Paard volgt de weide niet uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Paard volgt de weide niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 05:50

Ik zit de laatste week met een 'probleempje'.

Door middel van grondwerk kan ik mijn paard wel vangen in de weide, maar sinds ongeveer een weekje volgt hij niet meer als ik de weide uit wil gaan.
Ik heb geprobeerd om achteraan een beetje druk te zetten met het touw, maar dan gaat hij achteruit in plaats van vooruit.
En ik heb geprobeerd om hem telkens in een andere richting te laten gaan (dan moet hij wel bewegen om zijn evenwicht te houden), maar dan krijg ik telkens een stapje en is het gedaan.

Wie heeft dit probleem nog gehad en hoe heb je dit opgelost?
Heeft iemand nog suggesties wat ik kan proberen?

Sjintoo

Re: Paard volgt de weide niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:33

Ik heb dat met Belleke ooit voorgehad. Wat ik toen deed was druk zetten met het touw op haar achterhand. Dus niet rond haar achterhand maar met draaibewegingen van het touw richting haar achterhand. Ik raakte haar hier echter niet mee. Bij mij heeft dit toch geholpen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:40

Druk vooraan zorgt ervoor dat hij achteruit gaat, druk achteraan ook... Dat hebben we dus allemaal al geprobeerd Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:07

Ik heb dit probleem ook gehad. Bij mij was het dominantie/niet weg willen bij de vriendjes etc. Ik heb vooral eerst veel in de wei grondwerk gedaan, daar al het respect opbouwen. Ik doe parelli met mijn paard, en heb vooral geinvesteerd in Friendly game en Driving Game (leiderspositie vanaf de romp van je paard naar achteren). Als ik naast zijn buik leidde, liep hij namelijk wel mee.
Ik heb ook veel approach en retreat gedaan: 1 pas goed 2 passen terug en rust etc. Verder heb ik ervoor gezorgd dat het extra leuk was om naar stal te gaan: grazen aan de hand in de omgeving van de stal, snoepje, extra kriebelen enz.
Omdat het vooral een respect issue was bij mij, waren de problemen na 2 sessies verdwenen en nu laat ik hem, als extra stimulans, regelmatig nog grazen aan de hand bij de stal (hoeven we niet te maaien :p). De wei met vriendjes blijft namelijk altijd leuker dan de stal.

Wat je ook zou kunnen doen, al vergt dit wel meer tijd, is eerst alle andere paarden naar stal brengen. Wedden dat hij dan uiteindelijk wel wil? Ik weet alleen niet of je die mogelijkheid hebt.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 19:38

Ik vrees dat ik niet eerst 11 paarden op stal kan zetten voor ik de mijne vastkrijg. Dat was wat we met een vroegere verzorgpony deden, maar daar stonden ze maar met 5 in de wei Knipoog

Ik wandel geregeld met hem mee in de weide en hij mag regelmatig grazen aan de stalkant.
We hebben de laatste tijd wel vooral dressuur gereden, omdat we daar les in nemen en we tussendoor ook moeten oefenen.
Ik wilde vandaag eigenlijk met hem aan de hand gaan wandelen, maar ik kreeg hem gewoon niet uit de weide. Zijn vriendinnetje werd dat ook constant 'gedekt' door een ruintje, omdat ze verschrikkelijk hengstig stond en hij moest zich altijd moeien omdat dat zijn merrie was.

Friendly game kan ik met mijn handen zonder problemen in de weide. Ik gebruik over het algemeen de circling game om hem in de weide te vangen, maar nu deed hij niks anders dan heen en weer crossen.
Naast buik lopen om te leiden lukt ook niet, mijn bijrijdster heeft dat getest en zodra je hem probeert aan te sporen, gaat hij ook achteruit.

Hij heeft blijkbaar in het verleden geleerd dat achterwaarts gaan in alle situaties kan helpen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:06

Als hij achteruit gaat bij driving, dan doet hij dat omdat dat kán. Als jij met je lichaamstaal duidelijk genoeg bent, dan heb je dat probleem niet. Dus streng zijn en achterwaarts niet tolereren.

EDIT; en nogmaals, zeker omdat ik hieruit opmaak dat je paard dit nog niet heeft geleerd, kleine stapjes nemen! Elk pasje voorwaarts moet je dus uitbundig belonen. Oefen het leiden vanaf zone 3 in de wei, waarbij je probeert de neus van je paard dingen aan te laten raken. Maar doe vooral korte stukjes en beloon bij goed gedrag. Begin in de wei en pas als dat vlekkeloos gaat probeer je de techniek naar stal. Investeer dus even in de band met je paard in de wei, en zet je van de gedachte af dat je persé moet rijden ofzo. Je kunt je paard ook 'trainen' (geestelijk) in de wei met andere paarden.

En nog iets: begrijp ik nu goed dat je meteen eerdere (vz) pony dit probleem ook hebt ervaren? How interesting... Denk daar nog maar eens goed over na Knipoog

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 06:26

Bij de vorige verzorgpony had iedereen dat, weet nu nog niet of de meisjes van de stal Safirr nu van de weide zouden krijgen.

Bij mijn vorige verzorgpony (die een vriendin overgenomen heeft omdat ze voor mij te heet was bij het rijden, waarna ik met de slome merrie verder ging die in de weide altijd afgespurt kwam naar mij en dan op mooie afstand stopte) kende ik nog niks van NH. Nu met Safirr werk ik geregeld aan het grondwerk, zowel onderweg op wandeling (stoppen, achterwaarts, pasje zijwaarts,...) als in de piste (wijken met voorhand, achterhand en beiden, een soort join up waarna hij mij doorheen de hele piste los volgt (over matras, zeil,...), one rein stop, circling game, friendly game,...).
Al was het de laatste tijd net iets minder door de dressuurles die ik en mijn bijrijdster namen en waardoor we daar ook voor moesten oefenen.

