Hoofd omhoog trekken bij bokken met bitloos hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hiske4

Hoofd omhoog trekken bij bokken met bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:44

Mijn bijna 4-jarige e-pony wordt momenteel ingereden, boomloos en bitloos. Tot nu toe deed hij het heel goed met de crosslink van Marylot. Hierop reageerde hij beter dan op een sidepull. Alles ging heel goed totdat degene die hem inrijdt gisteren probeerde om een stukje te gallopperen. Hij gallopeerde braaf aan maar begon ineens te bokken. Hij gooide zijn hoofd tussen zijn benen en bleef doorgaan tot ze eraf viel. Nu proberen we te bedenken hoe we dit kunnen voorkomen en we denken dat het met bit wel mogelijk was geweest om zijn hoofd omhoog te trekken. Nu lukte dat dus niet en was er geen redden meer aan en belandde degene die hem reed erg hard in het zand.
Mijn vraag is dus: Kan ik hem beter alsnog met bit verder in gaan rijden om dit te voorkomen? Ik vind bitloos zelf erg fijn omdat het voor hem zo duidelijk is en hij uberhaupt niet aan een bit hoeft te wennen, maar ik vrees dat het in dit geval wellicht toch lastig kan zijn. Degene die reed gaf trouwens echt aan dat ze probeerde om zijn hoofd omhoog te krijgen maar dat het echt niet lukte. Ik heb het nu over iemand die genoeg ervaring heeft met inrijden en ook haar Orun diploma heeft.
Graag jullie mening..

RianneH

Re: Hoofd omhoog trekken bij bokken met bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:53

Met bit kan je een paarden hoofd echt niet makkelijker omhoog trekken dan zonder bit hoor Knipoog Vandaag nog uitgebreid uitleg over gehad door een tandarts Knipoog

Ik zou bitloos blijven rijden en even goed bedenken waarom hij bokt, is hij spiertechnisch wel klaar voor galop onder het zadel?
Daarnaast kan je beter voorwaards rijden dan omhoog trekken, die spieren moet langer worden.

Maar met bitloos kan die net zogoed z'n hoofd omhoog trekken als met bit. In dit geval denk ik dat je met bit zelfde reactie had gehad.
Is ook ervaring hoor, beide gevallen heb ik meegemaakt bij hetzelfde stuk, ze hield gewoon d'r hoofd waar zij hem houden wou Knipoog

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:55

Ik zou niet afgeven.
Het is normaal dat een paard lastig kan doen bij het opleren.
Blijven vooruit rijden en dan lukt dat wel.
Ik zou het spijtig vinden om ht bitloze op te geven omdat het aangalloperen moeilijk gaat.
Ik zou het ook eens bekijken of hij/zij wel al klaar is om te galopperen.
Het kan zijn dat als je het galloperen nog even laat hij het later zo doet alsof hij niks anders gedaan heeft.

Grtjs

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:56

Ben het met je eens RianneH Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:56

een bit voorkomt geen bokken, en je moet de oorzaak weg zien te nemen. waarom bokt ie?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:58

Hahaha Ploempje, zie dat je idd precies hetzelfde neer heb gezet Tong uitsteken

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 22:05

Jullie zeggen wat ik een beetje denk. Andere mensen geven aan dat je door 'aan het bit te trekken' toch eerder zijn hoofd omhoog trekt omdat hij zal schrikken. Hij draaide zijn hoofd ook echt in een krul dus ik denk dat terugtrekken hem dan wellicht sterker maakt. Het bokken komt duidelijk omdat hij het galloperen niet aan kan, voor de rest heeft hij geen pas verkeerd gezet. Beetje jammer is dat degene die hem reed er niet meer op kan omdat waarschijnlijk haar sleutelbeen is gebroken. Morgen ga ik het dus zelf ook nog bitloos proberen, ik wil het bitloos rijden inderdaad ook liever niet opgeven. Het galloperen slaan we de komende weken/maanden nog even over Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:10

Hahaha soms is het heel moeilijk je gevoel te volgen als de rest iets anders zegt Knipoog

Enigste 'voordeel' wat je van een bit hebt is dat je evt pijnprikkels geeft wanneer je hem omhoog trekt. Maar een slim paard legt het bit klem tussen gehemelte en tong en dan heb je niets meer te zeggen. Als de rem het niet doet, voorwaards. Imo ook beter in dit geval, maar kan me voorstellen dat je eerste reactie omhoog met dat hoofd is Knipoog

