spierversterkende oefeningen bij artrose.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

spierversterkende oefeningen bij artrose.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:17

Ik heb sinds okt een haflinger met wat stijvere gewrichten en een wat doorgezakte rug, die uit de toeristenbranche komt. Het buiten het seizoen stilstaan en dan opeens weer pittige ritten met soms erg hobbelende toeristen werd te zwaar voor hem en hij had er geen lol meer aan, daarom heb ik hem nu.
Ik doe parelli met hem. Door omstandigheden heb ik nog niet veel gereden en nu wil ik gaan opbouwen. (heb wel een tijd parelli gedaan in het begin en dat ging heel goed, maar ik heb nu ong 2-3 maanden heel weinig gedaan) Ik snap natuurlijk dat er veel beperkingen zijn gezien de leeftijd en toch lichte arthrose, maar ik weet ook dat juist bij zo'n paard regelmatige beweging en spieropbouw belangrijk zijn om hem zo lang mogelijk fit te houden. (heb zelf hetzelfde probleem en krijg enorm veel klachten als ik mijn dagelijkse wandelingen en oefeningen niet doe)
We zijn nu begonnen met wandelen (soms klein stukje erop) en na een tijdje door omstandigheden stil gezeten te hebben, pakken we parelli ook weer op. Alleen laat ik hem niet draven (laat staan galopperen) bij bv Cirkling game, omdat dat te zwaar voor hem is. De bedoeling is om voorlopig veel te werken met rechte stukken.

Wat ik zoek zijn zoveel mogelijk tips/leuke oefeningen/ideëen en suggesties om op een leuke manier bezig te zijn met spiertraining/souplesse bevordering. Het hoeft echt niet alleen parelli te zijn. Alle ideëen zijn welkom.
(Het paard houdt absoluut niet van saaie oefeningen, maar bij iets nieuws is hij altijd geinteresseerd)

ikenindi

Re: spierversterkende oefeningen bij artrose.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:23

wandelen met veel overgangen?
achterwaarts laten gaan? verder even wachten tot je dan al wat meer met hem kan denk ik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:32

Gewoon dressuur gaan rijden met hem. Zorg wel dat je lesgeefmens weet wat dressuur ECHT betekend en niet zo'n plaatjesmuts. Daar heb je niks aan, die helpt alleen je paard in de vernieling!
daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om oefeningen aan de lange lijnen te doen, maar daar ben ik zelf ook geen ster in, dus om dat zo uit te leggen, is erg lastig. Ook hier weer: zorg voor een lesgeefmens dat begrijpt hoe een paardelijf werkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:34

Lange lijnen inderdaad. Je zou je ook kunnen verdiepen in wat meer gymnasticerend grondwerk zoals bijvoorbeeld een Wim vonck dat doet.
In de klassieke dressuurhoek is volgens mij veel informatie te vinden over dat soort oefeningen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:39

Overgangen en achterwaarts doe ik idd. Dat is erg goed.
Les nemen in dressuur doe ik niet, want dat is hier nergens in de wijde omtrek en ik heb geen trailer (en ik vind rijden in een bak vreselijk -ik weet het... dressuuroef kunnen goede gym zijn, maar daarvoor hoef je niet per definitie in een bak/les te rijden) Maar ik weet dat het belangrijk is dat hij de achterhand leert te gebruiken, ook als je alleen rustige buitenritjes maakt.
Lange lijnen is een heel goed idee. Net als gymnasticerend grondwerk. Ken wim vonck eigenlijk niet. Is daar een boek/video van?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:40

ps ... hoop dat er nog veel meer mensen reageren... zoek vooral leuke afwisselende grond- en rijoefeningen die je gewoon buiten kunt doen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:48

Je kunt buiten ook prima dressuuroefeningen doen.
Ik houd er zelf ook niet heel erg van om in de bak te rijden.
Maar doe wel veel dressuuroefeningen buiten en gebruik bv bomen om te slalommen, bultje op bultje af, goed voor de achterhand, wat muller zand, dan weer juist op het harde enz enz.
Ook buiten kun je prima oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts, achterwaarts enz. doen.

Verder idd lange lijnen werk. Is ook leuk om buiten te doen. Ik doe dan ook vaak bult op bult af aan de lijnen buiten in het bos.

Grondwerk is altijd goed. Idd zijn er mensen die lesgeven in grondwerk volgens de principes van de klassieke dressuur. Het lijkt me wel moeilijk voor een paard met artrose om zoveel buiging te doen. Maar je kan zo ver gaan als gaat natuurlijk!

