[AR] kar rammelt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

kar rammelt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 23:09

Dag beste bokkers,

een korte historie:
ik ben mijn ijslander aan het beleren voor de wagen.
Ik heb een vierwielige wagen gekocht en een tuig. Het plan was eerst om hem te laten beleren ergens anders, maar nadat hij heel erg ziek is geweest (os ook ernstige maagzweren) wilde ik m niet wegbrengen. Daarom ben ik zelf maar begonnen. Eerst erachter in de bak, daarna kilometers gaan maken met de wagen met iemand op de bok en ik ernaast. nu zit ik er op, samen met iemand anders. Het gaat echt supergoed! Ho is stilstaan en hij hinnikte gisteren naar de wagen toen ik hem erbij pakte om in te spannen. hij is enorm verkeersmak, cool in zijn hoofd en werkwillig, dat scheelt!

Maar..... Wanneer hij aandraaft rammelt het lamoen nogal op en neer. hierop heb ik de strengen wat strakker gemaakt en dit lijkt goed te zitten. maar hebben jullie een idee welke aanpassing ik in het tuig moet doen om dit te verhelpen?

T klinkt stom dat ik hier niet veel kaas van heb gegeten, maar ik heb meer ervaringen met huifkartochten en ritjes maken dan met het passend maken van een tuig. Meninstructeuren liggen hier ook niet voor het oprapen. (of weten jullie iemand in de buurt van waterland/volendam?)

ik hoop dat jullie tips hebben, mij viel op dat de lichtogen misschien wat hoog hangen, kan het daar aan liggen?

bedankt alvast, groetjes!

Anoniem

Re: kar rammelt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:19

Als het lamoen erg op en neer rammelt, kan het zijn dat het te lang is.
Heb je een foto van de gehele aanspanning?
Ik kan zonder foto niet beoordelen of de lichtogen te hoog zitten, helaas.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:26

Een foto is inderdaad zowiezo wel handig, mochten er eventueel nog andere dingen verbeterd kunnen worden.
Kan bijv. zijn dat je de buitensingel niet strak genoeg hebt, maar 't kan ook iets met de bevestiging van het lamoen aan de wagen zijn...
't hoeft dus niet persé aan je tuig te liggen. Om dat te beoordelen, heeft men wel foto's nodig ja Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:27

Het kan ook nog zijn dat het zweng tegen het lamoen klappert, dus ik vind het handig om te zien wat voor constructie het is in dit geval.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 22:02

bedankt voor de reacties! Fijn dat jullie willen meedenken!

ik moest even zoeken wat de zweng is, maar ik weet t nu! Knipoog

ik ga komend weekend even een foto maken wanneer we weer oefenen zaterdagochtend.

Leuk detail: 4 juli gaan wij trouwen en dan gaan we met de wagen. Echt een (kleine) droom die uitkomt dat het allemaal zo goed gaat!

maargoed, ontopic: ik ga even een foto maken en meld me dan weer hier, bedankt!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:41

Rijd je met brancardbeugels of veilgheidslichtogen? Met brancardbeugels is een rammelend lamoen het gevolg van een buitensingel die niet strak genoeg is...

Groeten, SuSEQ