verschil natuurlijk bekappen en normaal bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pascallevld

verschil natuurlijk bekappen en normaal bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 14:52

wat is het verschil tussen normaal bekappen en natuurlijk bekappen nou eigenlijk in het kort?
wil dit best wel eens gaan doen met mijn pony. een meisje van onze manege deed dit altijd

Alicia2u

Re: verschil natuurlijk bekappen en normaal bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:15

Volgens mij is het grootste verschil dat NB de zool aanhoudt en verder de hoefvorm niet probeert te veranderen en TB de hoef meer naar een ideaalbeeld wilt hebben om optimale prestaties te kunnen geven. Maar zeker weet ik het niet, correct me if im wrong.

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:33

wat is een TB?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:08

traditioneel bekapper.

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 16:16

oja tuurlijk dankje Tong uitsteken haha maar het zou inderdaad kunnen dat dit zo is maar kan iemand mij uitleggen WAT er dan precies anders aan de hoef wordt gedaan? wat wordt er wel of niet weggesneden/geveild?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:50

Er zijn verschillende stromingen NB, en elke stroming heeft weer andere regeltjes. Over het algemeen geldt: niet in de zool snijden, zo min mogelijk in de straal snijden, hielen laag houden en de zool is het referentiekader.
TB snijdt wel in de zool en straal en houdt over het algemeen de hielen iets langer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:42

Er is geen verschil. Er is maar één correcte hoefvorm en dat is de vorm die past bij het paard. hoe die vorm is, is voor elk paard anders en DAAR zit 'm de vakkennis; het herkennen van de correcte stand voor het specifieke paard. De rest is populaire flauwekul.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:24

ikke schreef:
Er is geen verschil. Er is maar één correcte hoefvorm en dat is de vorm die past bij het paard. hoe die vorm is, is voor elk paard anders en DAAR zit 'm de vakkennis; het herkennen van de correcte stand voor het specifieke paard. De rest is populaire flauwekul.

Hoi, er zijn wel degelijk verschillen in NB en TB. Theoretisch ligt het ver uit elkaar, echter wanneer je naar het individuele paard kijkt, moet je nogal eens afwijken van je uitgangspunten. En verrassend genoeg ligt het dan weleens veel dichter bij elkaar dan menigeen denkt. Verder denk ik dat er binnen het NB vaak verder gekeken wordt als alleen de hoeven. Huisvesting, voeding, manier van rijden etcetera heeft ook zijn effecten op de kwalieteit van de hoeven en de manier hoe je moet bekappen. Maar dat heeft eigenlijk meer met natuurlijk paardhouden te maken als met natuurlijk bekappen.

Groet,
Simon

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:22

ikke schreef:

Hier ben ik het wel voor n groot deel mee eens Ja
Als je bij een gezond paard de rechterhoef door een goede TB zou laten bekappen, en de linkerhoef door een goede NB, dan zou je geen verschil mogen zien.
Mijn smid is een traditionele smid, maar hij snijdt niet in de zool of straal (hooguit de losse flapjes eraf), hij zet mijn paard ook prima op de hielen, niet te hoog en niet te laag (loopt trouwens gelijk aan de zool), en hij rond de hoeven ook netjes af.
Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat een NB misschien een iets grotere mustangrol zou maken, en misschien een klein verschil bij de steunsels, en ze werken vaker met kwartierboogjes, dat is iets waar de normale smeden nog nooit van gehoord hebben

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:29

Ik had het dan ook over de extreme verschillen. Sommige TB hangen inderdaad meer naar de NB, maar ik ken er ook die de hele zool uithollen 'omdat dat zo hoort'.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:32

MysticTinker schreef:
ikke schreef:

Hier ben ik het wel voor n groot deel mee eens Ja
Als je bij een gezond paard de rechterhoef door een goede TB zou laten bekappen, en de linkerhoef door een goede NB, dan zou je geen verschil mogen zien.
Mijn smid is een traditionele smid, maar hij snijdt niet in de zool of straal (hooguit de losse flapjes eraf), hij zet mijn paard ook prima op de hielen, niet te hoog en niet te laag (loopt trouwens gelijk aan de zool), en hij rond de hoeven ook netjes af.
Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat een NB misschien een iets grotere mustangrol zou maken, en misschien een klein verschil bij de steunsels, en ze werken vaker met kwartierboogjes, dat is iets waar de normale smeden nog nooit van gehoord hebben

Klinkt als een forse onderschatting van kennis. Ik zie elke goede smid "kwartierboogjes" maken. Ze maken er alleen geen praat over; het hoort er gewoon bij, net als de befaamde "mustangroll" die elke goede smid ook standaard maakt.

Deighton schreef:
Hoi, er zijn wel degelijk verschillen in NB en TB. Theoretisch ligt het ver uit elkaar, echter wanneer je naar het individuele paard kijkt, moet je nogal eens afwijken van je uitgangspunten. En verrassend genoeg ligt het dan weleens veel dichter bij elkaar dan menigeen denkt. Verder denk ik dat er binnen het NB vaak verder gekeken wordt als alleen de hoeven. Huisvesting, voeding, manier van rijden etcetera heeft ook zijn effecten op de kwalieteit van de hoeven en de manier hoe je moet bekappen. Maar dat heeft eigenlijk meer met natuurlijk paardhouden te maken als met natuurlijk bekappen.

Groet,
Simon

Dat is een contradixie. Het ligt ver uit elkaar, maar het ligt toch niet ver uit elkaar Verward Verward
Een paard moet gewoon recht op z'n pootjes staan en welk stikkertje jij daarvoor nodig hebt zit tussen jouw oren; niet in de paardevoet.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:25

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:24

Hoeftniet schreef:

Je hebt helemaal niks te moeten.
Wie ben jij om te bepalen welke omstandigheden iemand heeft? Het is nog altijd zo dat een aanzienlijk deel van paardenbezittend NL afhankelijk is van het aanbod van pensionstallen. Dan zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.

Nobel streven, maar enig oog voor de realiteit zou passen............

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:31

Eens.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:37

Hoeftniet schreef:

Hier staat het verschil tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen als bekapping op zich, uitgelegd:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm

Wat Deighton al zei, er komt meer bij kijken dan alleen een 'maniertje van bekappen'. Huisvesting en voeding zijn onlosmakelijk verbonden met natuurlijk bekappen, alsmede de regelmaat van het onderhoud.

Itt tot wat hoeftniet schrijft op zijn site, kijkt NB wel degelijk naar de voetas, de voetas kun je alleen veranderen als je in de zool snijdt en in de zool snijden wordt bij NB niet gedaan. Ook is het niet zo dat de hoef om de twee weken bekapt MOET worden. Je gaat pas bekappen als je een GEBREK aan slijtage ziet, anders niet.