[AR] Passen van tuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Passen van tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:10

Hoi hoi,

Ik heb mijn eerste tuig gekocht. Kunnen jullie eens kijken waar het nog allemaal versteld moet worden? De tuigenmaker gaat er nog gaatjes bijmaken, maar ik moest het eerst maar eens passen voor het geval het helemaal niet paste. Dan kan ik het nog steeds terugdoen.

De frontriem en de oogkleppen moeten naar boven. De staartriem is ook nog te lang.
Ook nog enkele vragen:
Moet de buitenste singel van het schofttuigje spannen of eerder loshangen?
Is de riem achter haar billen van de broek niet te kort?
Zijn de strengen lang genoeg?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Het was trouwens de eerste keer dat ze tuig aanhad, en ze was super braaf. Ze reageerde er niet op. (alleen dat ze haar veulen niet kon zien met de oogkleppen)

1) Even poseren
Afbeelding

2) Close up van de broek na een rondje stappen
Afbeelding

3) nog maals de broek
Afbeelding

4) Borsttuig en schofttuig: ogen worden platgedrukt doordat de buitenste singel vrij vast zit
Afbeelding

5) close up van het hoofd
Afbeelding

6) de lengte van de strengen
Afbeelding

6) en nog even het kleine monstertje
Afbeelding

Dank jullie wel voor de hulp

Buckje

Re: Passen van tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:22

Of je strengen lang genoeg zijn weet je pas, Als je je karretje erachter hebt. Zo op het eerste oog mogen je strengen zeker wel een stukje langer.

Je borsttuig mag naar mijn idee wel een gaatje hoger.
Broek achterste gaatje kan denk ik ook wel strakker.

En je staartriem gaatje bij maken.

Mocht je het echt helemaal goed passend willen zou ik iemand met verstand erbij halen, Het is nogal lastig via foto's te beoordelen hoe of wat.

Je buitensingel moet trouwens niet zo straks zitten als je hem nu hebt, Het lamoen moet nog bij de lichtogen en de buitensingel moet daar niet te los maar ook niet te strak om heen zitten.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:26

oogkleppen zitten volgens mij goed op 1/3-2/3 alhoewel rechts lager lijkt te hangen.
strengen lijken me veel te kort.
is dit wel de juiste maat tuig?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:51

idd buitensingel iets losser. strengen lijken iets kort. staartriemen moeten bij mij ook altijd gaatjes bij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:34

Ik zou ook aan de zadelmaker vragen of hij wat oorvrijheid aan je hoofdstel wil maken.

ik zie precies hetzelfde bij dit hoofdstel als bij mijn huidige hoofdstel, nl dat het lijkt alsof het naar voren trekt (dus tegen de achterkant van zijn oren aan.)
Zelf heb ik de frontriem laten verlengen en bij het het nieuwe tuig heb ik aangegeven dat ik daar een ooruitsparing wil hebben. Ik hoop dat het hoofdstel dan beter zit.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:22

hallo,
ziet er wel onwijs lief uit (het veulen)

-de strengen zijn inderdaad wel wat aan de korte kant.
-de borek zou langer mogen (maar daar zijn nog genoeg gaatjes voor)
-buitensingel moet niet gespannen maar redelijk los hangen zijn
-hoofdstel mag ahcter de aren eigenlijk wel wat naar achter (nu is er kans op afgleiden/en weinig oorvrijheid)
-verder lijken mij de oogkleppen redelijk goed zitten, inderdaad meschien klein gaatje hoger.
-straartriem inderdaad korter
-naar mijn idee zit het borstdeel wel goed.
vaak heb je bij nieuw tuig ook dat alles in de vorm van de pony moet komen,
en wat meer rekt en buigt.

naar mijn idee is dit tuig wel goed voor de pony.

Nog heel veel plezierr met het veulen/tuig en neem aan toekomstige mennen !

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:55

Het veulen ziet er lief uit, maar het is een klein duiveltje.

Het is vooral de buitenste singel, de strengen en de riem van de broek achter haar billen die me doen twijfelen over dit tuig.
Voor al de rest is er nog ruimte voor extra gaatjes.

De buitenste singel is te vast. Ik kan vragen voor een langer exemplaar.
Idem voor de riem achter de broek, en idem voor de strengen.
Iemand een idee over hoeveel ik deze dingen best langer neem?

Bedankt

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:59

Wat mij vooral stoort (afgezien van de punten die voordien behandeld zijn) is dat de rugriem eigenlijk te lang is. Als je die op maat maakt en de staartriem op zijn plaats legt, komen de passanten waar de ophanging van de broek door moet, te ver naar voor te liggen...

Groeten, SuSEQ

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:49

Mooi tuig hoor, ik heb hem ook. Is super soepel, fijn tuigje.
Ik heb hem helemaal aangepast bij mijn pony en gaat nu al tijden mee.
De strengen die ogen vrij kort, maar ik zie dat je bij de strengen nog plek hebt om gaatjes bij te maken. (en hij zit niet op het laatste gaatje nu toch? Dus misschien niet nodig)
Rugriem moet ook veel korter, de staartriem hangt nu gewoon los.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:33

Bedankt voor jullie tips, maar ik heb besloten om het tuig terug te brengen naar de winkel. Bepaalde dingen waren te klein, andere dingen te groot.
Frontriem was veel te groot, staartriem veel te lang (konden wel gaatjes in, maar dan kon de broek er niet goed aan vast gemaakt worden); schofttuigje was te klein (zelfs als er extra gaatjes in bij gemaakt werden); strengen veel te kort (zelfs met extra gaatjes). Ik vond het veel te veel aanpassingen voor een tuigje van deze prijsklasse. Het zou me meer aan aanpassingen hebben gekost dan het tuig eerst koste. En ik vind het er een beetje slordig uitzien als er bij sommige stukken veel riem over is en bij andere stukken het op zen aller langst was.

Ik had het in de winkel gekocht oner voorwaarde dat ik het mocht terugbrengen. En dit heb ik dan vandaag ook gedaan. Maar in deze winkel (ergens in Belgie) zien ze mij niet meer terug. Die man begon serieus van zijne tak te maken. Eerst zou ik nog overwogen hebben om een grotere maat te vragen, maar na die man zen reactie wou ik dat echt niet meer. Ik werd daar echt onvriendelijk behandeld.

Toch bedankt voor de reacties, ondertussen ben ik al wat wijzer over het passend zijn van een tuig. Binnenkort poging 2

Groetjes

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:47

Verstandig! Ja

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:48

Ik zet het even hierbij: zelfde pony met nieuw tuig.

Ik heb nieuw tuig gekocht dat me super bevalt. Het is een tweedehands enkelspan tuig van Ideal (tnx Woopylover). Volgens mij past het super. Hier en daar nog een gaatje bijmaken voor als ze een beetje meer in conditie is.

Het trainen aan de lange lijnen gaat steeds beter. Het stuur begint er op te komen. Het geven van stelling gaat op de ene hand goed, op de andere hand nog niet, maar we oefenen rustig verder.

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:55

zo te zien een heel mooi tuig, die wil ik 2e hands ook nog wel een keertje in mini-maat!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:25

mooi tuig ziet er fijn uit Haha!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:46

ziet er netjes uit, denk dat Whoopy en jouw pony ongeveer dezelfde maat hebben dus dat is jou goed uitgekomen Lachen
veel plezier ervan! en succes met het trainen Lachen