Longeren met Shetlandpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PONYTwixie

Longeren met Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:28

Ik heb sinds kort een shetlandpony met een tamelijk slechte conditie. Ze stond vroeger altijd maar in de wei en werd af en toe eens gepoetst. Maar nu zou ik graag veel met haar gaan wandelen ( Maar maximum 1 keer per dag hoor Tong uitsteken toch zeker voor te beginnen ) en haar nog wat basis bijleren aan de longe. Maar mijn vraag is, mag ik nu zomaar plots met haar aan de longe beginnen werken? En met wat kan ik best beginnen ( ze kan praktisch enkel de basisgangen redelijk ).

JdBZadels

Re: Longeren met Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:32

Ik weet niet hoe oud ze is aangezien dat er niet bij staat Knipoog maar ik zou als ik jouw was eerst gewoon beginnen met haar te wandelen en dat steeds meer opbouwen tot ze wat losser is gekomen enzo.
Want als je nu al gelijk gaat longeren is dat niet zo goed voor dr aangezien ze dan de hele tijd kleine rondjes moet draaien terwijl ze dat helemaal niet kan.omdat ze zo lang stil heeft gestaan.

Ik hoop dat je hier wat mee kan

PONYTwixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:33

Oke bedankt, ze is ongeveer 5 jaar, nog jong dus.

PONYTwixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:33

Ze heeft daar 4 jaar gestaan bij die mensen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:35

Gewoon lekker veel met haar gaan wandelen en het longeren kan je opbouwen.
Eesrt 5 min links dan 5 min rechts en dan klaar
zo elke keer beetje langer.
En de pony kan best veel wandelen hoor, dus een km of 10 moet best lukken

PONYTwixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:39

Al 10 km? Woow, dat is al een best eindje. Ik denk niet dat ik het zo ver ga doen, toch zeker niet in het begin. Pak in het begin 2 a 5 km. Is dat niet genoeg?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:42

tuurlijk is het genoeg Knipoog
gaf maar een voorbeeld

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:46

Hoi, ben in januari hetzelfde begonnen met een shet van 6. Was beleerd en bereden alles. maar zeer slecht in conditie. We zijn begonnen met eerst eens een stukje in de bak stappen emt zoon erop. na 1 rondje bak stond het beessie al te hijgen! Zo langzaam opgebouwd dus. het longeren zijn we ernaast ook gaan doen. Eerst 2 rondjes linkerhand en dan rechterhand. effe uitstappen met zoon erop en klaar. Mijn advies: goed kijken naar de pony en langzaam opbouwen. Als hij na 2 rondjes draf buiten adem stapt is ie gewoon klaar voor die dag en da lekker rustig uitstappen.

Echt goed rustig opbouwen hoor.

Pas toen hij 10 minuten goed kon lopen zonder erbij neer te vallen (na enkele weken was dat) ben ik begonnen met naast stap, draf en galop eens te beginnen met omkeren (doet hij nu redelijk) en halt houden (doet ie bijna nooit, alleen als zijn pet goed staat) Vork

Nu 6 mnd verder is ie goed in conditie (nog wat dik) en kan ie gewoon aan de slag: elke keer ben ik zo'n 45 minuten bezig. 30 minuten longeren en dan stap, draf en uistappen met mijn zoon erop (die is ook 6 trouwens)

PONYTwixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 18:23

oke, bedankt.