Ik heb sinds okt een haflinger met wat stijvere gewrichten en een wat doorgezakte rug, die uit de toeristenbranche komt. Het buiten het seizoen stilstaan en dan opeens weer pittige ritten met soms erg hobbelende toeristen werd te zwaar voor hem en hij had er geen lol meer aan, daarom heb ik hem nu.
Ik doe parelli met hem. Door omstandigheden heb ik nog niet veel gereden en nu wil ik gaan opbouwen. (heb wel een tijd parelli gedaan in het begin en dat ging heel goed, maar ik heb nu ong 2-3 maanden heel weinig gedaan) Ik snap natuurlijk dat er veel beperkingen zijn gezien de leeftijd en toch lichte arthrose, maar ik weet ook dat juist bij zo'n paard regelmatige beweging en spieropbouw belangrijk zijn om hem zo lang mogelijk fit te houden. (heb zelf hetzelfde probleem en krijg enorm veel klachten als ik mijn dagelijkse wandelingen en oefeningen niet doe)
We zijn nu begonnen met wandelen (soms klein stukje erop) en na een tijdje door omstandigheden stil gezeten te hebben, pakken we parelli ook weer op. Alleen laat ik hem niet draven (laat staan galopperen) bij bv Cirkling game, omdat dat te zwaar voor hem is. De bedoeling is om voorlopig veel te werken met rechte stukken.
Wat ik zoek zijn zoveel mogelijk tips/leuke oefeningen/ideëen en suggesties om op een leuke manier bezig te zijn met spiertraining/souplesse bevordering. Het hoeft echt niet alleen parelli te zijn. Alle ideëen zijn welkom.
(Het paard houdt absoluut niet van saaie oefeningen, maar bij iets nieuws is hij altijd geinteresseerd)