[AR] Fjorden zijn karrepaarden..............

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pomski

Fjorden zijn karrepaarden..............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 16:18

Heb ik meer dan eens gehoord als ik weer met mijn fjord de dressuurring in kwam.
Als 16 jarige reed ik fanatiek dressuur met Pom, helaas kreeg ik daar vaak wel eens kritiek op.

2 voorbeelden die mij altijd bij zijn gebleven zijn;

Toen ik op een onderlinge wedstrijd een stalgenootje met haar NRPSer eruit gereden had. Ik was 1e, zij 2e.
De volgende dag keek ze naar Pom toen ik der stond te borstelen, en haar letterlijke worden waren; Ik vind er ook helemaal niets aan, die dingen horen voor de kar.
Ik was behoorlijk gekwetst, maar kon het later best relativeren, omdat ik ervan uit ging dat ze gewoon jarloers was.

Het 2e voorbeeldje was toen ik de inrijbak voor een wedstrijd in ging, en een meisje tegen haar bloedmooie pony zei, terwijl ze naar ons keek; ik weet het, het is apart.

MAARRRRRRR, vandaag is het toch gebeurt, mijn lieve fjordje is een karrepaard geworden.......

Toen ik op stal kwam, kwam net een stalgenootje terug met haar fjord voor de kar. Ik vertelde dat ik het zo leuk vond, en zij zei dat ik het altijd mocht proberen.
Om daar geen gras overheen te laten groeien, Pom uit de wei getrokken en opgetuigd. Een paar rondjes door de bak heen, maar ze leek het niets bijzonder te vinden.
Toen het grote moment; de kar erachter......
Ze keek er niet eens naar. Een halve kilometer gestapt over de laan, en ze was echt super braaf, reageerde goed op de stem, en de hulpen.
Er heeft wel al die tijd iemand naast gelopen. Ik zelf vond het namelijk een beetje eng, heb echt het idee dat ik amper controle heb.

In het begin zwalkte ze een beetje, maar dit is ook voor zover ik weet de eerste keer in haar leven dat ze voor de kar stond. Ze vond het echt helemaal geweldig.

Dus, ik ben helemaal blij, en ook wel een beetje verbaasd, ik had echt niet gedacht dat het zo makkelijk zou gaan.

Er zijn ook foto's gemaakt, maar die heb ik nog niet!!!!!!!

qt_shetties

Re: Fjorden zijn karrepaarden..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:54

You go girl! Hardstikke leuk, en karreknol... Tja uit eindelijk zijn alle paarden toch karreknol geweest (ik bedoel dan heel vroegah)? Tegenwoordig zijn paarden meer een luxe, en trouwens, de fjordjes en hafjes zijn al stukken minder ""lomp" dan ze waren!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:59

Zo'n opmerking kreeg ik ook een keer toen mijn fjord weigerde om te springen (wat dus idd aan mij lag Haha! )
Die vent; 'het is geen springpony,maar een karrepaard'.
De keer daarop op de wedstrijd stonden ze met open mond te kijken toen ik 1ste werd,hihi.

Super dat het zo goed ging de eerste keer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:29

Erg leuk voor je allemaal, en inderdaad minder leuk om te moeten horen dat je paard een 'karre-knol' is...

Maareh, begrijp ik nou heel goed dat je 'ff' in 1 middagje je paard hebt gepakt, tuig er op gegooid, even door de bak en hupsa inspannen maar?!

pfoe, mag toch hopen dat ik het verkeerd heb begrepen!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 01:22

Dat heet vertrouwen hebben in je (karre)paard... Knipoog

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:27

JoyCiej007 schreef:
Erg leuk voor je allemaal, en inderdaad minder leuk om te moeten horen dat je paard een 'karre-knol' is...

Maareh, begrijp ik nou heel goed dat je 'ff' in 1 middagje je paard hebt gepakt, tuig er op gegooid, even door de bak en hupsa inspannen maar?!

nee hoor, dat heb je niet verkeerd begrepen Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:35

Fjorden zijn ook karrepaarden..
en dressuurpaarden...
en endurencepaarden..
en springpaarden..

Ze zijn gewoon van alle gemakken voorzien.

