clickertraining vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

clickertraining vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:23

ik ben bekend met clickertraining bij honden,het leek me leuk om zoiets ook met mijn jaarling/bijna tweejarige te gaan doen.

gister ben ik begonnen met het leren aanraken van mijn hand voor een beloning,en ze pakt dat best goed op.ik gebruik alleen geen clicker omdat ik het erg irritant vind om zo'n ding steeds mee te moeten nemen,maar ik gebruikte het woord "goed",nu ik erover nadenk is dat misschien toch niet zo handig,kan ik bijv het klakken van mn tong ook gebruiken ipv een clicker of een woord?

ze begint t wel al aardig te begrijpen,probeert alleen wel nog om in mn bakje met wortels te duiken,maar dan draai ik me gewoon om en steek mn hand voor haar neus waarop zij die aanraakt en ik dus weer beloon,en dan is ze weer bij de les.

wat voor dingen zou ik haar nog meer kunnen leren?en hoe kan je het clickeren opbouwen in de gewone training later(bij bijv het zadelmak maken)?

en nog even een andere vraag:ze is nog vrij onrustig met het voetjes geven,bij de vorige eigenaar was het een ramp om naar de smid te gaan!
het gaat wel al iets beter,ze geeft ze wel vrij netjes nu,maar hoe kan ik haar leren dat ik ze ook wat langer vast kan houden?bijv voor als ze bekapt moet worden,kan clickertraining hier ook bij helpen?
dus alle nuttige tips zijn welkom,bedenk wel dat het om een nog erg jong paard gaat!

Marrke

Re: clickertraining vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:09

Het klakken van je tong kun je goed gebruiken als vervanging van een clicker. En tja, wat voor dingen kun je haar allemaal leren. Zoveel eigenlijk. Maar ik zou het nu nog bij simpele oefeningen houden zoals bijvoorbeeld Ja en Nee knikken, kusje geven, op comando een voorwerp aan raken, bv een pion. Oefeningen zoals bijvoorbeeld de buiging en compliment zou ik gezien haar leeftijd nog even mee wachten want ze is nog volop in de groei en zijn zulke oefening alleen maar slecht voor haar gewrichten endergelijken.
Het aanleren van voetjes geven kan ook goed met behulp van clickertraining. Ja