reactie eerste keer pessoatrainingsteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

reactie eerste keer pessoatrainingsteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:39

Hoikes iedereen,

een vriendin van me zegt dat ik Kartouche beter zou longeren met een pessoatrainingsteugel, omdat hij aan de longe vaak zijn achterhand meesleept (ook al zet ik hem actief aan het werk, tijdens het longeren veegt meneer er zijn voeten aan...)

Maar nu heb ik er dus een aangeschaft, maar Kartouche heeft nog nooit iets op zijn sprongen gehad (je weet wel dat bontje Knipoog) dus ben ik wel bang voor een schrikreactie (wat ik hem niet wil aandoen...)

Hoe hebben jullie paarden erop gereageerd toen je voor het eerst een pessoatrainingsteugel gebruikte? En hoe heb je die teugel voor het eerst bevestigd? (mijn vriendin zegt dat ik het in het begin laag moet instellen)

Kan iemand me wat meer informatie verschaffen in verband met hoe ik het de eerste keer gebruik bij hem?

Met vriendelijke groetjes

Inès

p.s. Ik heb veel ervaring met longeren (bijzet, hogue, balkjes draven, tempowisselingen, ...) enkel dubbele longe kan ik niet en daarom zegt die vriendin van me om te longeren met een pessoatrainingsteugel Knipoog

Joto

Re: reactie eerste keer pessoatrainingsteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:40

Eerst alleen achter zijn kont langs doen en verder nergens langs doen, hier bokken de meeste de 1ste 10 min (En niet te zuinig) en dan snappen ze dat er niet voor wegkunnen.. Wel oppassen natuurlijk, elk paard reageeert anders

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:42

Ik zou iemand er bij halen die het weet hoe het werkt (ik weet het zelf niet... sorry)

Een pessoa kan de achterhand activeren, maar ik heb ook gelezen, dat als ze een 'verre' stap naar achteren maken, dat ze een ruk in de mond krijgen.

Daarom vind ik dubbele longe veel makkelijker werken, waar je ook alles zelf onder controle hebt.

Succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:44

ik zou het niet zomaar `uitproberen` als ik jou was...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:30

@Engeltje: het wordt inderdaad gezegd, echter wordt dit vaak ook weer weerlegd, omdat het bontje achter het paard langs kan schuiven, zodat het schuiven van het bontje door het lopen die bewegingen compenseert.
Alleen in de galop is dit niet het geval, omdat de achterbenen dan niet om en om bewegen.

Zelf zou ik de eerste keer ook vragen of iemand je kan helpen en zou ik longeren op de laagste stand en behoorlijk los, zodat je het paard de tijd geeft er aan te kunnen wennen.
Wanneer je de Pessoa te strak gebruikt (dat nog geregeld voorkomt) longeer je het paard vaster i.p.v. losser.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:36

Ik gebruik (sinds kort) ook een pessoa. En ik zou 'm inderdaad ook eerst laag instellen... maar eerst gewoon helemaal los beginnen (doe ik zoiezo altijd even) en na een rondje of... uhm... 2 stap draf ofzo past vastmaken (voor tussen de binnen) en langzaam opbouwen het is ook niet goed om meteen 'hoog' in te stellen oid Knipoog die van mij gaf wel even een trap, maar verder heeft ze er niks mee gedaan (naar dat bontje dus) verschilt per paard er zijn ook paarden die er helemaal niet op reageren maar er zijn er ook die helemaal gaan bokken etc Knipoog

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:10

Judje schreef:
@Engeltje: het wordt inderdaad gezegd, echter wordt dit vaak ook weer weerlegd, omdat het bontje achter het paard langs kan schuiven, zodat het schuiven van het bontje door het lopen die bewegingen compenseert.

hoe bedoel je dit?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:16

Als het paard het ene been ver naar achteren zet in de stap zet hij het andere been op datzelfde moment naar voren toe, waardoor de ruimte waarin het bontje kan bewegen hetzelfde blijft.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:17

Een goede voorbereidende oefening voor dubbele lijnen en pessoa: doe een longeertouw aan de zijkant van het halster van je paard. Bijvoorbeeld links. Ga links achter hem staan, en laat de lijn tegen zijn likerbil komen, en zet een beetje druk. Normaal draait hij nu naar links. Als dat goed gaat, ga je de lijn steeds een stukje verder achter zijn kont leggen, waarna je hem laat uitdraaien. Uiteindelijk sta je dus rechtsachter hem, geef je druk, en hij draait naar links uit het touw. Zo leert hij dat de druk niet eng, is, en dat hij het voorwaarts kan oplossen.

Als je paard zonder druk al achter je aan loopt, laat iemand hem dan vasthouden terwjil jij naar achteren loopt. Of ga rechts van hem staan, en leg vanaf daar het touw rond zijn kont.

Bij alles geldt: let op je eigen veiligheid! Jij kent je paard het beste, dus je weet ook of de kans groot is dat hij gaat trappen/ bokken...

Als je twijfelt, haal er dan iemand bij die daar ervaring mee heeft.

Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:21

Ik zou in het begin dus zeker niet de pessoa al aan het bit bevestigen maar enkel het achterste stuk aandoen en dan even ernaast stappen. Meestal is even uitrazen aan de longe afdoende. De oefening van animal_abc is een hele goede Ja

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 09:39

Bedankt allemaal

ik heb al gedacht om het stuk dat je aan het bit moet bevestigen eraf te halen en enkel dus de broek te bevestigen
natuurlijk op de laatste stand zodat het echt heel losjes is...

