Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Angela schreef:Nu moet je gaan rijden op de binnenteugel ipv op de buitenteugel. Daardoor komt je hele focus op de binnenkant te liggen, waardoor je ook eerder je gewicht op de binnenkant hebt. En dat is nou juist de kant die je wilt ontlasten ipv belasten.
Ik zie het probleem niet echt aan die binnenteugel, maar gewoon op de buitenteugel rijden lukt zeer moeilijk omdat je dan dus echt aan de verkeerde kant druk geeft. De truc is echt om er zeer gelijkmatig contact op beide handen mee te houden.
Ik had dezelfde gedachte als de TS, maar paard loopt er lekker mee, dus waarom niet? Maar ik snap nog steeds niet hoe zo'n kruislings hoofdstel nou hetzelfde kan werken als met een bit...
Speedster schreef:Gevoelsmatig zal het systeem misschien andersom werken dan een bit. Dat is echter niet zo. Bij een bit krijg je als je aan de rechter teugel trekt (effe cru gezegd) ook geen trekkracht rechts, maar drukkracht links. Immers, het bit zit aan de rechterkant niet aan het hoofd vast, en als het bit aan de linkerkant geen ring zou hebben (en ook nog eens dmv sperriem op zijn plek gehouden zou worden), zou je het bit gewoon door de mond heen trekken. Dit is het duidelijkst als je je voorstelt dat je naast het hoofd van je paard staat en de teugel recht naar je toe haalt.
hokke schreef:
Angela schreef:Hier lijkt mij ook overduidelijk uit te komen dat een ophouding links zorgt voor een ophouding die voornamelijk op rechts doorkomt...
Angela schreef:Dus ik zou met een dr. Cook mijn paard op de volte kunnen zetten en houden met de juiste stelling door alleen mijn buitenteugel te gebruiken? en een wending kunnen vragen door de buitenteugel tegen de hals te leggen waardoor de binnenkant vrij komt?
poes schreef:Tuurlijk is een hackamore scherper, lijkt me wel duidelijk. Maar ik vind het toch een scherp ding. Ondanks dat ik er zelf heel fijn en prettig mee kon rijden, maar dan ook met minieme druk. Paardlief liet me eerst wel een paar keer weten dat meer druk echt niet prettig was.
Speedster schreef:Angela schreef:Dus ik zou met een dr. Cook mijn paard op de volte kunnen zetten en houden met de juiste stelling door alleen mijn buitenteugel te gebruiken? en een wending kunnen vragen door de buitenteugel tegen de hals te leggen waardoor de binnenkant vrij komt?
Kun je dat met een stalhalster?