Grondwerk met hoofdstel in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Grondwerk met hoofdstel in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:32

Ik ben nu druk bezig met grondwerk (meerdere disciplines door elkaar, pak val elke wat mij aanspreekt Lachen ).
Het gaat opzich wel goed want mijn pony vindt het leuk en reageert over het algemeen goed. Maar.... het gaat 9 van de 10 keer goed. De 10de keer heeft hij er geen zin en gaat hij zijn domininatie tonen en rukt zich los. Koe Ik zorg dan direct dat het touw eraf is voor zijn veiligheid. Daarna stuur ik hem continu weg omdat hij 'onderdanig' moet worden. Overigens gaat dat nu een stuk beter! hij loopt nu eerder weg ipv gevecht aan te gaan door te trappen naar mij. Hij mag pas weer naar mij toe komen als ik dat wil.

Nu is mijn touw bijna kapot en mijn handschoenen ook.

Is het verstandig om eerst een tijd te gaan grondwerken met een hoofdstel in zodat ik meer controle heb als hij weer dominant word?
Of heeft er iemand een andere goede tip? Lachen

Waratje

Re: Grondwerk met hoofdstel in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:55

Je kunt natuurlijk wel (tijdelijk) een hoofdstel omdoen om meer vat op hem te hebben, maar feitelijk moet je eerder ingrijpen. Je moet de voortekenen beter leren inschatten dat hij iets van plan is en hem voor zijn, daarmee scoor je namelijk dubbele punten. Dus werk aan je timing, wees sneller en slimmer dan je paard. En ja, dat is een uitdaging bij een Welsh Cob Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:59

hahaha dat beest is echt verrekte slim. Hij ziet direct wanneer ik even niet met mijn aandacht bij hem ben Nagelbijten / Gniffelen
Die haflinger is een stuk makkelijker, die benut zijn kansen totaal niet Nagelbijten / Gniffelen

Maar met hoofdstel in kan ik net wat langer de tijd om hem beter te observeren. Met touwhalster ben ik hem direct kwijt..
Gebeurt gelukkig niet vaak, maar elke keer is er 1 teveel...
Ik blijf daarom wel in de wei, kan hij tenminste nergens heen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:38

misschien moet je hem niet zo vaak wegsturen... er zijn ook andere manieren om hem "onderdanig te maken"
edit: zorgen dat je paard graag bij je is maar je toch kan werken aan de leider positie.

marmamps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:42

Persoonlijk vind ik een hoofdstel niet geschikt voor grondwerk.
ik denk dat het verstandig is om een dually halster van Monty Roberts aan te schaffen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:55

Hmm.. je hebt grondwerk en je hebt grondwerk..
Als je paard op bijv buitenrit plost gespannen raakt en je stapt af om hem dan doormiddel van grondwerk weer te laten ontspannen lijkt het me geen punt om dat met hoofdstel te doen.
Echter, zoals jij het nu beschrijft, denk ik dat een hoofdstel niet de oplossing is. Ik denk dat voor jullie als combinatie deze oefening(en) nog te hoog gegrepen zijn.
Vergis je niet, het ene paard kan op een oefening totaal anders reageren dan de ander. Blijkbaar ben jij in je signalen niet op het juiste niveau met hem en resulteerd dat in losrukken.
Geen zwaarder materiaal gebruiken wanneer je er niet genoeg verstand van hebt, dus niet plots zo'n dually halster gaan gebruiken of een hoofdstel. Dat is imo het zelfde als een slof gebruiken omdat jij het verkeerd doet.

Terug naar de basis en opnieuw beginnen. Waar loop je tegenaan, hoe is je houding, wat geef je werkelijk door? Ik zou persoonlijk iemand zoeken die hier genoeg ervaring mee heeft om je te helpen. Door scherper op te treden lok je bij dit paard ben ik bang alleen maar hardere reacties uit, iets wat je juist niet wilt.
Dus of terug naar makkelijkere oefeningen of de juiste begeleiding erbij, zeker als je verder wilt in het grondwerken.

