longeerlijn aan longeersingel of bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivian_ve

longeerlijn aan longeersingel of bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:09

hoi allemaal,
ik rij op dit moment een jong dressuurpaardje, en 2x in de week longeer ik hem als ik niet rij op die dag. ik doe dat dan meestal met bijzetteugels, en die dan redelijk lang zodat hij de ruime heeft. maar normaal gesproken doet iedereen op stal de longeerlijn door het bit, of soms aan de zijkant van de singel door het bit naar de hand toe. maar mijn paardje is soms heel onrustig met zijn hoofd. ik vroeg me af of dat misschien door de lijn kon komen die door het bit loopt, hij doet het altijd ook al hou ik mijn hand volkomen stil. toen ik de lijn aan de longe deed was hij rustiger met zijn hoofd maar had hij wel de neiging om naar buiten te kijken en met zijn benen langs de balken van de bak te komen. nu vroeg ik me af wat nou de voor- en nadelen van de lijn aan het bit of aan de singel zijn. dus ik hoop dat jullie je mening willen geven. alvast bedankt!

groetjes Vivian

Anoniem

Re: longeerlijn aan longeersingel of bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:53

En wat gebeurt er als je aan dubbele lijnen longeert? Door de onderste singelring en dan naar het bit?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:20

-> LO

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:24

aan de singe heb je geen controle over je paard. iig netzoveel als wanneer je los longeert lijkt mij. heb je al eens geprobeert om de lijn aan de buitenste bitring te doen, dan over het hoofd (achter de oren) en dan door de binnenste ring? dat zie ik ook regelmatig en lijkt mij dan rustiger. nadeel lijkt mij wel dat als je een keer trekt hij niet gelijk loslaat als je niet meer trekt.

en kun je niet met halster longeren?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:36

ikenindi: das een goede manier, maar wel een strenge en enkel nodig bij paarden die flink naar buiten trekken of zo. Er zit namelijk een ophaaleffect op.

Beter kun je:
* Longe van buiten naar binnen door binnenste ring, onder de neusriem door en terug aan de longe zelf vastklikken
* Voor milde trekkers: longe van buiten naar binnen door binnenste ring, er een keer omheen slaan en dan aan de buitenste vastklikken.

Verder kun je: door het bit naar de singel maar ook van de singel naar het bit bevestigen. De tweede manier zou ik zelf intuïtief enkel gebruiken met dubbele longe maar ik bevestig zelf de longe nooit zo dus heb er geen verstand van.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:04

Sonja schreef:
En wat gebeurt er als je aan dubbele lijnen longeert? Door de onderste singelring en dan naar het bit?

ik heb nog nooit met dubbele longe gelongeerd, ik kan het proberen. ik weet eerlijk gezegt niet hoe dat precies in zijn werking gaat Clown misschien kan je het stap-voor-stap uitleggen?
ikenindi schreef:
aan de singe heb je geen controle over je paard. iig netzoveel als wanneer je los longeert lijkt mij. [b]heb je al eens geprobeert om de lijn aan de buitenste bitring te doen, dan over het hoofd (achter de oren) en dan door de binnenste ring[/b]? dat zie ik ook regelmatig en lijkt mij dan rustiger. nadeel lijkt mij wel dat als je een keer trekt hij niet gelijk loslaat als je niet meer trekt.

en kun je niet met halster longeren?

zoals jij het omschrijft heb ik het ook gedaan, hij vond het niet erg prettig. en met halster kan ik geen bijzetteugels gebruiken, wat mij verteld wordt te doen. maar dat doe ik ook regelmatig, dan laat ik hem lekker een beetje relaxen en hoef hij niet zo hard te werken.

Riixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:22

aan het bid is volgens mij handiger, want aan het bit het je meer controle over je paard

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:38

Als je géén ervaring hebt met dubbele longe, en je stelt nog zulke vragen over longeren (en dat is echt niet kwaad bedoeld) ben je nog lang niet klaar om de dubbele longe uit te halen, das echt moeilijk hoor, en veel mensen klooien der maar een eind mee aan.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:47

poes schreef:
Als je géén ervaring hebt met dubbele longe, en je stelt nog zulke vragen over longeren (en dat is echt niet kwaad bedoeld) ben je nog lang niet klaar om de dubbele longe uit te halen, das echt moeilijk hoor, en veel mensen klooien der maar een eind mee aan.

ik heb inderdaad nog niet met dubbele longe gelongeert, ik weet wel hoe het in zijn werking gaat maar ik heb eerder vragen over hoe ik dan de balans moet "instellen". moet ik meer druk op de buitenteugel of juist helemaal niet. en welke manier van bevestigen het meest van toepassing is op mijn paard en de problemen waar ik over vertelde. maar ik snap jou zin: en je stelt nog "zulke vragen", niet helemaal. het is niet dat ik een meisje ben die voor de eerste keer een paard longeert, helemaal niet. dus misschien kan je een beetje duidelijker zijn?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:52

Wel, mijn instructrice zei tijdens haar longeerlessen altijd als iemand vroeg of ze ook zouden leren met dubbele longe te werken: 'Kom binnen 10 jaar maar eens terug! Haha!'
Daarmee wou ze zeggen dat je de enkele longe echt al heel goed moet kunnen controleren, en vooral dat je zelf al beseft welke de inwerkingen van de hulpen zijn (en dus ook de manier van bevestigen) voor je eraan begint.

Ik kan een aardig end longeren maar vind mezelf dus lange niet klaar voor de dubbele longe. Ik weet dat veel mensen het hier niet mee eens zullen zijn maar ik vind het echt zoals de S&T, als je geen expert bent, blijf je eraf.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:41

oke, maar ik vond je stukje over "zulke vragen" een beetje klinken alsof je dacht dat ik gisteren voor het eerst een paard heb gezien Knipoog vandaar mijn reactie. voor de rest nog iemand ideeën?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:48

Je kan de longeerlijn door de binnenste bitring halen, onder de neusriem door en dan de klip aan de longeerlijn vast maken. Op die manier kun je wel contact houden met het bit maar ligt het wel een stuk stiller. Ook een kaptoom waar je een bit aan kan klikken is misschien handig. Dan hoef je de longeerlijn niet aan het bit vast te maken maar gewoon aan een ander ringentje.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:31

Judith_ schreef:
Je kan de longeerlijn door de binnenste bitring halen, onder de neusriem door en dan de klip aan de longeerlijn vast maken. Op die manier kun je wel contact houden met het bit maar ligt het wel een stuk stiller. Ook een kaptoom waar je een bit aan kan klikken is misschien handig. Dan hoef je de longeerlijn niet aan het bit vast te maken maar gewoon aan een ander ringentje.

oke, bedankt ik zal het proberen!