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 22:14

Het is echt lastig, zo'n actie als gisteren is echt niet grappig en daar heb ik ook niet echt zin in. Morgen is het natuurlijk de vraag of hij het niet nog een keertje gaat proberen. Zaterdag moesten we namelijk wel stoppen omdat ze er niet meer op kon en meneer helemaal van streek was, mede omdat hij met zijn achterbeen in de teugel hing. (knap hè?) Morgen in elk geval de teugels inkorten.. Sowieso moet ik er morgen bitloos op omdat ik natuurlijk uberhaupt niet ineens met bit kan gaan rijden dus ik wacht het nog maar even af. Dat voorwaartse wat je zegt is denk ik inderdaad een belangrijk punt. Dan kan hij niet eens bokken waarschijnlijk, gisteren stond hij ook op 1 punt te bokken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:21

Ik zou er wel rekening mee houden dat hij nog wat spierpijn zal hebben. Klinkt alsof hij rare sprongen gemaakt heeft Knipoog
Heeft hij al vaker galop onder het zadel gedaan of was dit nieuw? Kan best zijn dat hij in de was was met z'n benen en evenwicht enz.

Eerste keer galop op ons jonge paardje was ook lachwekkend, die benen gingen ook alle kanten op Tong uitsteken

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:51

Ik heb hem nog wel even gelongeerd later en goed uitgestapt dus spierpijn zal wel meevallen. Hij heeft hiervoor een paar keer een heel klein stukje galop gedaan en dat zag er best aardig uit. Nu zat hij wat langer in galop, maar het is nog te moeilijk denk ik. Hem kennende is het te moeilijk of te zwaar geweest en dat kan hij waarschijnlijk niet uitstaan. Het was echt op de plaats een bok en dan met zijn hoofd omhoog dan weer een bok etc. Het was een echte rodeo alleen bleef hij op zijn plaats ongeveer. Degene die reed vloog echt van voor naar achter toe, tot ze op de grond belandde..

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:55

Ik sluit mij aan bij de rest, mischien is het teveel gevraagd, dus eerst achterhand sterker maken en dan pas weer proberen, even aan laten springen dan weer terug nemen en belonen. Mijn paardje doet het af en toe ook (bleek toch ook iets niet ok te zijn), ik stop haar dan door haar zijlings in te buigen (maar niet helemaal).

Als je paard gallopeert aan de longe gaat hij dan ook in protest, mischien eerst zorgen dat hij dit super kan zonder protest en dan weer onder het zadel vragen.

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:03

Dank je voor de tip! Ik ben ook van plan om met het inrijden alleen te gaan stappen en draven voorlopig. Over een paar weken of maanden lukt het vanzelf wel. Aan de longe gallopeert hij gewoon prima, maar het kost hem veel energie om in de bochten door te lopen. Ik heb gelukkig geen haast, dus ga eerst lekker zorgen dat hij het leuk blijft vinden en die galop komt vanzelf dat maakt me niet zoveel uit. Eerst maar eens kijken hoe het vanavond gaat uberhaupt.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:37

Ik ben het helemaal eens met RianneH Haha!

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:47

whoopie schreef:
Mijn paardje doet het af en toe ook (bleek toch ook iets niet ok te zijn), ik stop haar dan door haar zijlings in te buigen (maar niet helemaal).

Dat inbuigen heb ik inderdaad nu ook een keer gebruikt, niet bij een rodeo-actie, maar omdat hij steeds harder wilde gaan omdat er bakmonsters waren. Dat werkte inderdaad meteen, zonder dat ik hard op hoefde te treden ofzo. Tot nu toe gaat het prima (en gewoon nog zonder bit Knipoog )

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:34

RianneH schreef:
Hahaha Ploempje, zie dat je idd precies hetzelfde neer heb gezet Tong uitsteken

Telepathie ^^

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:35

Je hebt trouwen een prachtig paardje Hitske ^^
Lukt het nu al wat beter?

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:45

Ploempje schreef:
Je hebt trouwen een prachtig paardje

Dank je wel, ben ook reuze trots op hem!

Het gaat tot nu toe prima allemaal. Vandaag voor de derde keer zelf gereden en niets meer aan de hand eigenlijk. Hij stuurde vandaag zelfs al heel veel lichter. Hopelijk blijft het zo doorgaan. Ik heb niets te klagen, hij is vandaag voor de 9de keer bereden en hij is gewoon super braaf en leert heel snel. Alleen die bokactie is een tegenvaller geweest. Vooral erg vervelend voor degene die hem voor mij zou inrijden, die houdt volgens de dokter nog wel 3 maanden last. Het voordeel is dat hij nu gewoon meteen aan mij went (en ik vooral aan hem). Ik dacht net zo makkelijk onder het inrijden uit te komen...