Succes!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:34

Ik ga met RianneH mee. Níet naar de zwaardere hulpmiddelen grijpen, ook al hebben we het 'maar' over een hoofdstel.. Maar een stap terug en de oorzaak opzoeken.
Een paard doet gewoon dat wat hij denkt dat hij moet doen, dus als hij zich dominant naar jou opstelt dan geef jij hem daar een reden toe. Als je nu naar een hoofdstel gaat grijpen komen we weer uit bij dwang, paard gaat dan misschien beter luisteren, maar in feite valt het onder symptoombestrijding.

Neem anders een instructeur, al is het maar voor een paar lessen. Die kan jou aangeven waar het fout gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:39

Ik sluit me bij m'n voorgangers aan.
Wanneer je pony blijk geeft van 'geen zin te hebben', zich dominant gaat opstellen en zich los rukt, ben jij ergens daarvóór al de fout in gegaan. Dan heb je hem bijv. niet goed 'gelezen', heb je tegenstrijdige signalen gegeven, heb je iets gevraagd wat hij niet begreep, heb je te veel druk gegeven, etc. Het kan van alles zijn.
Het is dan niet eerlijk om hem dan continue weg te sturen, dat is dan nòg verwarrender voor hem.

Om nu met hardere middelen te gaan werken, heeft ook absoluut geen zin en gaat alleen maar tegen jullie werken.
Terug naar de basis, heb geduld (en begrip!) en neem eventueel les in grondwerk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:39

Hij rukt zich los op het moment dat ik even mijn aandacht niet bij hem heb (bv als ik het schrikdraad weer dicht moet doen omdat zijn vriend anders ontsnapt). Dat voelt hij feilloos aan.
Ik stuur hem niet continu weg hoor Haha! Dat doe ik alleen als hij naar mij gaat trappen ipv naar mij toe komt.
Hij snapt dát dondersgoed gelukkig, want als ik hem een paar keer heb weggestuurd en dan weer vraag of hij bij mij komt (ik stuur hem dus weg omdat hij ongevraagd in mijn persoonlijke zone komt) dan is het goed Lachen Het is juist enorm duidelijk voor hem.

Ik ben nog maar bij de basis dus verder terug kan ik niet Nagelbijten / Gniffelen

Ik doe toch een hoofdstel in als ik weet dat er even niet voor de 100 procent bij kan zijn (dus als ik schrikdraad dicht moet doen). Het hoeft niet eens nodig te zijn,maar als hij hem wil smeren kan ik iig het gevecht aangaan (als hij doorheeft dat hij niet weg kan, is hij zo mak als een lammetje ook met halster).

Voor zijn veiligheid wel het beste.

Nadat ik weer mijn volledige aandacht bij hem kan hebben, zet ik hem aan het halster.

Hij moet maar eerst leren dat ook al let ik niet volledig op hem, hij ook gewoon moet stil staan.
Het gaat dus echt om die ene minuut, want eenmaal bezig trekt hij zich niet los. Dan heb ik ook geen hoofdstel nodig. Maar ik wil gewoon veilig zijn signalen kunnen oppikken voordat hij er alweer vandoor is.

(Voorheen rende hij ook wel weg tijdens oefeningen, maar dat is nu opgelost en hij doet alles aan een loshangend touw braaf. Dan kan hij stilstaan en kan ik rustig om hem heen lopen. Ook zonder touw doet hij het prima! Volgt goed en staat netjes stil zonder mij voorbij te gaan.)

Ik train ook met hem in de wei bij zijn vriend en dan let hij ook keurig op mij, ook al loop ik met hem om zijn vriend heen. Dan maakt het niet uit wat zijn vriend doet. Mijn pony luistert naar mij.

Ik doe met een hoofdstel niet aan symptoombestrijding, maar aan een manier om te zien wanneer het fout gaat en dat op te lossen. Bij een bit heb ik veel minder kracht nodig dan wanneer ik hem met een touwhalster moet tegenhouden (en dat voelt hij meer dan even aan het bit lijkt mij!). Hoofdstel is dus ook geen vervanging voor halster uiteindelijk. Want dat is mijn doel ook niet.

