Vrijheids dressuur en zwanger misschien oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Vrijheids dressuur en zwanger misschien oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 10:21

Ik heb even een paar vraagjes..
Is vrijheids dressuur voor elke paard geschikt?
Maakt het uit op welke leeftijd je er mee begint wat is de max leeftijd om ze het aan te leren..

even vertellen waarom ik dit allemaal wil weten :

IK ben nu inverwachting van mijn eerste kindje.. Ik heb helaas al heel snel bekkeninstabiliteit gekregen met als vooruit zicht dat ik ongeveer een jaar niet mag paardrijden.. Ik heb me hier maar bij neergelegd.. Maar ben nu iets aan het bedenken wat mij ook trekt en dat ik even goed met mijn paardjes aan de gang kan gaan..

Mijn merrie staat natuurlijk niet stil ze word nog gewoon gereden.. maar ik wil me ook nog nuttig maken bij mijn paarden..
Is het gevaarlijk om als zwangere vrouw met vrijheidsdressuur te beginnen..

Waar en hoe kan ik het het beste leren..

Voor mijn paardjes zie mijn profiel Haha!

alvast bedankt

Misschien dat ik is een keer bij iemand kan komen kijken die aan vrijheidsdressuur doet in noord-holland

Het gaat om dit paardje

Afbeelding

een wielkopolski merrie van net 6 jaar oud
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-06-08 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

Elinaa

Re: Vrijheids dressuur en zwanger misschien oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:50

Ik denk dat het helemaal aan je paard ligt of het gevaarlijk is of niet. als je het goed doet is er niks gevaarlijks aan. afgezien van het feit dat het dieren blijven natuurlijk Lachen

alleen ben ik bang dat je met bekkenbinstabiliteit wel moet uitkijken, te lang op je benen betekend dat je op het eind geen stap meer kunt verzetten.

gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:53

denk dat het per trucje verschilt of het wel of niet verstandig is. een kusje laten geven ofzo is vrij onschuldig. steigeren natuurlijk niet. voetje optillen wel, maar dan moet je even kijken of dat lukt met je bekkeninstabiliteit. als je paard snel leert kan dat volgens mij ook best. zweepje in je hand, dan hoef je niet zo veel te bukken Knipoog

dan kan pas ook wel, en blok... ik zie genoeg mogelijkheden...

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:54

Vrijheidsdressuur is voor bijna elk paardgeschikt en maakt niet uit op welke leeftijd je ermee begint. Zolang ze maar niet te jong zijn. Ik denk ook niet dat het erg gevaarlijk is om als zwangere vrouw er aan te beginnen maar je moet natuurlijk altijd voorzichtig blijven.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 10:56

hahah ehm sja moet inderdaad erg voorzichtig zijn.. kusje geven hoort dat er ook bij Tong uitsteken
mijn veulen van een week oud heb ik dat geleerd.. of het op de VD manier is weet ik natuurlijk niet.. maar ze kan haast niet meer stoppen met kusjes geven zo geweldig vind ze het Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:00

Zweepje is altijd aan te raden bij vrijheidsdressuur, omdat je dan makkelijker aanwijzingen kan geven. Zoek oefeningen uit waarbij rustige en beheerste bewegingen worden gevraagd. En ga er anders lekker bij zitten.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 11:10

Waar kan je oefeningen vinden van vrijheidsdressuur ben dus echt nog een leek op dit gebied..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:20

Je kunt zat dingen gaan doen Ja

Ikzelf ben begonnen met Grondwerk van Inge Teblick, een erg leuk en helder boek Ja

Verder kun je ook het longeren meer oppakken, mss zelfs dubbele longe en lange lijnen werk (wel met goede begeleiding!). Daar kun je alle dressuuroefeningen mee aanleren Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:50

Lindy1982 schreef:
Waar kan je oefeningen vinden van vrijheidsdressuur ben dus echt nog een leek op dit gebied..

boeken, maar ook via google kun je een hoop vinden...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:54

Ik heb de boeken van emiel voest.. ben ook bij hem thuis geweest.. is dat ook vrijheids dressuur?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:53

Nee, emiel voest doet niet aan vrijheidsdressuur, maar dat is een NH-methode. Wel kan je uit die boeken tips halen over het omgaan met je paard, en het leren van VD-oefeningen aan je paard.