Volgens dat ik hem ken denk ik dat hij enorm zal crossen en dat er wel een bokje vanaf zal kunnen, maar ik denk dat hij na enkele rondjes wel zal kalmeren (maar heb daarvoor wel mijn stem nodig want anders gaat meneer blijven doorcrossen Knipoog)

Inderdaad dubbele longe is ook een zeer goede methode, maar ik geraak altijd verstrikt in mijn longes Bloos dus doe ik het liever niet... Stel dat hij erin gaat staan ofzo... nee mag er niet aan denken!!!
Daarom altijd enkele longe of in vrijheid (dus over de hele piste en enkel op mijn stem)

Groetjes

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:42

Maar te laag/los instellen is ook niet goed. Ik longeer er ook veel maar mijn paard kan er niet mee uit de voeten hij bokt er elke keer weer aan. En als hij dan vrij los hangt schiet ie zo over zn staart/kont en hangt ie aan de zijkant.

Mijn paard vind dat niet erg *blij dat hij achter zijn kont weg is* maar sommige vinden het ook echt niet leuk als dat ding naast hun bungelt Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:56

Je kan om hem te laten wennen aan druk achter zn kont/benen ook oefenen met een bandage achterlangs binden. Dan heeft hij een vrij constante druk en zit je niet met alle overbodige touwtjes op dat moment

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:18

Oke gelongeerd Lachen

Meneer reageerde er dus de eerste 5 min redelijk schrikachtig op en ik heb 3 bokken gekregen, maar ik kon hem zeer gemakkelijk geruststellen op me stem Lachen

Ik heb het wel degelijk aan het bit bevestigd maar die ging volledig los (maar niet zo los dat hij erop ging staan) Hij ging zodanig los dat als hij zijn hoofd omhoog deed hij er niets van ondervond aan de broek. Dus zo was het snel gedaan Lachen

Ik heb heb dan nog 5 minuutjes doorgelongeerd, maarja eens meneer voelde dat dat ding neit beet deed hij zijn best niet meer (nja hij werkt veel liever onder tzadel, maar heb niet altijd de tijd om hem onder tzadel te rijden Knipoog).
Toen ging ik het stoppen (de eerste keer iets nieuws werk ik niet te lang mee...) dus ik zette hem in een overgang naar stap (nja hij stapt redelijk ver onder en laat zijn achterbeen ook redelijk lang staan, dus spande de broek ietsje aan dus meneer ging terug in draf... Nja heb zo een 10-tal keer de overgang moeten vragen tot hij uiteindelijk bleef stappen. Daarna heb ik hem stilgezet en beloond en alles gelost zodat de pessoateugel op de grond lag en er dan met hem gewoon uitgestapt.
Daarna hebben we nog wat gespeelt (grondwerk), dus volgen en als ik stilsta dat hij ook stilstaat en dat ook in draf gedaan en ik weet niet wat er gebeurt is maar onze band is gegroeid... Normaal loopt hij gewoon verder (tijdens het grondwerk) maar nu luisterde hij perfect!!!

Zou het kunnen dat er iets gebeurt is tijdens het longeren dat hij meer op mij vertrouwd en zo de band sterker geworden is? Want tijdens het grondwerk na het longeren had ik opeens een heel ander paard!!! Een paard die vroeger altijd de hengst uitging veranderde opeens naar een luisteren energiek paard...

Groetjes en bedankt voor de tips Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:25

Wauw, dat was vast een gouden touwtje dat ie achter zijn kont had! Lachen

Kan zijn dat ie steun bij je vond in die nieuwe (spannende) stuatie, en dat ie daarom wat meer vertrouwen in je heeft gekregen.
Bovendien is iets nieuws leren vrij enerverend, dus hij kan van die paard minuten best moe zijn, niet zo zeer fysiek maar mentaal...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:10

Ik had al gelezen dat het super ging OK dan!

Zelf heb ik eerst aan de hand gestapt, wel bontje achter de benen maar nog niets aan het bit vast. Ze gaf hier geen kick om. Uiteindelijk op de volte gestuurd en steeds wanneer ze lekker ontspannen was het opgebouwd (los vastgezet, ietjes pietjes meer op druk etc.) Uiteindelijk zat ie op een dusdanige lengte dat ie alleen inwerkte als ze haar hoofd erg omhoog dee (had de pessoa aangeschaft ivm sterrenkijken), keek ze niet zo omhoog dan waren de lijnen lekker ontspannen.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 07:08

Bedankt allemaal voor de reacties, maar gisteren heeft de eigenaar van de paarden me gebelt en verteld dat ze allemaal verkocht worden... De reden was dat hij enkele paarden in Costa Rica ging kopen om daar wandelingen te doen Huilen

Nja ze zijn nog niet weg, maar lang zal het niet meer duren...

Heel erg bedankt voor de reacties!!!

ps. ik spreek vaak van 'mijn' paard omda ik niet graag heel die uitleg doe Knipoog snappy. Dus even ter verduidelijking het was mijn paard niet, maar de eigenaars kwamen maar 1 keer in een maand en ik ga elke dag...

Met vriendelijke groetjes

Inès (zit nu wat aan de grond Boos!)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:46

jammer meis...

sterkte!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:21

He spijtig dat je weggaat, ik had je topics allemaal beetje gelezen, klonk als een heel fijn leerpaard voor je...

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:41

WAAAT!!! Ines.. nee net je paardjes weg, wa is dat voor doms:S, K*T zooi!! sterke, en sprewek je op msn
Xje Roosje