(overigens zag ik in een boek over grondwerk dat er wel vaker een hoofdstel gebruikt wordt bij lastige paarden totdat ze het goed snappen omdat het veiliger is. Ik weet alleen niet meer zo bij welke methode dat gebruikt werd. Kan het boek even niet vinden Nagelbijten / Gniffelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:54

Als ik dit zo lees, snap ik niet waarom je dit topic geopend hebt. Verward

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 12:56

hoezo?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:04

Welshcobfan, ik zou zelf nooit met een hoofdstel gaan werken. Als je grondwerk op de juiste manier doet, rukt een paard zich niet los. Ze leren juist heel snel dat ze graag bij je willen blijven, omdat je ze zo op jou gericht maakt. Ik heb inmiddels met een paar donderstralen op onze stalling laten zien, dat een paard het fijn vindt om iemand met de juiste lichaamstaal en met de juiste oefeningen te volgen. Dan rennen ze echt niet meer weg. Daarbij moet je ALTIJD naar hun uitdrukking blijven kijken. Bij 'ondeugend' gedrag geven ze altijd al veel meer signalen. Echt waar. Ja
Ik heb nog nooit een paard gezien, die dat niet deed.

Jij kunt bv opletten dat ALS jij even iets anders moet doen, je in de juiste positie blijft staan. Dan kan een paard zich niet zomaar los rukken. Dus bv in de buurt van zijn achterhand, dat zodra hij zou beginnen te trekken, jij zijn achterhand van je af kunt sturen. Dan moet hij namelijk gewoon 'om'. Kan hij al wijken om zijn achterhand?

Of bv bij de oefening 'leiden' je paard leren dat hij jou niet voorbij mag lopen. Ook niet als jij even de aandacht op iets anders vestigt.
Ik vind eigenlijk dat hij dit eerst moet kunnen, voordat je verder gaat met andere oefeningen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:06

Ik denk omdat je de adviezen in de wind slaat en je beslissing al gemaakt hebt Haha! .

Welshcobfan schreef:
Ik doe toch een hoofdstel in als ik weet dat er even niet voor de 100 procent bij kan zijn (dus als ik schrikdraad dicht moet doen). Het hoeft niet eens nodig te zijn,maar als hij hem wil smeren kan ik iig het gevecht aangaan (als hij doorheeft dat hij niet weg kan, is hij zo mak als een lammetje ook met halster).

Voor zijn veiligheid wel het beste.

Nadat ik weer mijn volledige aandacht bij hem kan hebben, zet ik hem aan het halster.

Het is je eigen keuze natuurlijk, maar je kunt hoog en laag springen, een bit valt wél onder symptoombestrijding Knipoog . Een bit is een pijnprikkel, dat blijkt al uit het feit dat je er minder kracht mee hoeft te zetten.
Het is de bedoeling om sámen te werken en niet wie de meeste kracht zet totdat de ander zich gewonnen geeft. En het gevecht aangaan? Dan heb je natural horsemanship niet begrepen naar mijn mening...

Citaat:
Ik doe met een hoofdstel niet aan symptoombestrijding, maar aan een manier om te zien wanneer het fout gaat en dat op te lossen. Bij een bit heb ik veel minder kracht nodig dan wanneer ik hem met een touwhalster moet tegenhouden (en dat voelt hij meer dan even aan het bit lijkt mij!). Hoofdstel is dus ook geen vervanging voor halster uiteindelijk. Want dat is mijn doel ook niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:18

Nadya: super! daar kan ik echt wat mee Lachen
Ik heb altijd geoefend zonder afleidingen (dus niemand mocht tegen mij praten tijdens oefeningen Nagelbijten / Gniffelen). Dus daar zal ik gelijk aan werken! Hij snapt het idee van het wijken nog niet helemaal. Achterwaarts gaat goed, maar druk van opzij vind hij maar raar (hij reageert wel overigens, maar door wat onwennig achterwaarts te gaan... ) Iemand nog een goede tip om het wijken voor druk opzij beter te laten snappen?

