Umpire (4 jarige Shetlandpony) @ work aan de Lange Lijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Umpire (4 jarige Shetlandpony) @ work aan de Lange Lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:31

Nouja officieel heet het Dressuur aan de Lange Teugel, maar dan schijnen er nog steeds een hele hoop mensen te denken dat je met een lang teugeltje dressuur aan het rijden bent Nagelbijten / Gniffelen

In ieder geval, ik train Umpire zo'n 3 keer per week aan de Lange Teugel. Ik ben nu iets meer dan een jaar met m bezig, en sinds een maand of 2 zijn we ook echt met de eerste zijgangen begonnen.

1. Als eerste een foto van zn knappe koppie *LOL* Lovers
Afbeelding

2. Ik werk altijd vrij lang los in de stap, en daarna pak ik de zijgangen er in de stap bij. Schouderbuitenwaarts:
Afbeelding

3. Schouderbinnenwaarts:
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Daarna pak ik het wijken er even bij
Afbeelding

6. Van hand veranderen en iets verruimen
Afbeelding

7. En dan na een minuut of 10 gaan we draven
Afbeelding

8. Ook dan een stukje schouderbinnenwaarts. Nog verre van perfect, maar in vergelijking met een paar weken terug al een enorme verbetering Ja
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Hier wisselde ik net van kant om te gaan wijken in draf
Afbeelding

11. Heerlijke foto vind ik zelf Vingers aflikken
Afbeelding

En toen zat de training er alweer op (of tenminste, de fotograaf had er nu toch wel genoeg van *LOL* )

Maar toen ik nog even het land op ging kwam ie toch nog even achter me aan Vork

Afbeelding

(bruikbare) tips en commentaar zijn natuurlijk welkom!

Doei!

gemske

Re: Umpire (4 jarige Shetlandpony) @ work aan de Lange Lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:47

Dat ziet er heel professioneel uit Eline OK dan!

Ik zie dat je echt heel dicht bij hem loopt, bijna continu ernaast eigenlijk. Doe je dat expres daar of is dat voor Umpire de makkelijkste plek?
Verder vroeg ik me af of dingen als SB en wijken nou makkelijker of moeilijker zijn voor de pony, en voor jezelf.

En wat is Umpire toch groot Nagelbijten / Gniffelen

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:36

Ziet er goed uit!
Veel succes verder.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:38

@gemske:
Umpire is helemaal niet groot ROFL

Dat ernaast lopen heb ik een beetje van Piet Bakker afgekeken. Maar ik moet zeggen het loopt ook wel prettiger Ja Zeker bij de zijgangen kun je net even wat makkelijker de boel controleren.

Wat de zijgangen betreft. Aan de Lange Teugel is het aanleren denk ik iets moeilijker (verschilt ook weer per paard hoor), omdat je geen been hebt om de boel op te vangen. Maar voor de pony is het uiteindelijk vele male makkelijker, zeker in de draf, omdat ze geen extra gewicht op hun rug hebben. Waardoor het veel makkelijker is om in evenwicht te blijven en de goede lengtebuiging aan te nemen.
Daarom durf ik het met Umpire nu ook aan ook al is hij pas 4 jaar. De kans dat hij zichzelf teveel belast is veel kleiner dan wanneer dit ohz zou gebeuren.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:39

Ziet er heel leuk uit! Zelf loop ik recht achter hem, maar ik ga het ook eens proberen om er schuin achter te lopen. Het dressuren aan de lange teugel zonder schoftje vind ik persoonlijk heel lastig, omdat Lance zijn hoofd vaak naar beneden duwt en dan ben ik bang dat hij over de lijn heen stapt. Dus ik gebruik zelf een longeersingel. Tips voor mij??

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 11:21

Ingmar_ schreef:
Ziet er heel leuk uit! Zelf loop ik recht achter hem, maar ik ga het ook eens proberen om er schuin achter te lopen. Het dressuren aan de lange teugel zonder schoftje vind ik persoonlijk heel lastig, omdat Lance zijn hoofd vaak naar beneden duwt en dan ben ik bang dat hij over de lijn heen stapt. Dus ik gebruik zelf een longeersingel. Tips voor mij??

