Hoe leren longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Hoe leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 10:55

Hoi,

Ik plaats dit topic voor een vriendin die niet op bokt zit.
Zij heeft een (bijna) 2 jarige pony die wil ze gaan leren longeren.

Nu hebben we het gister geprobeerd.
Maar hij komt telkens weer naar haar toe.
We hebben geprobeerd hem met longeerzweep naar buiten te duwen (niet slaan, maar gewoon wijzen).
Dat helpt even.. maar na nog geen 5 meter komt ie alweer naar binnen..

Hoe hebben jullie je paard leren longeren?
Hoe kan zij dit het beste aanpakken?

Groetjes,
Nancy

Iris82

Re: Hoe leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:38

Er zijn wel een aantal manieren om je pony netjes te lopen aan de longeerlijn.
Deze is denk ik voor jullie het makkelijkst:

Pony aan t halster, verder is het handig om een gedeelte van de bak af te zetten. Oftewel in een cirkelvorm (maar dan zou je prikpaaltjes nodig hebben) of een vierkantje.

Je kunt het beste met zn 2en zijn.
Een staat in het midden en heeft de lijn en de zweep vast.
De ander die loopt met de pony mee. In eerste instantie kan die het halster vasthouden, later kan ze er gewoon naast blijven lopen. Zo kun je het langzaam opbouwen, totdat de tweede persoon niet meer nodig is. Let goed op dat je steeds dezelfde commando's gebruikt voor stap, draf, galop, halt, harder (ik zeg meestal loop DOOR), rustiger (whoola ofzo) niet lief (ALLEE!) en wel lief (goed zo). Braaf gebruik ik niet als ik aan het longeren ben, want dat lijkt veel op draf en dat wordt dan ook door elkaar gehaald. Enne je mag best een beetje enthousiast zijn tegen de pony (qua stemgebruik). Die snapt het ook allemaal niet en probeert ook zn best te doen. Haha!

MaaikeMirthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:22

Als je met z'n 2en bent kan de 1 misschien gaan meelopen, en zodra dat goed gaat steeds iets verder naar de persoon in het midden toekomen.
succes

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:07

een in het midden en een een met de pony meelopen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:17

Aangezien de pony pas 2 is zou ik over een jaar dit opnieuw gaan proberen. Je kan een kleuter niet leren zich lang te concentreren, want dat kunnen ze gewoon nog niet. Begin pas wanneer de pony de 3 is gepasseerd, dan leren ze veel beter en sneller, omdat ze wat volwassener zijn zullen ze ook beter luisteren.

Hoe ik ben begonnen:
tot een jaar of 3,5 alleen blijven poetsen en wandelen. Tijdens het wandelen leer je het paard de commando's voor stap, draf en halt, ook achterwaarts. Wanneer een paard dit goed snapt zal het minder problemen geven met longeren.

Dan met longeren: met zijn 2en beginnen werkt goed, maar hoeft niet nodig te zijn. Je eigen positie t.o.v. de pony is erg belangrijk. Zorg ervoor dat je kleine rondjes achter de pony aanloopt, zodat je hem op blijft drijven met je positie. Kom je te veel naar voren toe vraag je het paard zelf om langzamer te gaan lopen en/of naar je toe te komen (afhankelijk van je eigen lichaamstaal).

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:20

Trouwens denk ik wel dat het meer effect heeft om de lijn te laten bewegen, zeg maar horizontaal een paar keer heen en weer gaan met je hand zodat de lijn als een slang gaat bewegen Clown, dan met een zweep bezig te gaan Lachen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:57

[quote="Judje"]Aangezien de pony pas 2 is zou ik over een jaar dit opnieuw gaan proberen. Je kan een kleuter niet leren zich lang te concentreren, want dat kunnen ze gewoon nog niet. Begin pas wanneer de pony de 3 is gepasseerd, dan leren ze veel beter en sneller, omdat ze wat volwassener zijn zullen ze ook beter luisteren.

[quote]

We zijn ook niet langer bezig dan 10 minuten hoor..
Voor een 2 jarige vind ik dit best kunnen..
Het gaat om het idee dat hij alvast van een afstand rondje kan stappen.
Verder wordt er niet gedraafd of gegaloppeerd aan de lijn.

Het gaan puur om het op afstand lopen en niet continu naar binnen komen