Dani62: Ik heb nu meer behoefte aan specifieke oefeningen dan: sta je wel goed? Want blijkbaar stond ik dat niet. Dan heb ik liever tips waar ik écht iets mee kan bv waar wel te staan om ervoor te zorgen dat hij niet direct weg kan sprinten. Ik sta open voor alle ideeen, maar ik heb nu meer aan praktische en wat concretere tips Lachen Zodat ik zaterdag er gelijk mee aan de slag kan Lachen
Snap je? Lachen

Maar opzich is het niet heel vreemd dat een pony in het begin wel eens weg rent om zijn positie weer terug te krijgen?
Want het is best een pittig dier, wel erg lief maar erg gesteld op zijn leideschapspositie.

Want ik wil ook niets lievers dan lekker met alleen een halster aan het werk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:38

Graag gedaan en ik weet hoe lastig het is om de techniek goed uit te voeren, naast je lichaamstaal en positie. Dat is niet makkelijk te combineren en bij de moeilijkere oefeningen, worstel ik daar ook nog wel eens mee, hoor (ik volg lessen, he Knipoog ). Hier op bokt lijkt het altijd alsof iedereen die aan grondwerk doet het perfect doet, maar daar geloof ik niet zo in, eerlijk gezegd. Haha!

Dat wijken; hmmm, ik gebruik ook mijn energie/focus daarbij. Mijn Sam was toen ik hem net had, niet in beweging te krijgen (echte Fjord/Haf Clown ). Ik wil altijd eerst zijn volledige aandacht, vervolgens maak ik mijn lichaam groter (met energie en lichaamstaal) en moest hem met de leadrope aantikken (niet hard, he, maar de druk verhogen indien nodig). Zonder dus aan zijn hoofd te trekken, he, de lijn laat je verder los hangen. Hij moet echt uit zichzelf gaan 'werken', niet onder dwang. Want ze moeten het zelf gaan begrijpen. Inmiddels kan ik hem los (zonder leadrope/halster) een prachtige wending om de voor- en achterhand laten maken, achteruit laten stappen enzovoort. Ik vond vooral die wending om de voorhand heel pittig met Sam. Haha!

Nog even over de wending om de achterhand: Toen hij het nog niet helemaal snapte, gebruikte ik ook mijn bovenlijf om de achterhand 'weg te sturen', zeg maar. Pfffff, wat lastig om uit te leggen op internet, haha....

Trouwens, als ik echt aan het grondwerken ben, geef ik mijn paard alle aandacht. Ik vind het namelijk niet eerlijk om half te kletsen met iemand, die over het hek heen hangt en mijn paard signalen te geven met wat hij moet doen. Dat kan niet, je bent samen aan het werk en dan verdient je paard alle aandacht. Las anders bij zo'n praatje even een pauze in. Je lichaamstaal verandert teveel als je je aandacht verdeelt tussen je paard en een persoon. Dat is niet eerlijk en verwarrend voor het paard. Maar zo ben ik, hoor. Haha!

Oja, wat ik nog wil zeggen; ik vind dat je paard niet mag weg rennen. Ik zou graag willen weten waarom en op welk moment hij dat doet. Maar begrijp ik uit jouw verhaal dat je dus alleen grondoefeningen met de leadrope doet? Niet los werken (los longeren) op lichaamstaal? Want dat is juist zo'n fijne voorbereiding (op het grondwerken aan de lijn) op het bepalen van het tempo, het bij je blijven, naar je toe komen e.d.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:42

Tuurlijk, dat begrijp ik wel. Maar van achter een beeldscherm blijft het speculeren over een eventuele oorzaak. We zijn er tenslotte niet bij geweest. Daarom was mijn advies ook om er een instructeur bij te nemen die je kan helpen, inplaats van dat je zelf wat 'aan gaat lopen klooien' (dit is algemeen en dus niet voor jou bedoelt) en uiteindelijk naar zwaardere hulpmiddelen grijpt en je de hele essentie van natural horsemanship hard voorbij holt.