Ik heb hem ook gekocht nadat ik een tweedaagse NH-clinic met hem heb gedaan waar ik veel heb bijgeleerd en eind deze maand volgt er weer een clinic, maar spijtig genoeg kan ik hem niet meenemen naar zijn vorige baasje omdat ik geen vervoer voor hem heb en het ook veel te ver is om hem die tocht weer helemaal te laten doen.

Ik heb ondertussen wel contact opgenomen met de NH-lesgeefster van een vriendin van mij met de vraag of zij mij zou kunnen helpen. En hopelijk geraken we er zo uit.

Tot nu toe deed hij het vroeger enkel bij vreemden (zich niet laten vangen), nu doet hij het ook bij mij en mijn bijrijdster.
Maar ik verwacht dat het ook voor een deel testgedrag is, vermits ik heb ondertussen twee maanden heb en dat meestal de tijd is dat ze daarmee toch wel beginnen...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:18

Alicia2u schreef:
En nog iets: begrijp ik nu goed dat je meteen eerdere (vz) pony dit probleem ook hebt ervaren? How interesting... Denk daar nog maar eens goed over na Knipoog

die eerdere verzorgpony was gewoon een vreselijke angsthaas. Lachen Ik heb haar van TS overgenomen, omdat ze in haar (=paard) nervositeit nogal heet kon zijn ja. Lovers

Dat ze niet meekwam uit de wei, is echter totaal niet aan TS te wijten. Paard in kwestie kon zelfs door de eigenaars niet gevangen worden, er werd trouwens niets met de paarden gedaan, ze werden enkel in en uit de wei gebracht waarbij deze nerveuze dame gewoon los met de andere paarden meeliep. Het heeft mij met momenten letterlijk uren gekost om haar gewoon vast te krijgen.

Omwille van omstandigheden kon ik zelf ook niet veel met haar doen, ik ben echter zeker dat een consequente en dagelijkse behandeling dit zonder problemen had kunnen oplossen.

TS haar huidig paard is ons gewoon aan het uittesten, ben ik zeker van. Safirr is een schat van een paard, heeft geen grein kwaad in zin en ik merk op wandeling zeer goed dat hij zijn baasje echt wel vertrouwt. Maar wie wil er nu graag van zijn vriendjes weg als hij denkt dat hij aan het werk moet (dressuur lijkt niet zijn favoriete bezigheid, dat is echter wel wat we de laatste tijd het meest hebben gedaan). Haha!

Nu proberen we veel vaker te gaan wandelen, wat hij toffer lijkt te vinden, en hij is alweer makkelijker in de wei. Met het juiste grondwerk zal het wel weer in orde komen. Lachen

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:23

Misschien dat het helpt dat je haar de wei uithaalt en wanneer ze keurig mee loopt nog iets vedder lopen belonen en weer terug in de wei, zo leert ze dat het leuk is om netjes mee te lopen de wei uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:46

Fijn dat je hem iig in het land te pakken krijgt. Heb je een touwhalster tot je beschikking? Zo niet, schaf er een aan.Maar onthou, een TH is een werkhalster, daar mag je je paard niet mee loszetten. Een touwhalster heeft wat meer impact op dat paardenhoofd dan een gewoon halster. Zie het als het dragen van een zware tas aan een brede riem, of aan een heel dun koord. Dat dunne koord voelt onaangenaam aan. Dat snijdt een beetje. Dat doet een touwhalster ook. Is niet erg, maar jij moet wel weten hoe je er mee om moet gaan, en het paard moet dat ook leren kennen.

Dus als je je paard nu te pakken hebt, doe je touwhalster om. Je paard moet wijken voor druk. Ook aan dat hoofd.

Ga voor je paard staan en hou druk op het touwhalster. Blijf druk houden tot je paard de neiging vertoond om naar voren te gaan. Als is het een gewichtsverplaatsing. Dan laat je de druk varen alsof je je verbrand hebt. Het wegvallen van de druk is de beloning. De volgende keer zal de gewichtsverplaatsing veel sneller komen. Tot hij een stapje op je af maakt. Uitvoerig belonnen, daarna weer druk opvoeren. Dit herhalen tot hij gewoon met je meeloopt.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:04

Probeer niet allen het probleem zelf op te lossen, maar ook de oorzaak.
Wat doe je allemaal met je paard als je hem uit de weide hebt gehaald? Alleen rijden/werken?
Probeer voor afwisseling te zorgen, dan grondwerk, dan rijden, misschien stukje wandelen, ect ect.
Dat het een verrassing voor je paardje blijft wat jullie vandaag weer voor leuks gaan doen.

Suc6!

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 06:42

misschien is het helemaal geen dominantie maar is hij gewoon onzeker buiten de wei... doe lekker veel grondwerk in de wei en geen aandacht geven aan de uitgang, maar wel vorozichtig dichterbij gaat werken... als je hem over de grens heen duwt dan krijg je alleen nog meer problemen.

mocht je hem wel uit de wei halen ga een keer niets doen, een appel eten en weer terug zetten. de andere keer ga je wel wat doen (rijden ofzo) zo leert je paard niet uit de wei = werken = liever in de wei blijven