Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
haha maar het zou inderdaad kunnen dat dit zo is maar kan iemand mij uitleggen WAT er dan precies anders aan de hoef wordt gedaan? wat wordt er wel of niet weggesneden/geveild? ikke schreef:Er is geen verschil. Er is maar één correcte hoefvorm en dat is de vorm die past bij het paard. hoe die vorm is, is voor elk paard anders en DAAR zit 'm de vakkennis; het herkennen van de correcte stand voor het specifieke paard. De rest is populaire flauwekul.
ikke schreef:Er is geen verschil. Er is maar één correcte hoefvorm en dat is de vorm die past bij het paard. hoe die vorm is, is voor elk paard anders en DAAR zit 'm de vakkennis; het herkennen van de correcte stand voor het specifieke paard. De rest is populaire flauwekul.
MysticTinker schreef:ikke schreef:Er is geen verschil. Er is maar één correcte hoefvorm en dat is de vorm die past bij het paard. hoe die vorm is, is voor elk paard anders en DAAR zit 'm de vakkennis; het herkennen van de correcte stand voor het specifieke paard. De rest is populaire flauwekul.
Hier ben ik het wel voor n groot deel mee eens![]()
Als je bij een gezond paard de rechterhoef door een goede TB zou laten bekappen, en de linkerhoef door een goede NB, dan zou je geen verschil mogen zien.
Mijn smid is een traditionele smid, maar hij snijdt niet in de zool of straal (hooguit de losse flapjes eraf), hij zet mijn paard ook prima op de hielen, niet te hoog en niet te laag (loopt trouwens gelijk aan de zool), en hij rond de hoeven ook netjes af.
Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat een NB misschien een iets grotere mustangrol zou maken, en misschien een klein verschil bij de steunsels, en ze werken vaker met kwartierboogjes, dat is iets waar de normale smeden nog nooit van gehoord hebben
Deighton schreef:Hoi, er zijn wel degelijk verschillen in NB en TB. Theoretisch ligt het ver uit elkaar, echter wanneer je naar het individuele paard kijkt, moet je nogal eens afwijken van je uitgangspunten. En verrassend genoeg ligt het dan weleens veel dichter bij elkaar dan menigeen denkt. Verder denk ik dat er binnen het NB vaak verder gekeken wordt als alleen de hoeven. Huisvesting, voeding, manier van rijden etcetera heeft ook zijn effecten op de kwalieteit van de hoeven en de manier hoe je moet bekappen. Maar dat heeft eigenlijk meer met natuurlijk paardhouden te maken als met natuurlijk bekappen.
Groet,
Simon
Hoeftniet schreef:
Hoeftniet schreef: