Dressuurmatig rijden met hackamore, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

Dressuurmatig rijden met hackamore, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:49

Omdat ik denk dat ik hier misschien de meeste reacties krijg plaats ik mijn vraagje hier maar. Ik heb een ijslander die ik graag bitloos wil rijden. Hij is altijd zeer stug op het bit, geeft moeilijk na, en heel soms vindt ie het met buitenritten wel eens leuk om zijn eigen plan te trekken zeg maar. Maar vooral dat stugge vind ik erg vervelend. Nu wil ik dus bitloos gaan proberen. Ik heb eens met een dr. cook achtig iets gereden maar vond dit nog niet echt dat ik dacht van yes. Als ik eens met een groepje een buitenrit ga maken wil ik ook nog wel eens iets van een rem hebben en ik had niet het idee dat de cook daar geschikt voor was [ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben, ik heb het nl niet geprobeerd in een groep] Daarom heb ik van de week maar eens een hackamore van een vriendin geleend [ze heeft zo'n gangbare lichtbruine zeg maar] Ik heb er maandag een buitenritje mee gedaan en was er op zich wel tevreden over. Vanavond heb ik 'm mee gehad naar de dressuurles, maar mijn juf was er niet zo van gecharmeerd. Omdat mijn peerdje moelijk na geeft moet ik best wel veel vragen en daarvoor vond zij deze hackamore niet geschikt. Ook vond ze dat je je paard er niet mooi mee kon laten inbuigen door de scharen en op zich kon ik me daar ook wel in vinden. Nu vraag ik mij dus af of een s-hackamore hiervoor geschikter zou kunnen zijn. Of hebben jullie nog andere tips voor mij wat ik evt. nog zou kunnen gebruiken. Zijn er überhaupt mensen die dressuurmatig met een hackamore rijden?

Alicia2u

Re: Dressuurmatig rijden met hackamore, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:18

ik heb kwart pirouettes, appuyementen en galopwissels om de 3 gereden met een hackamore. Je kunt er prima dressuur mee rijden hoor, maar het vergt wat handigheid en training. Uiteindelijk kan je paard er net zo fijn op lopen als op bit.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 17:23

Mmmmm. Toch niet zo veel respons als ik had gehoopt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:27

Ik heb ook gewoon met een hackemore geoefend, heb er zelf de wissels mee opgezet.
Ik merkte eigenlijk geen verschil, alleen de oprichting vragen was wat moeilijker.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:29

ja wat zal ik zeggen. Een hackamore, zowel trad als S, is nog steeds een optoming waarbij je een afspraak hebt met je paard dat je hem geen pijn doet als hij luistert, echter als hij níet luistert....

Ik kies liever voor een optoming waar geen 'pijn-afspraak' achter zit.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:36

Arabesk schreef:
ja wat zal ik zeggen. Een hackamore, zowel trad als S, is nog steeds een optoming waarbij je een afspraak hebt met je paard dat je hem geen pijn doet als hij luistert, echter als hij níet luistert....

Ik kies liever voor een optoming waar geen 'pijn-afspraak' achter zit.

werkt een bit niet via hetzelfde principe??? alleen dan in de mond? ik bedoel ook met bit doet het flink pijn als je dr (grof) aanzit. Denk er echter aan dat de hack een stuk venijniger inwerkt en op een totaal ander principe als een bit. (hack=neusbeen, bit= lagen)
Zelf reed ik mijn oude merrie het liefst op hack, puur omdat ze daarom makkelijker ontspande in de kaak en met bit toch wat gespannen bleef.
Als je van jezelf weet dat je streng en stug met je hand werkt raad ik je een hack tenzeerste af, dat gaat dan echt niet beter werken, eerder slechter.
succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:39

een bit, een hackamore etc zijn pijn-relatie optomingen, bitloos is dus niet per defenitie vriendelijker, een hackamore is net zo erg.

Daarom kies ik liever voor een sidepull (zachte neusriem) of een Dr. Cook achtige optoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:02

Twee dingen uit je post vallen mij op:
haukieboy schreef:
Ik heb eens met een dr. cook achtig iets gereden maar vond dit nog niet echt dat ik dacht van yes. Als ik eens met een groepje een buitenrit ga maken wil ik ook nog wel eens iets van een rem hebben en ik had niet het idee dat de cook daar geschikt voor was

en
haukieboy schreef:
Daarom heb ik van de week maar eens een hackamore van een vriendin geleend [ze heeft zo'n gangbare lichtbruine zeg maar] Ik heb er maandag een buitenritje mee gedaan en was er op zich wel tevreden over. Vanavond heb ik 'm mee gehad naar de dressuurles, maar mijn juf was er niet zo van gecharmeerd. Omdat mijn peerdje moelijk na geeft moet ik best wel veel vragen en daarvoor vond zij deze hackamore niet geschikt. Ook vond ze dat je je paard er niet mooi mee kon laten inbuigen door de scharen en op zich kon ik me daar ook wel in vinden.

Zo te lezen werk je voornamelijk met de voorkant en de optoming aan het hoofd. Het is jouw rem en het is jouw middel om je paard nageeflijk en dressuurmatig te laten lopen.

Als je het zo wilt blijven doen, dan ga je het niet redden, ook niet mèt bit.

Nageeflijkheid zit niet aan de voorkant en bewerkstellig je ook niet aan de voorkant. Nageeflijkheid zit in het gehele lichaam en komt van achteren naar voren in je paard en daarmee in jouw handen.

De 'rem' zit 'm ook niet in de optoming. De rem is de bereidheid van je paard om te stoppen en dat komt neer op de relatie tussen jou en je paard.

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:05

ik rijd ook met hackamore, en de negatieve geluiden hierover ontstaan uit het feit dat een hackamore vaak te strak wordt vastgemaakt. met het kinriempje kun je spelen, ook met de ligging, lager is het neusbot dunner. ik heb de kinriem vrij los en rijdt dan ook op een wsternmanier met 'lange' teugel. ik vind mijn paard heerlijk op lopen, stelling buiging, laag lopen maar werk dan wel ook met neckreining etc. voor strakke starre hand niet geschikt maar bit evenmin.