Maar vrijheidsdressuur zijn echt de 'circuskunstjes', zoals ja knikken, liggen, spaanse pas, steigeren, kusjes geven, tong uitsteken, buigen, etc. Ik zou zeggen: koop het boek van Miriam nieuwe weme, daar staan zó veel oefeningen in, met de juiste manier van aanleren en gedachtes erachter, dan kan je bijna niet verkeerd beginnen Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:38

oke super thanks

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:42

Als eerst, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Mijn pony (arabier x Haflinger) is 15 jaar, en ik ben nu ook met de basis begonnen. Het gaat super goed, dus ik denk dat leeftijd niet veel uitmaakt, maar dat kan natuurlijk per paard verschillend zijn. Ik denk wel dat een rustig karakter van belang is, zodat ze zich niet gelijk opgejaagd voelen, en vertrouwen kwijt raken.

Succes!!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:37

Ze heeft een super cool karakter en is heel leergierig.. heb ook een jaarling merrie en nog een 2 weken oud veulen en een 28 jarige nrps ruin..
Het gaat om mijn wielkopolski merrie.. ze is ook pas op haar 5 de jaar ingereden en pakt alles super goed op.. ze is eerlijk maar dominant.. over mensen walst ze niet heen maar tegen paarden is ze vrij dominant.. ze is wel altijd erg blij als je wat met haar gaat doen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 21:44

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:22

Een jaarling moet gewoon lekker het land op, opgroeien tussen een kudde paarden die hem páárdendingen leren, vind ik. In mensenhanden komen op jonge leeftijd is natuurlijk alleen maar goed, maar echt gaan vrijheidsdressuren met een jaarling is geen goed plan. Lichamelijk is bijvoorbeeld de buiging, of steigeren niet goed, maar geestelijk zijn ze er ook nog niet klaar voor. Lachen
Even wachten dus nog, zou mijn advies zijn.. Met 2,5 jaar pas weer oppakken voor dit soort dingen.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:47

longeren en die dingen kan helaas niet met deze merrie, ze kan flink trekken en al helemaal als haar veulen haar aandacht trekt. het zal mij benieuwen lin hoe snel ze het oppakt.

succes alvast.

kus mij

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:27

Gewoon stukje piste afzetten en daarin longeren. Hoe oud is het veulen?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:37

Mijn veulen ga ik niet longeren.. dacht dat er misschien alleen wat simpele dingen waren die ik haarmisschien kon leren..
Onze jaarling staat gewoon in de kudde hoeft niets.. word alleen af en toe gepakt voor het sociale ff borsteltje, voetje, en af en toe 10 min langs de weg om aan het verkeer te wennen verder hoeft ze nets te doen.. Maar d8 misschien zijn er wat simpele oefeningen net zoals het kusje geven die ze kan leren..

Wil haar dus absoluut niet longeren dit vind ik niet goed voor een jaarling..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:42

poes schreef:
Gewoon stukje piste afzetten en daarin longeren. Hoe oud is het veulen?

Hmmzz deze merrie denderd daar door heen..
Longeren aan een lijn gaat niet lukken i.v.m mijn bekken zoals laura hier boven al zij ze trekt enorm..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:02

Ik bedoel dus absoluut niet dat je een veulen moet longeren maar de merrie. Maar je zei ergens dat dat niet kon door het veulen? Dus ik vroeg me af hoe oud die was om te zien of het niet eens tijd is om op te bouwen dat je merrie eens een half uurtje er niet bij staat.

Paard dendert door schriklintjes heen? Das wel lastig... Want das echt dé manier om te voorkomen dat er getrokken wordt...

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:17

Ten eerste heel erg gefeliciteerd!

Ik zou echter toch wel een beetje uitkijken met vd en nh als je paard nog wel eens kan trekken. Ik heb zelf mijn pony wat trucjes geleerd, maar mijn ervaring is dat je toch vaak zelf snel en beweeglijk moet zijn. Bij de spaanse pas ging er in het begin nog wel eens zonder commando een been omhoog. Nu niet meer maar op zo'n moment moet je zelf gewoon snel zijn. Met op commando achteruit lopen moet je zelf ook meelopen en een beetje sturen met je lichaam. Ik denk dat je toch wel kracht nodig hebt. Je kunt natuurlijk een selectie maken van "kunstjes" waarbij je je lichaam niet echt nodig hebt, maar om te beginnen hieraan met een bekkeninstabiliteit vind ik zelf een beetje gevaarlijk!

Ik hoop dat je een manier vind om toch lekker met je paardjes bezig te zijn! Misschien kun je één keer per week iemand laten kmen die de basis van vd goed beheerst, zodat het voor jezelf niet gevaarlijk wordt...