[AR] Vanaf welke leeftijd beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

Vanaf welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:30

Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd je een pony mag beleren voor het karretje?
Ik zag laatst een shetlander op MP die was 2 jaar oud en liep al goed voor de kar.
Is dat niet een beetje jong?

SuSEQ

Re: Vanaf welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:38

Volgens de FAQ is dat vanaf 3 jaar. De discussie hierover is ook allesbehalve nieuw. Lachen

Ik vind 2 à 2.5 jaar niet te jong om te beleren en om af en toe eens rond te rijden met een lichte tweewieler. Afhankelijk van hoe het paard aangeeft ermee om te gaan; als het niet gaat, dan gaat het niet. (en dan bedoel ik vooral tussen de oren) Om ook effectief (lange) tochten te doen met een kar volk achter zich, zijn ze op dat moment zeker en vast te jong.

Die shetlander zou ik eerlijk gezegd nooit kopen; "loopt al goed voor de kar" kan betekenen dat hij net beleerd is, maar even goed ook dat hij al volledig versleten is door te vroeg aan het werk te zijn...

Groeten, SuSEQ

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:38

Een shetlander van 2 voor de kar is wel te jong vind ik.
Net als met rijden moet je ook met mennen niet eerder beginnen voordat ze 3/3.5 jaar zijn!

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:40

je mag al beginnen met beleren als ze 2 zijn hoor

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:51

Hebben wij ook wel gedaan met 2,5. Dan kun je ze met heel veel praten nog overreden. Hoe ouder ze worden, hoe brutaler en sterker. Het werk komt ze echt niet aan de botten en ze worden er heus niet slechter van.Je moet het natuurlijk wel met beleid doen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:49

ik begin met 2 jaar met het longeer werk leren wennen aan tuigje bitje dubbel longe werk pas als ze bijna 3 zijn gaat er bij mij een sleep achter en als ze 3 zijn pas voor de wagen.

Vergeet niet dat mennen veel spieren en kracht vergt en een paard zich ontwikkeld tot zijn 5e levensjaar.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar

longeren vanaf 2 jaar
slepen 2,7 tot 3 jaar
voor de kar 3 jaar

Mijn pony is nu 4 en loopt net en jaartje voor de wagen alleen lichte dressuurwedstrijden. Als hij 5 is gaat hij pas een marathon rijden omdat dit veel kracht vergt en zijn spieren nog aan het ontwikkelen zijn.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:57

Ik vind 3,5 jaar een mooie leeftijd om te beginnen en zeker niet eerder. Ze zijn maar één keer jong.
Laat ze eerst maar even lekker kleuteren! En met beginnen bedoel ik echt voor een kar lopen.
Beetje opvoeden aan de hand kan nooit kwaad Pling (maar ja, hier verschillen de meningen gigantisch
over...)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:01

En longeren is juist zo belastend. Mijn pony is nu 3 jaar, kent het erachter lopen, kent het tuig, kent het bit en ben nu hard aan het sparen voor een sulky...tegen de tijd dat hij 3.5 is zal hij er voor gaan denk ik. Prima leeftijd vind ik zo. Als je je paard goed opvoedt geldt het helemaal niet dat hoe ouder hoe lastiger.
Als ik het weer zou doen zou ik zeggen na het wisselen (dus tussen 2,5 en 3) beginnen met bitje en tuigje introduceren. Met een jaar of 3 een beetje slepen en tegen de 3-3.5 pas echt voor de kar. Voor de rest kan je er best als ie 2 is eens spelenderwijs een tuigje opgooien of er een keertje achter lopen zolang het maar op het tempo van de pony gaat en die er plezier in blijft houden.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:18

Wat voor bit gebruik je dan bij het eerste wennen aan het bit?
En gebruik je bij het wennen aan het tuig ook meteen een hoofdstel met oogkleppen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:25

Een gebroken trens oid is makkelijk omdat het wat speling geeft. Ongebroken heeft dat natuurlijk minder. Ik ga trouwens sowieso niet met een stang mennen maar met een ongebroken bustrens met halve knevel. Enne ik gebruik ook geen oogkleppen maar je kan ze er denk ik wel ophouden bij wennen aan het tuig

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:51

MarjaR schreef:
Wat voor bit gebruik je dan bij het eerste wennen aan het bit?
En gebruik je bij het wennen aan het tuig ook meteen een hoofdstel met oogkleppen?

Als je er de eerste keer een tuig oplegd, kun je dat gewoon met een halster doen. Als je met tuig gaat slepen, kun je de eerste paar keren een gewoon hoofdstel omdoen, maar je kunt ook je menhoofdstel gebruiken.
Een dubbelgebroken trensje vind ik fijn voor beleren.