). Het gaat opzich wel goed want mijn pony vindt het leuk en reageert over het algemeen goed. Maar.... het gaat 9 van de 10 keer goed. De 10de keer heeft hij er geen zin en gaat hij zijn domininatie tonen en rukt zich los.
Ik zorg dan direct dat het touw eraf is voor zijn veiligheid. Daarna stuur ik hem continu weg omdat hij 'onderdanig' moet worden. Overigens gaat dat nu een stuk beter! hij loopt nu eerder weg ipv gevecht aan te gaan door te trappen naar mij. Hij mag pas weer naar mij toe komen als ik dat wil.Nu is mijn touw bijna kapot en mijn handschoenen ook.
Is het verstandig om eerst een tijd te gaan grondwerken met een hoofdstel in zodat ik meer controle heb als hij weer dominant word?
Of heeft er iemand een andere goede tip?
. Een bit is een pijnprikkel, dat blijkt al uit het feit dat je er minder kracht mee hoeft te zetten.
). Ik wil altijd eerst zijn volledige aandacht, vervolgens maak ik mijn lichaam groter (met energie en lichaamstaal) en moest hem met de leadrope aantikken (niet hard, he, maar de druk verhogen indien nodig). Zonder dus aan zijn hoofd te trekken, he, de lijn laat je verder los hangen. Hij moet echt uit zichzelf gaan 'werken', niet onder dwang. Want ze moeten het zelf gaan begrijpen. Inmiddels kan ik hem los (zonder leadrope/halster) een prachtige wending om de voor- en achterhand laten maken, achteruit laten stappen enzovoort. Ik vond vooral die wending om de voorhand heel pittig met Sam.
Ik denk dat het met mijn fobie voor het bit te maken heeft...