Je merkt meteen dat je Pomski veel vertrouwen in je heeft.
Ook weer een voordeel van het no noncence karakter van een fjord.... als je vertrouwen doen ze alles voor je, dus ook in 1 middagje beleren.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:40

Thanks Kelly voor je leuke reactie!!!!!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:44

Fjorden zijn eigelijk diep van binnen, een volbloed arabier en een ezel tegelijk. Teminste dat vond ik van die van mijn toen der tijd.
En ja idd op de wedstrijden ( praat even over 20 jaar terug) het commetaar zo van: wat kom je doen met die knol, we hebben hier geen trekpaard wedstrijden hoor. En als je dan de plaatselijke kampioen of trutje van stal verdreef van de eerste plaats, dan moest je bijna rennen voor je leven. Eruit gereden door een fjord Boos!

Nee meid, heel veel fun met je ALLROUNDER Haha!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:49

Wij noemde Pom ook vaak een Noorse Volbloed!!!!!!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:23

Pomski schreef:
JoyCiej007 schreef:

Dan eh, ben je ten eerste héel onverstandig en dom bezig geweest, en ten tweede heb je donders geluk gehad.
Betekent dus niet dat het paard nu beleerd is voor de wagen, de eerste keer zijn ze vaak helemaal overdonderd en bij die van jouw zal dat ook wel het geval geweest zijn.
In iedergeval vind ik dit soort dingen echt het domste wat je kan doen, zonder ook maar enige voorbereiding.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:38

Gefeliciteerd, maar ik ga met JoyCiej007 mee.

Ik heb veel pony's gezien die op deze manier betuigd zijn. Sommige liepen een week goed, sommige een maand of zelfs een half jaar, maar bij bijna allemaal is de knop omgegaan en hebben brokken gemaakt.

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:26

Leuk zeg!, dat Pom nu lekker voor het karretje staat.
Hopelijk blijven jullie er veel lol aan beleven. Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:57

Nou.... als je niet nóg dommer wil zijn, zou ik nu gewoon met een ervaren persoon (dus niet toevallig 'iemand van stal die haar KB een keertje heeft gehaald') in het beléren deze fjord alle stappen van het beleerproces nog eens doornemen, en daar gaat vast een periode overheen.

En níet zomaar inspannen en denken; och zondag kan ik wel even een leuk ritje maken want mijn paard is 'beleerd' voor de wagen.

Zo gebeuren dus vaak echt ongelukken.

Nee sorry, heb hier geen goed woord voor over, hoe blij je er ook mee bent. Waarom hebben mensen tegenwoordig zo'n haast?! Zo rijdt je een paard toch ook niet in ohz. als je even nadenkt?
zou wat zijn zeg; je plukt een net 3 jarig paard uit de wei, die kent nog geen zadel/bit/hoofdstel of niets, die gooi je 'ff' het zadel en hoofdstel met bit op, hupsa erop zitten en 'rijden' maar....

Mensen reageren dan allemaal zo leuk op een topic als dit, maar wat als er een dergelijk topic geopend zou worden, elders op bokt, over het inrijden ohz. met de door mij beschreven 'methode' hierboven?
Geloof mij, dan krijg je heel bokt over je heen....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:02

Joyce dit is toch niet te vergelijken met een 3 jarige??
Deze merrie is al lang onder het zadel beleerd en TS heeft haar al lang in haar bezit.
Zit een stuur en rem op.
Natuurlijk moet ze er niet meteen de weg mee op gaan en eerst nog rustig oefenen in de bak.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:11

Kelly_Taco schreef:
Joyce dit is toch niet te vergelijken met een 3 jarige??
Deze merrie is al lang onder het zadel beleerd en TS heeft haar al lang in haar bezit.
Zit een stuur en rem op.
Natuurlijk moet ze er niet meteen de weg mee op gaan en eerst nog rustig oefenen in de bak.

3 jarige misschien niet nee, oké. Zowiezo is het rijden ohz. soms moeilijk te vergelijken met het aangespannen rijden.

Maargoed dan nog, ik hoop dat mensen mijn punt snappen.
't punt ís namelijk, dat een paard dat voor de kar moet worden beleerd, met net zoveel 'voorzichtigheid' moet worden beleerd als dat men een paard ohz. inrijdt.
Vandaar vergelijking (ik geef toe, 3 jarig paard is niet echt relevant) tussen het inrijden ohz. en het beleren voor de kar.

