Manegepaard rijden met een halsring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Manegepaard rijden met een halsring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:46

Denken jullie dat zoiets mogelijk is?
Het lijkt me namelijk onwijs leuk om het eens te proberen.
Ik heb bij de oude manegebaas wel eens zonder hoofdstel en zadel rondgehobbelt, met enkel een halstertouwtje rond de nek, maar serieus rijden, zou dat ook gaan?
Ik weer er voor de rest niet zoveel vanaf, maar er is een paardje wat ik wel vertrouw, en waar ik dus die ene keer ook zo op rondgehobbelt heb. Het lijkt me leuk het eens een keer te proberen, aangezien gewoon dressuren een beetje saai word af en toe, en ik niet zo'n springtype ben.
Zou het dus gewoon voor 1 lesje, of wie weet wat meer, te doen zijn, met een gewoon halstertouw?
Waarschijnlijk houd ik dan wel het hoofdstel om voor de zekerheid, manege zit denk ik niet op ongelukken te wachten. Knipoog

iloveiwan

Re: Manegepaard rijden met een halsring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:47

ik zit met hetzelde haha

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:52

haha grappig!
Tja ik heb het dus al eens geprobeerd, maar of echt rijden nou ook mogelijk is?
Zou niet weten of een paard dan ook reageert op zoiets, of dat hij denkt: stik lekker, ik ga zelf lekker iets doen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:26

ik zou nooit zomaar op een paard optomingloos gaan rijden zonder de voorbereidingen (grondwerk ed)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:27

als je alleen in de bak rijd kan je het eens proberen maar ik zou het niet tijdens een les doen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:30

dekoezegtboe schreef:
ik zou nooit zomaar op een paard optomingloos gaan rijden zonder de voorbereidingen (grondwerk ed)

Tja, das lastig, want het is mijn paard niet en zo gek krijg ik m'n instructrice denk ik niet.
Op zich zijn de verhoudingen in orde bij dat ene paardje. Hij beschouwt mij als leider, en als ik er in de bak naast loop volgt hij me, ook zonder dat ik hem vasthoud. Het is een lief en voorzichtig paard, dat merk ik al als ik zonder zadel rijd, vooral in galop is hij dan heel voorzichtig.

En als ik nou het hoofdstel aanhoud, als veiligheidsrem, maar probeer om het met de halsring te regelen?

@Tessyke: Ik weet niet of ik toestemming krijg om zoiets met vrijrijden te doen. In de les leek met het handigst, heb je toch nog iemand om je in de gaten te houden.
En het is nog maar de vraag of ik de bak met vrijrijden voor mezelf kan krijgen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:18

Ik denk ook niet dat je instructrice opgeleid is om zoiets te kunnen begeleiden.
Ik zou het njiet doen. Rijden zonder optoming is al een risico op zich, laat staan als je het zonder voorbereiding doet. Als je iets anders wilt, kun je beter achterstevoren een les mee rijden, dat is minder gevaarlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:27

Ik zou het ook niet doen, omdat je niet weet hoe het paard reageert. Iig dit haal ik uit je post. In de les zou ik het niet doen. Dadelijk luisterd het paardje niet en dan kan het chaos worden, is ook niet leuk voor je medelessers. Dus als je het dan toch wilt oefenen, doe het dan als je alleen in de bak bent.

Ik rijd mijn pony weleens met een touw om haar nek, maar ik heb dan ook al enkele keren bitloos gereden en we rijden western, dus neckreining zit er goed in. Denk dat dat wel een verschil is met een manegepaard.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:31

Kan je niet gewoon een touw om z'n nek doen, en je hoofdstel omlaten. Het zo proberen dat je dan altijd je teugels erbij kan pakken?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 13:29

lotteElb schreef:
Kan je niet gewoon een touw om z'n nek doen, en je hoofdstel omlaten. Het zo proberen dat je dan altijd je teugels erbij kan pakken?

Ja dat zei ik dus Clown

Op die manier leek het me wel leuk. Weer eens wat anders voor het paard, voor mij, en wie weet een nieuwe uitdaging?
Dan heb ik altijd nog m'n teugels, en op het moment zitten we met 5 in de les, en in een 20 keer 60 bak heb je dan dus ruimte zat.

En ik heb het dus al eens gedaan met dat paard, hij vind het op zich prima, hij is ook altijd heel voorzichtig met z'n ruiter. Als je gewoon nog een hoofdstel met teugels heb, en dus nog altijd een noodrem, maar probeert om echt met de halsring te sturen, dan moet het toch te proberen zijn?

