Van aanraken tot oppakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Van aanraken tot oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:31

Hoi,

Al een enige tijd heleden heb ik Donna aangeleerd om een borstel aan te raken als ik er naar wijs, maar nu vind ik het leuk dat ze m oppakt. En in een later stadium wil ik haar aanleren het naar met toe te brengen. En nee, ik leer haar niet apporteren. Nagelbijten / Gniffelen Dan had ik wel een hondje gekocht. Whaha.

Mijn vraag; hoe pak ik het aan? Van aanraken tot oppakken?

Alvast bedankt.

Esmee.

Amable

Re: Van aanraken tot oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:37

Werk je met een clicker?

Je houdt de borstel voor haar neus, eerst was aanraken voldoende en werd ze beloont, nu beloon je enkel als ze hem aan raakt met haar lippen. Hou de borstel zo dat er een soort randje is wat makkelijk tussen de lippen terecht kan komen, mocht ze hem dan een keer tussen de lippen nemen dat belonen, dan tzt alleen gaan belonen als je tandjes voelt en zo verder. Met de clicker kan je veel preciezer het juiste moment markeren waardoor het makkelijker wordt om je paard uit te leggen wat je graag wilt Lachen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:12

Dankjewel!
Ik zal het gaan proberen. Ik werk idd met een clicker ja.

Wat ik nu doe is dat ik de borstel weggooi; dan loopt Donna erheen en raakt ze 'm aan met d'r neus. Zodra ze dat doet krijgt ze wat lekkers (na de click). Lachen
Maar ik zal het eens gaan proberen,

Dankjewel!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:30

Ja, maar je kan haar dan niet vragen om er "meer" mee te gaan doen, daarbij zie je op afstand niet of ze hem wel of niet tussen de lippen neemt of er wel of geen tanden in zet. Dus vandaar een stap terug naar weer in de hand houden.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:14

Honden aporteren van nature uit net zo min als paarden hoor, dus is helemaal niet vreemd om je paard iets te laten aporteren Knipoog
Ik heb men paard leren aporteren en het ze vindt het zowat het leukste! Dus als jij en je paard dat leuk vinden, is er helemaal geen verschil met honden Knipoog

Je vroeg je af hoe je je paard leert een borstel aan te raken en dan naar je toe brengen (is aporteren dus)?
Maar je paard doet het toch al, las ik, of lees ik verkeerd?

Heb je wel al es geclickerd met je paard?

Groetjes
Eva Saegerman