Daar kan ik slecht tegen, dus dan kan ik een beetje eigenwijs over komen, I know... Extreme duivel Ik denk dat het met mijn fobie voor het bit te maken heeft... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:45

Ik zou dat bit ook weghalen, hoor, Welshcobfan. NH is geen 'dwang' in principe. Het is meer een gevoel en manier van communiceren samen. Jij moet jouw paard leren 'lezen' en je paard jou.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:49

Ik heb zelf ook altijd de regel dat er niet tegen mij aangekletst mag worden als ik met hem bezig ben, alleen moet ik dus wel vaker oefenen met hem als ik bv mijn veters ga strikken oid dat hij dan ook stil staat.

Hij rent inderdaad alleen weg met de grondoefeningen aan de leadrope als ik even niet met hem bezig ben. Met name als ik hem uit de wei haal en dan een hek of schrikdraadding dicht of open moet doen. Eigenlijk alleen dan bedenk ik mij...

Kun je dat los longeren ook doen als er een ander paard in de wei staat? (ik kan natuurlijk ook eerst het andere paard even naar de andere wei zetten, die is wel braaf namelijk en wacht wél totdat ik klaar ben).

Stomme vraag misschien maar hoe doe je dat loslongeren? In de boeken staat vooral over leiden en oefeningen met touw.
(wat voor oefeningen moet ik mij daarbij bedenken?)

Ik vind het heerlijk om met hem bezig te zijn en ik heb ook echt alle geduld ervoor. Het gaat al 100 keer beter dan in het begin gelukkig, dus er is vooruitgang. Alleen wij zijn er nog niet helemaal helaas.

Maar wat ik dus begrijp is dat ik eerst goed bezig met hem moet zijn zonder touw en als dat goed gaat mét touw.

Hij doet de touwoefeningen wel goed als ik dus niet met een hek of lint hoef te pielen (dus de weide niet verlaat)

Bit zal ik niet gebruiken (heb het ook niet niet gedaan hoor) bij grondwerk, maar alleen nog bij rijden. (wil ik later ook zonder bit doen, maar 1 stap tegelijk he Knipoog )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:05

Hihihi, heb je geen andere schoenen zonder veters? Of doe er een dubbele knoop in ofzo? Knipoog

Mijn paard gaat ook andere dingen doen, als ik mijn aandacht laat afleiden en gelijk heeft hij. Doe ik zelf ook, als ik met iemand praat, die zijn hoofd ergens anders heeft. Maar een hek openen, moet wel kunnen natuurlijk. Ik denk dat jij leidoefeningen moet gaan doen. Jouw paard moet echt leren dat leiden, leiden is. En dat hij ook geleid wordt, als jij een hek open doet. Loop je voor of naast hem? Ikzelf loop altijd voor mijn paard (tegenwoordig komt hij ook wel eens gezellig naast me lopen), maar hij zal nooit over me heen walsen, ook niet als hij schrikt. Ik heb heel fanatiek leidoefeningen gedaan destijds, want hij liep over je heen.

Los longeren, dus het paard rondjes om je heen laten lopen op je lichaamstaal (in combinatie met leadrope in je handen). Maar dan moet je wel een beetje weten hoe je dat doet qua lichaamstaal. Ik weet niet hoe jij dat in de wei doet met een ander paard? Ik heb zelf een round pen/longeerkraal tot mijn beschikking. En heb het ook wel eens gedaan in een kleine bak en dan liep Sam echt rondjes om me heen, dus hij kan het ook zonder omheining. Knipoog

Ik kan het niet zomaar even uitleggen. Bij mij zijn mijn schouders de schouders van het paard, de heupen mijn heupen en daar mee stuur ik hem. Je moet de posities weten (leidende kant, drijvende kant, neutrale kant, het midden dus). Nee, ik kan het je even uitleggen, te ingewikkeld. Woonde je maar in de buurt.....