Niet dat ik dit topic open om persé gelijk te krijgen, ik hoopte op wat tips.
Heb het met gewoon dressuur wel eens gezien, ik wil wat anders. Liefst iets natuurlijks en aparts.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:35

5 in een les is best weinig (bij de manege waar ik nu nog rijd rijden we met 10!).
Je zou kunnen voorstellen aan je lesgeefster om voor 1x zown lesje te plannen, met warm weer bijvoorbeeld dan zijn de paarden vaak wat rustiger van de warmte.
Je zou idd gewoon hoofdstel om kunnen doen voor de zekerheid, en halstertouw om de nek.

En als je echt graag op deze manier wilt rijden kan je beter naar een manege gaan waar ze op die manier les geven, die paarden en lesgeefster zijn ervaring in deze manier van rijden, dat maakt het allemaal wel een stukje veiliger voor zowel paard als ruiter.
Kan je geen manege in de buurt vinden kan je ook een cursus volgen, (vaak moet je wel meer dan 1x een cursus doen wil je het een beetje goed kunnen).

Ik begin van af september bij zown manege, we krijgen daar dus wel de kans om goed grondwerkt te doen, dat is zelfs verplicht voordat we mogen rijden.
De manege waar ik heen ga staat in mijn onderschrift, ze verzorgen ook workshops als je even googled kom je hun site wel tegen en kan je meer info vinden, mocht je een cursus of workshop willen doen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:38

Kan het paard uberhaupt de beginselen wel zoals wijken voor druk? Anders kan je met je touwjte doen wat je wilt maar reageert het paard niet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:44

_vivi_ schreef:
5 in een les is best weinig (bij de manege waar ik nu nog rijd rijden we met 10!).
Je zou kunnen voorstellen aan je lesgeefster om voor 1x zown lesje te plannen, met warm weer bijvoorbeeld dan zijn de paarden vaak wat rustiger van de warmte.
Je zou idd gewoon hoofdstel om kunnen doen voor de zekerheid, en halstertouw om de nek.

En als je echt graag op deze manier wilt rijden kan je beter naar een manege gaan waar ze op die manier les geven, die paarden en lesgeefster zijn ervaring in deze manier van rijden, dat maakt het allemaal wel een stukje veiliger voor zowel paard als ruiter.
Kan je geen manege in de buurt vinden kan je ook een cursus volgen, (vaak moet je wel meer dan 1x een cursus doen wil je het een beetje goed kunnen).

Ik begin van af september bij zown manege, we krijgen daar dus wel de kans om goed grondwerkt te doen, dat is zelfs verplicht voordat we mogen rijden.
De manege waar ik heen ga staat in mijn onderschrift, ze verzorgen ook workshops als je even googled kom je hun site wel tegen en kan je meer info vinden, mocht je een cursus of workshop willen doen.

Wow das veel!
Een cursus zou inderdaad wel leuk zijn, wie weet, als cadeau van m'n ouders als ik overga. (Heb ook al een keer mijn ruiterbewijs mogen halen.) Heb zelf niet zo veel te besteden, betaal ook al een deel van m'n lessen.
Het is mischien wel leuk eens zo'n lesje te plannen, als ik iedereen zo gek krijg haha.
En met dit weer willen de paarden toch al niet zo veel doen, dus dat komt mooi uit.

Paard kan wel wijken voor de druk, alleen zodra het echt a of c afwenden is, en dan wijken, wil hij wel eens gaan staken (over buitenschouder weg vallen) omdat hij er gewoon niks aan vind als het zo standaard is. Hij kan het wel, hij vind het alleen saai. Dus mischien doet hij het met een halsring wel, dat zou ik net even moeten zien.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:10

Het is zeker mogelijk om met een manege paard te rijden met halsring.
Mijn vriend heeft sinds 1,5 jaar een ex manege paard (geboren en getogen).

Grond werk hebben we eigelijk weinig gedaan en in een half jaar tijd is hij van rijden met bit enz naar rijden op gevoel gegaan.
Hij rijd regelmatig geheel optoming loos door de bak.
Dit paard is gevoeliger dan mijn haf die vanaf het begin (hij was 2 jaar en 8 mnd) al spelender wijs kennis heeft gemaakt met grondwerk, bitloos, rijden op gevoel enz.

Dus het zeker wel mogelijk.
Zelf ben ik meer van mening dat het probleem bij de angst van de ruiter ligt.

Afbeelding
Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 09:17

Gaaf zeg!
Tja Alex vertrouw ik volkomen. Hij kan rotbokken geven als 'ie jolig is, maar dat is voor mij prima uit te zitten dus ik word er niet bang van. Alleen als ik zonder zadel rijd, of even iets minder zit, is hij echt heel voorzichtig met je.