Longeer jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak longeer jij je paard/pony gemiddeld?

Poll eindigt op

Dagelijks
2 (2%)
Om de dag
5 (6%)
2 keer per week
20 (26%)
1 keer per week
28 (36%)
2 keer per maand
7 (9%)
1 keer per maand
4 (5%)
een paar keer per jaar
4 (5%)
echt nooit
6 (7%)

Totaal aantal stemmen: 76

Basje98

Longeer jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:12

Poll: hoe vaak longeer jij je paard gemiddeld?
Kies het antwoord dat het beste past.
Dank je!

Basje98

Re: Longeer jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:27

Om het even iets duidelijker te maken, en dit geen penny vraag te laten lijken...
Ik doe een klein onderzoekje voor een produktontwikkeling in het kader van mijn studie, en wil even weten hoeveel % van de paardenmensen hier gemiddeld hun paard longeren Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:11

Ik denk dat je meer kans maakt op antwoorden als je het bij SSW zet Knipoog

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:12

Ik doe het echt bijna nooit, alleen als ze een keer kreupel is geweest of een blessure heeft gehad om het weer op te bouwen. Maar ze vind het echt niet leuk gewoon! En dan houd de pret voor mij ook al gauw op! Dus helaas..

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:14

ik longeer bijna nooit.ik heb wel een singel maar die gebruik ik nooit.ze houd er ook echt niet van en ik ben meer aan het vechten om haar aan het lopen te krijgen als dat ik longeer. ik maak wel buitenritjes en leuke sprongetjes

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:14

Hier worden de paarden ongeveer 2 keer in de week gelongeerd.
De reden hiervan ; Vooral de jonge paarden kunnen hun balans zoeken, zonder het gehobbel er bovenop. (Niet te vaak ivm belasting van de pezen.)
Ook vaak aan de pessoa/bijzet, voor de training van de rug. Lachen

(Bij ons is het meestal 1 keer buiten, 2 keer longeren, 4 keer werken in de week.)

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:19

Als ik niet rijd dan longeer ik hem, mijn paard moet gewoon bezig gehouden worden anders gaat hij met rijden vervelend doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:23

Bijna nooit, dat houdt met eens per maand wel op. Ik vind er helemaal niks aan en m'n paard ook niet.
Ik slinger hem in de winter soms wel voordat ik ga rijden of voor ik op concours ga, maar dat heeft maar weinig met longeren te maken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:24

2x per week. Éénmaal met bijzet, andere keer zonder. Lachen

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:35

Super, hardstikke bedankt, deze antwoorden kan ik goed gebruiken.
Ik heb nog een extra vraagje:
Wie zou er geinteresseerd zijn in een nieuw longeersysteem? Of heb je het liever oud vertrouwd? En zou ziets meer mogen kosten, of wil je dezelfde prijs betalen? Het gaat hierbij vooral om een veiliger longeersysteem.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:50

Ligt eraan wat voor een systeem je bedoelt.
Het oude is wel vertrouwd, maar zo'n touw is toch niet altijd veilig. Je ziet nu wel veel longeercirkels, maar weer iets anders is natuurlijk leuk. Van mij mag het meer kosten. Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:16

Ik longeer meestal 2 keer in de week.
1 keer met bijzet, en 1 keer gewoon aan het halster.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:19

Ik longeer hem altijd even voordat ik ga rijden (een paar rondjes), niet omdat hij veel energie heeft, maar hij vind het met een singel om zijn buik en een zadel op z'n rug, de eerste paar passen lopen toch wel een beetje eng

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:58

ik longeer hem nooit (tenzij als ik vermoed dat hij kreupel loopt, maar dat kan je niet longeren noemen he).
Ik vind het niet leuk, mijn paard vind er niets aan, waarom dan longeren?
IK zou dus ook niet geintresseerd zijn in een nieuw longeersysteemn, het is blijft toertjes lopen....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:00

Ik longeer 1 a 2 weken in de week, ligt er net aan hoe het uit komt, paard word er wat fijner van, en is nog jong dus ik vind dat gewoon nodig voor haar ontwikkeling

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:04

Ik longeer 1 á 2 keer in de week. Maar dat wisselt heel erg. Afgelopen week weer helemaal niet gelongeerd en komende week zal het toch 1 of 2 keer zijn. Ik longeer haar om de galop. Zodat ze betere balans krijgt in de galop. Dit vind ze nog moeilijk. Maar gaat al stukken beter Haha!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:10

Ik longeer om de dag ongeveer. Omdat ik hem onder het zadel nog niet goed aan het werk kan zetten momenteel en ik toch wil dat hij zijn spieren weer een beetje op de juiste manier gaat gebruiken. Dus meestal aan de bijzet. Als ik ga rijden, longeer ik hem ook altijd eventjes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:12

Ik longeer Silence 1 tot 2 keer per week.
Ligt aan de situatie.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:04

Ik heb nog een vraagje:
Is er al eens een ongeluk gebeurd bij het longeren? En zo ja wat?
Bijvoorbeeld, het paard gaat er vandoor, en trekt de longe om de hand. Of er valt iemand af, terwijl het paard aan de longe is (voltigeren, beginnerslessen of zitlessen aan de longe). Het hoeft dus geen ongeluk te zijn, waarbij je naar het ziekenhuis moest, maar gewoon een klein ogeval telt ook.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:09

ik "longeer" zo'n 2 a 3 keer per week.
daarmee bedoel ik zowel het werken op de cirkel aan een touw, als het werken los in de picadero, en het "je paard aan de longe houden terwijl de kleine kindjes erop hobbelen"

wat betreft het "nieuwe systeem" daar zou ik dan eerst meer van willen weten. Ik sta zéker open voor veranderingen/vernieuwingen, maar alleen als ik persoonlijk het ook zie als een verbetering/aanvulling Lachen

Wat betreft de ongelukjes. Tja, er vallen weleens kindjes van zn rug af als de pony ergens van schrikt, maar dat zou ook gebeuren als er geen lijn aan zit Knipoog
Verder had de pony nog weleens de neiging om de lijn uit mn handen te trekken, maar door iets bewuster te longeren is dat probleem ook opgelost.

Hoop dat je er iets mee kunt!
Groetjes, Lacuna

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:12

Ik probeer zeker 1 keer in de week te longeren, maar omdat ik tijdelijk afhankelijk ben van weiland rij ik liever. Op een toch wat kleinere volte glippen ze toch wat eerder en het galoperen vind ik ook nogal riskant. En het ergste wat ik heb gehad met longeren is dat mijn pony losgeraakt was toen hij aan de kletter ging, dat valt nog wel mee dus.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:47

Ik probeer wekelijks mijn paard met pessoa te longeren. Zo kan ik zelf zien hoe hij op eigen benen loopt, en hij wordt er altijd erg los van.

Het enige 'ongeval' wat nog wel eens voor komt bij mij is dat t paard besluit om te draaien op de linkerhand als ik net iets te veel naar de voorhand sta. Rechts is namelijk absoluut zijn favoriete kant.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:49

Meestal eens per week, soms iets vaker Ja Meestal aan de dubbele longe, soms een keer met de bijzet eraan.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:50

Ja, 1 keer per week, zowel mijn pony als paard. En dag gewoon aan de longe met hoofdstel en longeersingeltje en een bijzetteugeltje eraan.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:52

Ik longeer ook 1 x per week mijn oudere pony, die word namelijk erg snel stijf en als ik er naast sta dan kan ik haar beter los krijgen voor mijn gevoel. Ik longeer zonder bijzet enz.