Ik kan je alleen maar zeggen dat ik mijn paard kan laten stappen, draven, galopperen in diverse tempo's, halt houden, omdraaien, naar me toe komen, van hand veranderen, achterwaarts gaan en noem maar op door vanuit het midden mijn lichaam en energie te gebruiken. Je paard leert zich dan vanzelf helemaal richten naar jou en door de lichaamstaal en de manier van communiceren zijn zaken als inrijden, maar ook de dagelijkse omgang zo gemakkelijk. Maar natuurlijk is het een heel proces en elk paard heeft een of meerdere issues waar je keihard aan moet werken. Mijn paard wilde nooit in galop, en nu hoef ik maar een heupbeweging te maken of hij springt aan in galop. Zelfs een galopwissel (als hij verkeerd aanspringt) kan ik met 1 beweging doen. Echt zo gaaf!!! Dat kon ik een jaar geleden ook niet, hoor, haha.... Haha!

Neeeeee, je hebt los werken (dus op de cirkel werken zoals longeren, maar dan zonder touw/halster) EN je hebt grondwerkoefeningen aan de hand en aan de leadrope. Met het los werken, leren je paard en jij communiceren d.m.v. lichaamstaal en dan kan je fijn gebruiken in het andere grondwerk (aan de hand en aan de leadrope). Maar is ook te combineren. Kun je niet iemand vinden in je buurt, die hier ervaren in is en je kan begeleiden? Zo heb ik het ook gedaan. Of ergens een workshop volgen in lichaamstaal e.d.?

Je schrijft dat hij de leadrope oefeningen wel al goed doet, nou, dat is positief. Mag ik vragen uit welk boek je werkt? Welke methode?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 14:18

Ik loop altijd voor mijn pony, nooit ernaast. Ik wil ook niet dat hij nu naast mij loopt. Maar dan heb ik 1 vraag: als hij wel dichterbij mij komt dan ik dat wil, hoe los je dat het beste op?
Want hij reageert van geen meter als ik met het touw naar het toe wiebel zeg maar (zo golven). Dus laat ik hem maar stil staan. Clown

Ik zal eens met een stuk afzetlint de wei verkleinen als ik weer bij mijn paaltjes kan Nagelbijten / Gniffelen (zijn nu in gebruik als afscheiding zodat paarden niet bij de stal kunnen). Of ik probeer het iig eerst even in de wei zo, want zo groot is het stuk niet voor de stal. Ik snap wel wat je bedoeld met dat drijven. Ik krijg hem wel in draf en galop (aan de longeerlijn zelf, zonder nog niet geprobeerd) door op zo'n positie te staan, maar ik kreeg hem niet zo terug in een langzamere gang door mijn positie helaas.

Ik heb 2 boeken: paarden trainen aan de hand en grondwerk met paarden.

Ik ga wel op zoek naar hulp, maar ik moet even een maandje wachten tot ik weer geld heb Knipoog

(ik heb trouwens altijd een dubbele knoop in mijn schoenen Haha! maar het was even een voorbeeld van hoe ik eigenlijk mijn pony wil leren ook stil te staan als ik even niet bij hem ben qua gedachten).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:29

Jezelf heel groot maken, echt even grof met het touw zijn, want hij moet wel jouw ruimte respecteren. Je kunt je ook omdraaien en groot maken, van richting veranderen e.d. Hij moet echt leren om op jou te gaan letten.

Hem terug krijgen in een langzamere gang, doe je door jezelf 'klein' te maken, je schouders wat naar voren laten zakken, je lichaam zonder energie te houden, zeg maar. De druk eraf te halen in elk geval. Pfff, lastig om zo uit te leggen. Je paard moet ook de kans krijgen jou te leren 'lezen', zeg maar. Je kunt ook je positie remmend laten werken door op de hoogte van zijn hals omgekeerd te gaan staan (dus alsof je elkaar aankijkt). Na, kan het niet echt goed uitleggen, sorry.

Die eerste heb ik en die tweede, is dat een groen boek of die van Inge Teblick?