Ook híer zijn er diverse stappen die je eerst eindeloos moet herhalen. Aan tuig wennen, stemcommando's e.d. allemaal aan de dubbele longe oefenen, wennen aan evt. oogkleppen, wennen aan aangepaste zweephulpen, keertje tussen lamoen zetten, wennen aan tuig, wennen aan de broek, strengen ook tussen de benen door halen (stel ze bokt een keer en krijgt 1 of 2 benen over de strengen heen en gaat flippen omdat ze dat niet kent), eventueel slepen, of in iedergeval leren dat er bij druk op het borsttuig doorgelopen moet worden, en dan eens rustig en voorzichtig inspannen.
En dit alles bij elkaar is in 1 middagje écht niet op een veilige, verantwoorde manier te realiseren.

@ Kelly:
- stuur en rem is echt niet voldoende om zo maar even in te spannen, dat vraagt veel meer werk, ervaring en voorbereiding voor je veilig en wel kunt inspannen.
- jarenlang in bezit zegt niets mbt de veiligheid; heb mijn merrie ookal lang in 'bezit' en ook die weet mij soms nog steeds te verbazen
- niet de weg mee op gaan gelúkkig niet zeg, moest er bij komen, dan breng je behalve jezelf en je paard ook nog eens andere weggebruikers in gevaar Knipoog maar zowiezo, in de bak/op de wei kan het ook verkeerd gaan, en niet zo zachtjes ook. Helemaal bij dit soort dingen. Paard is gewoon overdonderd geweest en waarschijnlijk daarom zo braaf geweest.

Verwacht dan ook echt niet dat de 2e keer net zo vlekkeloos gaat. En inderdaad, zoals dennis al benadrukte, is het de 2e keer niet, dan wel een keer of aantal keren daarna.

Dit doe je gewoon niet zo, het hoort niet zo maar daar gaat het niet om, het is gewoon héel dom, héel onverstandig en héel onveilig.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:38

JoyCiej007, je boodschap is volledig duidelijk!! En ik ben het ook absoluut met je eens dat je het stap voor stap moet doen. Maar ik vind ook dat er uitzonderingen op de regel moeten zijn.

Als Pomski vertrouwen heeft in haar (karre)paard en zich goed bewust is van de mogelijke gevolgen/gevaren dan zie ik het probleem niet.

Pomski, gefeliciteerd met je allrounder. Ik ben benieuwd naar de foto's

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:45

Ik kan 't ook wel snappen, mriekie.... daar niet van. Maar vraag me af of TS zich dan wel bewust was van de mogelijke gevolgen/gevaren... dat is namelijk vaak het hele probleem wat je ziet met mensen die hun paard ineens voor de kar gooien.

Ik wil TS dan in iedergeval waarschuwen dat ze er nu niet klakkeloos van uit moet gaan dat het paard nu 'beleerd' en wel is, en dat het beest de tweede keer misschien een stuk heftiger kan reageren, omdat het de eerste keer zo overdonderd was.
Heb dit wel vaker gehoord, maar denk dat dit soort dingen beter gedaan kunnen worden met mensen die voldoende ervaring met dit soort dingen hebben, dan iemand die volledig vertrouwt op z'n paardje. Het blijven nu eenmaal vluchtdieren, en ben het met je eens dat een sterke vertrouwensband tussen paard/ruiter en/of paard/menner erg mooi is, Lachen maar je begeeft je op zo'n moment in mijn ogen wel op de grens van (grote) risico's nemen. Gevolgen als er iets mis gaat zijn dan vaak natuurlijk niet mis, maargoed dat zal neem ik aan wel algemeen bekend zijn Knipoog

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:01

JoyCiej007 schreef:
Pomski schreef:

Dan eh, ben je ten eerste héel onverstandig en dom bezig geweest, en ten tweede heb je donders geluk gehad.
Betekent dus niet dat het paard nu beleerd is voor de wagen, de eerste keer zijn ze vaak helemaal overdonderd en bij die van jouw zal dat ook wel het geval geweest zijn.
In iedergeval vind ik dit soort dingen echt het domste wat je kan doen, zonder ook maar enige voorbereiding.

Doe jij niet zo denigrerend joh, ga lekker ergens anders rond kijken.....
Heb jij ergens gelezen dat ik vind dat mijn paard nu beleerd is??????
Verder heb ik mijn paard nu 10 jaar, en denk ik dat ik hem wat beter ken dan jij, wat betreft overdonderd zijn...
Laatst bijgewerkt door Pomski op 09-06-08 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:06

Denigrerend vind ik het persoonlijk niet, ik zie het meer als een duidelijke waarschuwing.
Als ik dit soort dingen lees, gaan m'n haren recht overend staan.
Als jij het wel zo opvat, tsja...
én ik zeg nergens dat ik jouw paard beter ken dan jou, zeker niet.
Maar 10 jaar in je bezit wil nog niet zeggen dat er niets kan gebeuren, dat is alleen wat ik probeer aan te stippen. 't is gewoon een heel groot risico wat je zo neemt, vandaar dat ik er zo op reageer.
En zeker niet om je de grond in te trappen, maar met de allerbeste bedoelingen omdat het toch écht niet fijn is om voor de zoveelste keer te lezen dat er weer eens een ongeluk is gebeurd met paard en wagen.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:13

JoyCiej007 schreef:
Denigrerend vind ik het persoonlijk niet, ik zie het meer als een duidelijke waarschuwing.
Als ik dit soort dingen lees, gaan m'n haren recht overend staan.
Als jij het wel zo opvat, tsja...
én ik zeg nergens dat ik jouw paard beter ken dan jou, zeker niet.
Maar 10 jaar in je bezit wil nog niet zeggen dat er niets kan gebeuren, dat is alleen wat ik probeer aan te stippen. 't is gewoon een heel groot risico wat je zo neemt, vandaar dat ik er zo op reageer.
En zeker niet om je de grond in te trappen, maar met de allerbeste bedoelingen omdat het toch écht niet fijn is om voor de zoveelste keer te lezen dat er weer eens een ongeluk is gebeurd met paard en wagen.

Een duidelijke waarschuwing kan ook anders gegeven worden.
Verder zou ik het fijn vinden als je ergens anders je vriendelijke waarschuwingen gaat rond gooien!!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:17

Verstandig is het misschien inderdaad niet helemaal, ik hou ook van een stappenplan.
Anderzijds, wanneer het goed voelt kan het ook snel gaan. Ik ben eens met een 3-jarige kruising shet bezig geweest en die had ik na 3 kwartier (eerst lange lijnen, toen de sleep en oen de kar) aan het galoperen door de wei met de kar er achter. Super beestje, nooit een stap verkeerd gedaan.

Natuurlijk zijn dit uitzonderingen maar veel komt op het gevoel aan.
Misschien heeft TS een beetje geluk gehad en ik zal het niemand op deze manier adviseren. Maar ik vind niet Joyce dat je er zo op door moet hakken... Gaaaap

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 05:19

@ blackdevils
je vergeet één ding in jouw verhaal met de kruising Shet: Jij bent een ervaren menner, die problemen ruim van tevoren ziet aankomen en weet hoe je veel problemen voor de kar kan oplossen.

On topic:
Ik denk dat Joycie gelijk heeft. Een zeer ervaren paard onder het zadel maakt het nog geen ervaren koetspaard. En als je paard schrikt van het gerammel achter hem, of van het aanzetten in stap vanuit halthouden en hij voelt in ene de weerstand van de koets, kan hij het op een rennen gaan zetten. Dan houdt de groom aan zijn hoofd hem echt niet. En een los paard met koets kan heel veel schade veroorzaken aan zichzelf, aan omstanders en aan materialen. Ook als je alleen in de bak rijdt.

Ik vind het bovenal ook niet eerlijk tegenover het paard om hem zoveel nieuwe dingen in 1 keer te verwerken te geven en zo te profiteren van jullie vertrouwensband. Dit keer niet in het belang van je paard.

Ik wens ts heel veel veilige km toe met de koets, want uiteindelijk is mennen geweldig.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 13:51

janouk schreef:
Ik vind het bovenal ook niet eerlijk tegenover het paard om hem zoveel nieuwe dingen in 1 keer te verwerken te geven en zo te profiteren van jullie vertrouwensband. Dit keer niet in het belang van je paard.

.

Nogmaals, jij kent mijn paard helemaal niet, mijn paard had niets te verwerken. Daarbij zullen er weinig KM met de kar volgen, want het is nooit mijn bedoeling geweest om te mennen. Mijn paard betekent alles voor me, en ik kan er dan ook zeer slecht tegen als mensen gaan oordelen over hoe ik met mijn paard omga.

Daarbij blijkt maar weer uit een ander topic in AR dat ook al worden ze proffesioneel beleerd het nog geen garantie is dat er niets gebeurd. Net zoals als het niet op ''jullie'' manier gebeurd, het niet mis hoeft te gaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:54

@pomski
Mijn bericht was niet bedoeld om je boos te maken of te beledigen. Het was alleen als waarschuwing bedoeld. Bloos