Eerst leren longeren? of eerst aan de longeersingel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Eerst leren longeren? of eerst aan de longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 18:25

Hooi.
Mijn vz pony ( hackney pony )
Die kent longeren nog niet echt maar ik heb net een nieuwe longeersingel gekocht.
En mij vraag is, moet ik haar eerst verder leren met longeren? het beleren heeft de eigenaar ooit een x gedaan.
Of zou ik eerst de longeersingel laten wennen en mee lopen en later wat strakker en dan beginnen met longeren?
Wat is het best?. en hebben mensen nog goeie tips wat ik er bij kan gebruiken. Haha!
Alle tips zijn welkom Knipoog.
Gr Sabina

Annemiekbram

Re: Eerst leren longeren? of eerst aan de longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:28

euhm..allebei?
ik denk trouwens wel dat je beter eerst kunt longeren...maar zo eng is zo'n singel toch niet ?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 18:30

Haha nee vast niet. Knipoog
Ze kent de singel nog neit en heeft het nog nooit gezien dus zal zaterdag als ik er naar toe ga de eerste x voor haar zijn Haha!.
Moet ik trouwens met hoofdstel longeren of halster?? ze heeft nog nooit een hoofdstel om gehad dus is het verstandig om met halster tedoen toch?. moet ik trouwens ook met dubbele lijnen doen of gewoon enkel?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:32

Ik zou het dan inderdaad met een halster doen. Eventueel kan je het hoofdstel er wel onder doen.

Met dubbele lijnen vind ik persoonlijk makkelijker bij een jong paard, omdat je ze om je heen kan 'sturen' dan.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 18:34

Okee bedankt Haha!.
ik weet nu hoe ik het moet aan pakken Haha!.
Moet ik dus eigenlijk hoofdstel om doen en halster er over heen en de longeren aan het halster zelf maken ?? Haha! zodat de pony niet denkt dat die rukken steets in zijn mondt krijg omdat die er last van krijgt.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:46

Ja inderdaad, halster over het hoofdstel. Zo kan ie eerst wennen aan het feit dat ie iets in z'n mond heeft. Da's vaak al vreemd genoeg, laat staan als je er aan gaat lopen trekken.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 18:48

Okee.
Dat dacht ik ook al gelijk aan lopen trekken en gedoe..
Dan vindt die later het bit echt eng . dat meot niet Knipoog
Oke wel bedankt hoor allemaal. Haha!
Ik hoop dat de hoofdstel nog goed is en gelijk kan gebruiken..
ik weet niet of die vies is onder de spinne rag Boos!.
haha Knipoog ik heb nog 2 andere topic over de longeersingel ik hoop dat ik ook gouden tips krijg dan heb ik raad mee Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:28

Sabina,

Sorry, maar je had al problemen om een simpele shet het longeren met halster aan een enkele longeerlijn aan te leren, dat liep helemaal in de soep (Flower).

En nu heb je dus blijkbaar een longeersingel gekocht, en een tweede longeerlijn dan oid? Dat je met dubbele longe wil gaan longeren?

Ten eerste heb je daar totaal geen ervaring mee........ En gezien je leeftijd en ervaring lijkt het mij in iedergeval totaal niet verstandig als je daar op deze manier mee gaat aanrommelen.

Ten tweede; hoe wil je nu op deze manier een pony, die het longeren nog niet kent, met dubbele lijnen longeren, terwijl je zelf eigenlijk totaal niets van longeren af weet?
Je kan amper met een enkele longeerlijn longeren, laat staan met een dubbele longe een pony het longeren áanleren.

Nee sorry, maar ik vind dat je op deze manier erg onverstandig bezig bent. Haal er iemand met meer ervaring van het longeren bij (en nee dan bedoel ik niet Chantal die zegt dat ze het allemaal wel 'ff' weet, maar iemand met écht verstand van zaken).

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 07:46

JoyCiej007 : ik zoek advies. Knipoog
En ten 1. iemand helpt mij met ervaring

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:56

JoyCiej007 schreef:
Sabina,

Sorry, maar je had al problemen om een simpele shet het longeren met halster aan een enkele longeerlijn aan te leren, dat liep helemaal in de soep (Flower).

En nu heb je dus blijkbaar een longeersingel gekocht, en een tweede longeerlijn dan oid? Dat je met dubbele longe wil gaan longeren?

Ten eerste heb je daar totaal geen ervaring mee........ En gezien je leeftijd en ervaring lijkt het mij in iedergeval totaal niet verstandig als je daar op deze manier mee gaat aanrommelen.

Ten tweede; hoe wil je nu op deze manier een pony, die het longeren nog niet kent, met dubbele lijnen longeren, terwijl je zelf eigenlijk totaal niets van longeren af weet?Je kan amper met een enkele longeerlijn longeren, laat staan met een dubbele longe een pony het longeren áanleren.

Nee sorry, maar ik vind dat je op deze manier erg onverstandig bezig bent. Haal er iemand met meer ervaring van het longeren bij (en nee dan bedoel ik niet Chantal die zegt dat ze het allemaal wel 'ff' weet, maar iemand met écht verstand van zaken).

*Zie ik nou 3dubbel ? *

Ze heeft je drie maal advies gegeven en ik kan niets anders zeggen dat ik het volledig met 'r eens ben!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:56

_Scharlot_ schreef:
JoyCiej007 : ik zoek advies. Knipoog
En ten 1. iemand helpt mij met ervaring

Dan zullen de antwoorden vanzelf wel komen aanwaaien Knipoog

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 08:12

Met met flower ging het steets beter. Knipoog
Elk paard/pony heeft wel een mis puntje en als het niet lukt hoef het niet betekenen dat ik het niet kan. Knipoog en flower longeer ik niet meer omdat ze weg is naar ander wei maar de vrouw gaaat flower kopen. en 2. ze zeide pas later dat ze 2.5 is dus ben ik gestopt. over 5 maanden is flower 3 jaar en ga ik haar verder beleren met longeren.. bij het begin haalde ze katten kwaad uit en later deedt ze braaf wat ik zei, Haha!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 08:27

Ik wil ook eeen hele poos alleen longeren aan het halster of hoofdstel. maar ik gebruik niet gelijk de singel ik doe het alleen om voor het wennen van dingen.. het maakt mij niet uit of het een jaar duurt of jaren. als het paard en k lol in hebben in het longeren Haha!. later wil ik iemand of de meneer erbij halen voor de dubbele long. Knipoog Sorry als ik het misschien teverkeert heb uit gelegt. spijt mij daarvoor.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 08:29

Er mag een Slotje op! Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:56

_Scharlot_ schreef:
Er mag een Slotje op! Knipoog

Waarom nou weer een slotje?

Weetje......
Als je iemand hebt he, die je advies geeft en die er ervaring mee heeft,
vraag ik mij alsnog af, waarom vraag je het die dan niet. Via die persoon zou je dit soort dingen dus toch te weten komen? Dan heeft het wat mij betreft weinig nut om via internet advies te vragen.

Sorry ik heb gewoon zo mijn twijfels...
Ik bedoel dit alles helemaal niet banketstaaf,
maar ik heb wel vaker gezien hoe sommige dingen
flink mis kunnen gaan Knipoog

Gezien je leeftijd heb je misschien nog niet altijd in de gaten
wat verstandig is om te doen en wat niet, maargoed daar zul je vast op een gegeven moment zelf wel achter komen Knipoog