Tja, Umpire heeft dat nooit gedaan, zn hoofd zo naar beneden gooien. Iris wel, maar die kon ik dan met een tikje van de zweep of met mijn stem ook wel weer omhoog krijgen. Ik denk dat je daar dus aan moet werken. Dat hij wat meer respect daar voor krijgt. Tis leuk met je hoofd omlaag, maar als jij dat niet wilt dan gebeurt het gewoon niet. Met een schoftje kun je daar inderdaad wat makkelijker ingrijpen omdat het toch een beetje een hefboomwerking heeft die ringen. Maar ook zonder schoftje moet hij gewoon netjes zn hoofd op de goede plaats kunnen houden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:55

Als je naast hem loopt, kan je te tyeugels over zijn rig leggen, waardoor hij wat minder snel in de teugels kan stappen.

Nou Eline, het ziet er heel goed uit. Ik denk dat M2 erg goed gaat lukken Haha! Tja echt tips, ik merk toch wel dat er in de langelijnen/ lange teugel verschillende stromingen zijn.
En die laatste foto is lief Lovers

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:03

arans schreef:
Als je naast hem loopt, kan je te tyeugels over zijn rig leggen, waardoor hij wat minder snel in de teugels kan stappen.

Nou Eline, het ziet er heel goed uit. Ik denk dat M2 erg goed gaat lukken Haha! Tja echt tips, ik merk toch wel dat er in de langelijnen/ lange teugel verschillende stromingen zijn.
En die laatste foto is lief Lovers

Dat is zeker waar Ja Ik heb nu de dvds van Piet Bakker (en zijn Finse partner) en die van Bastiaan de Recht gezien. En ik heb nu al jaren Jacques Pieterse als jury, en allemaal doen ze het toch weer even anders. Ik mix het gewoon een beetje Haha! Heb volgende week clinic van Jacques Pieterse en als het goed is deze zomer ook nog een keer van Piet Bakker. Dus dan leer ik als het goed is weer vanalles bij Ja

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:45

Ziet er echt netjes uit! Helaas heb ik zelf geen ervaring met het dressuren aan de lange teugel, maar zou het graag gaan doen met een (of meer) van mijn verzorgshetjes. Ben me er in aan 't verdiepen, maar zou je graag vragen hoe jij hiermee begonnen bent (en heb je die teugel zelf gemaakt?)

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:12

Ziet er goed uit Eline!
Umpire pakt het gaaf op, leuk stel zijn jullie Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:37

Safiera schreef:
Ziet er echt netjes uit! Helaas heb ik zelf geen ervaring met het dressuren aan de lange teugel, maar zou het graag gaan doen met een (of meer) van mijn verzorgshetjes. Ben me er in aan 't verdiepen, maar zou je graag vragen hoe jij hiermee begonnen bent (en heb je die teugel zelf gemaakt?)

Ik ben jaren geleden begonnen met 1 van mijn andere pony's. Toen was het trainen aan de lange teugel nog véél minder bekend dan nu, en waren er nauwelijks clinics en instructeurs. Nu is dat gelukkig wel verbeterd. Je zou eens een kijkje op deze site kunnen nemen: http://www.rijkunstzondergrenzen.nl Je leert het toch het beste door les te krijgen. Nu is het lastig om een vaste instructeur te vinden voor deze discipline, maar gelukkig worden er steeds meer clinics gegeven waar iedereen aan mee mag doen. Piet Bakker geeft bijvoorbeeld vrij veel clinics door het hele land.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:49

Bedankt, ga idd eens zoeken naar clinics.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:48

Ik zou willen dat Sara en ik dat zo goed zouden kunnen!
Ik vind het echt heel knap wat je met ze doet!

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-06-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.