Wat dacht je van los balkjes stappen/draven. Los longeren, zodat ie niet op een klein cirkeltje hoeft.
Slepen: een trekkerband of als je die hebt een sleepje. Das ook goed voor de achterhand.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:05

Idd zijn een aantal (echte dressuur) oefeningen te zwaar voor hem (nu in elk geval nog-ik hoop dat het straks iets beter gaat, maar ik verwacht met zijn 20 jaar geen wonderen.) Het is een koudbloed, dus berg op en berg af met ruiten voor een koudbloedje met arthrose is te zwaar maar met lange lijnen en dan niet te stijl is wel een optie natuurlijk. Balkjes ed is ook een goed idee. Ik doe wel CG, maar voorlopig alleen in stap. Voor los longeren heb je een dichte bak nodig en die heb ik niet. Sleepje is ook een supergoede tip. Alleen heb ik dan weer een tuig nodig, en dat heb ik alleen voor mijn minishetten (niet helemaal de maat) Jammer genoeg... zou ik best willen proberen.

Ik heb trouwens bar weinig kennis van lange lijnen werk. Iemand die me iets te lezen ed kan aanbevelen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:06

verder leuke tips trouwens, def. Thanx

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:24

lange lijnen is opzich niet heel moeilijk, maar de meest e leren dat hun paard aan door eerst te longeren met dubbele lijnen, en dan steeds iet meer naar de achterhand te gaan staan en vervolgens meelopen. ik heb het bij mijn paard anders gedaan: iemand er achter met lange lijnen, wijken voor druk, zodat ze wel kon sturen en stoppen, en voorwaarts was simpel: dat deed ze niet, snapte ze niet. uiteindelijk, ik op een ander paard er voor rijden en de ander met lange lijnen. commando voor voorwaarts geven en dan andere paard ook laten lopen. daarna rijdende paard door laten lopen en af en toe ophoudingen maken en dan weer stappen of draven op commando. ging vrij snel goed, maar weet niet of het verantwoord is met elk paard...

kun je heuveltjes op en af stappen? balkjes stappen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:42

ikenindi... bedankt voor de uitleg. Jouw optie is voor mij de meest geschikte, want longeren doe ik niet. Dat is voor hem, zeker op dit moment, te zwaar. Maar jouw methode is een goede. Ik denk dat hij het snel snapt, want wijken voor druk, voorwaarts, ook als je bij de achterhand loopt en dat soort dingen kent hij al van parelli oef. En verder is hij superbetrouwbaar, dus zeer zeker een leuke opties. En dat met heuveltjes en balkjes moet kunnen (onbelast heuveltjes in stap gaat wel goed)
Thanx voor het meedenken en je uitleg. Heb echt zin om met de lange teugel aan het werk te gaan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:15

wel met longeersingel doen dan hoor. en de lijnen door de ringen zodat ze mooi langs de buik hangen. dan heb je minder kans dat t paard er op gaat staan Knipoog

ik zal wel ff foto zoeken Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:30

hier een foto van longeren met lange lijnen:
Afbeelding

(wij deden dat NA het wandelen met lange lijnen. dit was de eerste keer...)

andere kan ik niet vinden. ga nu eerst mld kijken Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 05:39

Het is zo duidelijk hoor. Maar ook wel logisch met die longeersingel.
Ik ga het komende week een keer proberen. De paarden staan nu op een ander stuk lang omdat onze wei slecht was, en daar moet ik ff een stukje met wat lint afzetten voor te werken. Anders ben ik automatisch met twee paarden tegenlijk bezig Clown En ik ben nog niet zo goed dat ik dat kan Clown
Omdat de omheining bij deze wei erg gammel is, kan ik ook niet mijn hafje eruit halen en ergens naartoe gaan, want dan breekt mijn mans draver de tent af Clown
Dat gaan we dan weer oefenen als ze weer achter een betere (lees:stevigere, veiligere) omheining staan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:49

en toch bleef ik zoeken Knipoog

Afbeelding

deze foto heb ik dus vanaf roos genomen...

en uiteindelijk kon ze dus ook VOOR roos lopen (kwil geen paard dat altijd achter de rest aan loopt Knipoog )

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 08:19

leuke foto's hoor. Krijg er steeds meer zin in.....Ook fijn voor het zelfvertrouwen van het paard. Die van mij ziet iets minder en is daardoor soms nog wat onzeker (ja ja... opaatje....)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:33

nou, dan is t zeker een goede oefening, en dan is het niet verkeerd om een ander paard mee te nemen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 19:08

Ik heb vandaag voor het eerst lange lijn in de wei geoefend, maar nog schuin achter hem gelopen om het te leren ( gewoon als vervolg op parelli's driving game) Het duurde slechts een paar minuten totdat hij begreep wat ik wilde en toen zheb ik steeds een punt uitgezocht waar ik heen wilde (paaltje, boompje) en hem daar naartoe laten gaan. (ook bergje op en over wat op de grond liggende houtjes) Ging eigenlijk best goed, dus de vplgende keer kan ik er wel achter gaan lopen, denk ik. Maar ik oefen wel nog ff in de wei, totdat we goed op elkaar zijn ingespeeld. Daarna gaan we naar buiten. Het is wel een leuke afwisseling. En als we naar buiten gaan, gaat zijn vriendin mee, want mijn man oefent met haar buiten wandelen (hij heeft haar nog niet zo heel lang en wil haar eerst goed kennen alvorens te gaan rijden)