Hulp is echt fijn! Je ziet namelijk niet aan jezelf wat je fout (en goed) doet en iemand die jouw maniertjes observeert kan jou bewuster maken van bepaalde zaken. Ik vind het echt fijn om regelmatig les te krijgen. Mijn paard en ik gaan zo met sprongen vooruit. En ik oefen ook met andere paarden, omdat elk paard anders is, andere 'probleempjes' heeft.

Hahahaha, moet even lachen om dat knoop-in-je-schoenen verhaal. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 14:39

Oké, ik heb nu wat in mijn hoofd:
eerst kijken of ik in de wei met hem kan loslongeren in die ruimte, werkt dat niet. Dan ben ik wel genoodzaakt om er een lijn aan vast te maken en gewoon te longeren (lijn hangt altijd wat door, dus hij blijft wel bij mij en trekt zich nooit los) en dan proberen wat te 'spelen' met tempo etc. (longeren vindt hij echt geweldig om te doen!)
Later met grondwerk en leadrope bezig om toch meer te oefenen met een afgeleide ik.
Voorlopig dus maar even niet de wei uit (door het lint dus) met een touwhalster, maar eerst in de wei alles goed krijgen. Als ik wil rijden pak ik wel een hoofdstel en leid hem dan weg. Dus hoofdstel niet voor grondwerk of oefeningen maar gewoon alleen voor het rijden. (overigens loop ik met een hoofdstel ook voor hem en geen spanning op de teugels).
Wat ik laatst wel erg leuk vond is dat hij heel goed reageerde op mijn ho! onder het zadel. Hij stond direct keurig stil! Haha!

Aan welke bedragen moet ik ongeveer aan denken voor hulp? Nagelbijten / Gniffelen

(grondwerk met paarden is een gelig boekje, niet die van inge)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:48

Het lastige van gewoon longeren is dat je niet echt je lichaam vrij hebt om gebruik te maken van lichaamstaal en positie, maar goed, ik snap, je moet wat. Knipoog

Als ik ga grondwerken/rijden, sleep ik ook alles mee naar de bak, hahaha.... Gewoon omdat ik eigenlijk altijd begin met grondwerken en dan pas ga rijden (maar goed, ik ben nog bezig met het inrijden/bevestigen).

Qua hulp, tja, ik betaal ca. 20 a 25 euro per uur/anderhalf uur gemiddeld. Kijk eens op MP, maar let ook op dat je een echt goede vindt, want er zit een hoop kaf tussen het koren. Knipoog
Of misschien kun je iemand vinden via bokt?
Succes!!! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 14:54

Dank je! ik heb er echt zin in Lachen

hahaha ja longeren met touw is niet heel ideaal, maar je moet inderdaad toch wat Knipoog Gelukkig vind mijn pony longeren echt helemaal geweldig, grondwerk trouwens ook Lachen Hij houdt van veel contact met mij. Al is het natuurlijk soms wel net een kind: geef ze 1 vinger en ze nemen je hele hand Knipoog

Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook goed komt, als ik al zie hoever wij nu al zijn Lachen Hij valt niemand meer aan in de wei en komt daarvoor in de plaats vriendelijk op je af in de wei. Verschil van dag en nacht!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:36

Welshcobfan schreef:
Maar opzich is het niet heel vreemd dat een pony in het begin wel eens weg rent om zijn positie weer terug te krijgen?
Want het is best een pittig dier, wel erg lief maar erg gesteld op zijn leideschapspositie.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met deze zin.. Leg eens uit?

Ik zou toch echt wachten voordat je hulp hebt om verder te gaan. Wij kunnen vanaf hier wel tips geven, maar niet zien hoe jouw houding is en hoe je paard zich voelt. Dus zoek alsjeblieft hulp voordat je verder gaat met deze punten. Een paard hoort niet te schoppen naar degene die hem vast houdt en wegtrekken evenmin. Maar dit is niet even een twee drie opgelost en valt niet zomaar uit een boekje te leren.

Hulp hoeft niet duur te zijn, ik betaal 10 euro voor een half uurtje en dan zijn mijn paard en ik doodop..