels. Ik zou dan ook niet in je eentje het gaan uitproberen, maar met de eigenaar of een instructrice aan de slag gaan. Wanneer je hulpteugels te strak gebruikt zorg je er niet voor dat het paard losser wordt, maar zorg je voor meer blokkades in de spieren.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:44

Hey,

Bedankt voor je reactie! Simpele touwtjes heb ik ook. Die maak je toch ook gewoon vast aan de zijkant?

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:04

Ik hou niet van elastieken, slofteugels en dergelijke. Ik zweer bij de simpele methode van Ernest van Loon, antiek maar WERKEND! Laat het paard zelf ontdekken wat we bedoelen en je rijdt binnen de kortste keren op een 'automaatje' die je met twee pinken kunt rijden. Simpel bijzetteugeltje dus, mits niet te strak natuurlijk!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:09

Laigo schreef:
Ik hou niet van elastieken, slofteugels en dergelijke. Ik zweer bij de simpele methode van Ernest van Loon, antiek maar WERKEND! Laat het paard zelf ontdekken wat we bedoelen en je rijdt binnen de kortste keren op een 'automaatje' die je met twee pinken kunt rijden. Simpel bijzetteugeltje dus, mits niet te strak natuurlijk!

Geef mij maar liever elastiek. De bijzet is vaar erg hard inwerkend vooral bij jonge paardenn die nog erg veel slingeren , van omlaag dan vol om hoog of dan weer de neus helemaal naar voren, een elastiek werkt net iets minder hard in. Ieder doet het op zn eigen manier. Ik begin dus met elastiek

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:02

ik vroeg me ookal een tijdje af waarom sommige het tss de benen doen en andere aan de zijkant aan de singel

Mariannedeb schreef:
Als je iets tussen de benen vast maakt = laag. Dan loopt je paard dus netjes met het neusje laag, echt richting de grond. Maak je een bijzet vast aan de zijkant, moet het paar hoger gericht gaan lopen. Opgericht. Hoe hoger de bijzet, hoe hoger en moeilijker voor het paard.

heb weer iets nieuws bijgeleerd, bedankt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:23

Laigo schreef:

Volgens mij beaamt Ernest van Loon juist de Gogue voor jonge paarden.

Daarbij vind ik de nadelen van de standaard bijzet dat ze een los-vast verbinding met de mond creeeren, zeker in stap en galop. Daarbij kan het paard niet helemaal laag lopen met een bijzetteugel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:47