[AR] vraagje ivm passen tuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

vraagje ivm passen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:28

goedemorgen,

ik heb een aantal vragen nav het passend verstellen van een tuig op een shetlander.
ik merk dat tijdens het rijden de lichtogen niet evenwijdig naast het schoftje hangen maar iets erachter; volgens mij heeft de pony hier geen last van maar hoort het ook niet zo.
daarnaast zitten er op de bomen een soort van pinnen; nu hou ik de lichtogen ervóór omdat ik dat zo geleerd heb maar wáárom zitten die uitsteeksels daar?
verder heb i het idee dat het tuig goed zit en dat de pony zich goed kan bewegen maar wellicht dat de deskundigen onder jullie mij antwoord kunnen geven?

bedankt alvast,

gr manon

Dennis

Re: vraagje ivm passen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:39

Die pinnen zijn waarschijnlijk stophaken. Daar kan de kar (een beetje) op remmen.

Lichtogen horen eigenlijk gewoon op het schoftje, misschien je strengen een gaatje korter?

Zonder foto is het wel moeilijk beoordelen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:24

inderdaad, denk dat je de stophaken bedoeld. Strengen gaatje korter zou misschien kunnen helpen.
Heb je er ook op gelet dat, wanneer de pony stapt of draaft, de strengen wel strak staan? ze moeten dan niet in een boogje hangen; met het borsttuig en de strengen moet de pony de kar trekken. Heb je de strengen te lang, dan zal ze de kar op (geheel of gedeeltelijk) met haar schoftje trekken.

Als je graag wilt hebben beoordeeld of het tuig wel helemaal goed ligt en of ze correct is ingespannen, hebben we wel een foto nodig.... Lachen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:48

thanx voor de info; ik heb nu al een knoop in de strengen(leer) omdat ze niet korter konden; wellicht eens even wat gaatjes bij gaan maken.
als ze stapt,draaft en galoppeerd dan staan de strengen wel redelijk strak, ze trekt zowiezo niet alles op de schoft.
ik ga foto's maken van de week

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:58

hmm.... als je een knoop in de strengen moet leggen, zit er toch iets niet goed, dan zou ik zeker gaatjes bij gaan maken of laten maken, in geval je dikke leren strengen hebt, verstevigd met nylon, vaak moet een tuigenmaker er dan even bij komen.
Of strengen laten inkorten door tuigenmaker, dat is ook mogelijk.

Foto's zouden idd wel handig zijn Lachen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 13:21

@joycie007, ja klopt dit was ook alleen even als noodoplossing; ik ga denk ik van de week even langs de plaatselijke schoenmaker want die fungeert ook als tuigmaker hier in het dorp hihi

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:56

aha, ik dacht; gut waar woont die dan ergens, zeker erg afgelegen.

Maar; vlakbij groningen dus Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:01

Ik pak voor dik leer een houtboortje om gaten te maken, werkt net zo makkelijk Knipoog wel even een blokje hout er onder voor als je er door bent.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:18

crazycactus schreef:
Ik pak voor dik leer een houtboortje om gaten te maken, werkt net zo makkelijk Knipoog
Als je een goed tuig hebt dan laat je dat soort dingen wel! Tong uitsteken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:21

Waarom.. een gat is toch een gat. Ik heb het zelfs met mijn westernzadels gedaan (en nee dat zijn geen zadelmarktzadels) met een scherp boortje maak je hele nette gaten.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:10

Een boortje maakt altijd een iets rafelig gat wat sneller in zal scheuren. Daarbij moet je bij dik leer eigenlijk een ovaal gat hebben.
Dus voor mij maar een gaatjestang of holpijpje.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:18

crazycactus schreef:
Ik pak voor dik leer een houtboortje om gaten te maken, werkt net zo makkelijk Knipoog wel even een blokje hout er onder voor als je er door bent.

Dit doen wij ook, en wanneer je het met beleid doet dan valt het rafelige zeker mee!
Ik heb ook nylon in mijn tuig zitten, dus dan gaan we er na die tijd even een keer door met de soldeerbout zodat het nylon niet kan gaan rafelen.