Dubbele lijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyflora

Dubbele lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:51

Ik heb veel gehoord over met dubbele lijn longeren,
maar tog snap ik nog niet zo goed wat je nou eigenlijk moet doen Gestoord
Kan het ook met een zadel en 2 longeerlijnen?
En hoe moet je het precies vastmaken

Eline_Fergie

Re: Dubbele lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:25

Als je met 2 lijnen longeert, klik je de lijnen ieder aan een kant van het bit of halster vast. De ene lijn gaat achter de kont van je paard langs naar je hand. De andere lijn gewoon vanaf het bit of halster naar je hand. Je kunt ook een longeersingel gebruiken. Dan haal je beide lijnen elk aan een kant van je paard door een ring van de singel daarna naar je hand.

Ik vind het longeren met een singel prettiger dan zonder, je hebt dan meer mogelijkheden. Het vergt trouwens wel wat oefening voordat het werken met 2 lijnen soepel gaat, maar als je eenmaal handigheid hebt is het wel erg leuk. Succes!

amyflora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:57

Maar is een longeersingel niet te kort als je hem achter de kont van een fjord langs doet? En mijn fjord kan niet aan de teugel lopen dan krijgt ze last van haar rug, is het dan wel verstandig met dubbele longeerlijn te longeren of hoeven ze daarvoor niet aan de teugel?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:13

misschien kan je eens bij afbeeldingen-google "dubbele longe" ofzo intypen, dan zie je dat de longeersingen thv de schoft om de romp van je paard gaat en de buitenste longe kan achter de kont van je paard (om de achterbenen erbij te betrekken) of gewoon over de rug (dan werk je alleen in op de mond en dus stelling je paard) De mate van "aan de teugel lopen" kan je zelf bepalen en is geen vereiste maar het is wel een beetje raar dat je paard last krijgt van haar rug als ze aan de teugel moet (want bij een goede aanleuning ontspan je net de rug)
het is allesinds wel verstandig denkik om je de eerste keren te laten assisteren door iemand die het wel goed kan zodat die je rechtstreeks tips kan geven!
succes!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:59

Je kan ook dubbel longeren met een zadel dat doe ik namelijk ook, ik knoop dan de beugels vast aan de singel, en doe dan de lijnen door de beugels heen.. Tong uitsteken