Problemen met grondwerk...!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Problemen met grondwerk...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:01

Als ik met mijn pony leiden en volgen doe op de Hempfling manier, zijn twee dingen die niet zo goed gaan.:

- Als ik mijn leidhand omhoog doe en stilsta loopt zij door en gaat met haar hoofd tegen de leidhand en tegen mij aan schuren.

- Ze staat soms ineens stil, dan gaat ze naar iets kijken en dan is ze maar moeilijk vedder te krijgen.

Wie weet hoe ik dit op kan lossen?? Verward

Achterom

Re: Problemen met grondwerk...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:56

Klinkt alsof je pony niet echt op jou aan het letten is.
Werk je ook met een zweepje? Dat hempfling immers zelf wel...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:56

Als ze doorloopt moet je een wat duidelijker signaal geven, ze is duidelijk nog niet gewend dat de mens haar taal kent. Wanneer ze doorloopt hou je haar tegen op de boeg met je andere hand, of zwiept het uiteinde van je leadrope er tegenaan. Ook zet je haar een pas terug naar waar je wilde dat ze stilstond. Ik denk dat als je dit een paar keer oefent dat het al een stuk beter gaat Lachen Zet haar niet te laat terug, maar direct, want een paard legt alleen verbanden tussen 2 achtereenvolgende dingen in 3 seconden. Zet je haar pas terug 3 seconden nadat je haar stil wilde hebben, dan is het alsof je haar achteruitzet voor het feit dat ze stilstond Knipoog

Probeer ten alle tijden haar aandacht bij je te houden, dus wissel af, laat oefeningen snel op elkaar volgen, en als ze dan even ergens anders naar kijken een kusgeluidje maken bv, zodat haar aandacht weer bij jou komt. Als ze niet luistert volgt een klein rukje aan het halstertouw, daarna nog niet een pas achterwaarts zetten en weer laten volgen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:42

Wendy schreef:
Klinkt alsof je pony niet echt op jou aan het letten is.
Werk je ook met een zweepje? Dat hempfling immers zelf wel...

Is het misschien ook een optie, dat ik mijn zusje met en zweep achter mijn pony aanloopt om als ze er met haar aandacht niet bij is een zwiepje te geven?? (dit staat ook in het boek van hempfling)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:43

Rianne11_42 schreef:
Als ze doorloopt moet je een wat duidelijker signaal geven, ze is duidelijk nog niet gewend dat de mens haar taal kent. Wanneer ze doorloopt hou je haar tegen op de boeg met je andere hand, of zwiept het uiteinde van je leadrope er tegenaan. Ook zet je haar een pas terug naar waar je wilde dat ze stilstond. Ik denk dat als je dit een paar keer oefent dat het al een stuk beter gaat Lachen Zet haar niet te laat terug, maar direct, want een paard legt alleen verbanden tussen 2 achtereenvolgende dingen in 3 seconden. Zet je haar pas terug 3 seconden nadat je haar stil wilde hebben, dan is het alsof je haar achteruitzet voor het feit dat ze stilstond Knipoog

Probeer ten alle tijden haar aandacht bij je te houden, dus wissel af, laat oefeningen snel op elkaar volgen, en als ze dan even ergens anders naar kijken een kusgeluidje maken bv, zodat haar aandacht weer bij jou komt. Als ze niet luistert volgt een klein rukje aan het halstertouw, daarna nog niet een pas achterwaarts zetten en weer laten volgen.

Ik ga jouw manier eens proberen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:20

Probeer duidelijk en abrupt stil te gaan staan. Loop met opgeheven hoofd en in een flink tempo door, en dan ineens stilstaan. Als jij een beetje loopt te sluipen en te sloffen zijn de overgangen niet duidelijk voor je paard. Kachelt je paar dan nog door, duidelijke stemhulp geven, en paard desnoods in zijn achteruit. Probeer ook eens snel te wandelen en ineens heel rustig te wandelen. Je zult merken dat het paard op den duur veel attenter wordt en beter op je gaat letten.

Verder zou ik je willen adviseren niet teveel te gaan "proberen". Aanwijzingen die je geeft moeten ineens goed zitten, en in de intensiteit komen die het paard op dat moment nodig heeft. Eis reactie, vooral in het begin, duidelijke aanwijzingen geven. Gaandeweg kun je zachter worden, subtieler te werk gaan, tot het niveau dat je idd maar even van lichaams houding hoeft te veranderen, of naar de achterhand hoeft te kijkten om reactie te krijgen. Zie voor een voorbeeld het filmpje in mijn onderschrift.