In welke 'volgorde' werken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rider

In welke 'volgorde' werken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:00

Naar aanleiding van een gesprek wat ik laatst had met iemand over de volgorde van de oefeningen in de vrijheidsdresuur, ben ik benieuwd op welke wijze jullie trainen. Lachen

Het valt mij op dat heel veel mensen bijvoorbeeld beginnen met dingen zoals de Spaanse Pas, de buiging, of zelfs steigeren. Dit vind ik zelf opmerkelijk, aangezien dit toch veelal zwaardere, meer gevorderde oefeningen zijn, waardoor ik me afvraag wat de reden is om hiervoor te kiezen als begin in plaats van voor 'kleine' kunstje, zoals kusje geven, nee schudden of voetjes optillen.

Ik ben zelf zo'n twee jaar terug begonnen met kusje geven, redelijk snel gevolgt door voetjes optillen en voorbenen kruisen. Ik werk met voedselbeloning, en vanuit dat principe leek het me handig om eenvoudig te beginnen met snel bevestigde oefeningen zodat het paard ook gelijk leerde begrijpen dat kunstje = snoepje.

Daarna verder gegaan met zijgangen aan de hand, wending om voor- en achterhand, de berggeit, en andere niet te moeilijke, gymnastische oefeningen. Vanuit daar doorgewerkt naar de buiging en de Spaanse Pas.

Momenteel ben ik bezig met compliment en voorbereiding op piaffe.

Deze volgorde is gebaseerd op wat ik logisch vind qua methode en wat voor mijn paard werkt als volgorde. Ieder paard kan vrijheidsdressuur leren, maar niet ieder paard heeft aanleg voor dezelfde oefeningen. Mijn paard is erg goed in het 'voetenwerk', dingen als Pas, berggeit, jambette etcetera, maar volslagen ongetalenteerd voor oefeningen naar de grond zoals buigen en compliment. Tong uitsteken

Ik ben benieuwd wat voor volgorde jullie aan houden, en waarom? Als je meerdere paarden hebt, kijk je dan voor ieder paard afzonderlijk welke volgorde het beste is of hou je vast aan een bepaald trainingsschema, en wederom, waarom dan? Lachen

Sisco4life

Re: In welke 'volgorde' werken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:07

Ik begin gewoon simpel met dingen die makkelijk zijn. Nee schudden bijvoorbeeld. Zo leerde sis de klikker kennen. Omdat hij mij soms aanstoot heb ik hem aan de hand daarvan makkelijk kus kunnen leren. Een andere pony ging altijd als je haar ergens aanraakte met de zweep kijken waar dat was, kon ze het niet zien ging ze stijgeren. Simpel aan kunnen leren en omdat ze wist wat het comando was (later op stem) is het omhooggaan op de zweep ook afgeleerd.

Ik heb dus niet echt een volgorde, ik kijk enkel naar wat op dat moment makkelijk is voor mijn paard, dingen die hij onbewust toch al doet Lachen

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:12

Ik ben heel makkelijk begonnen met het introduceren van een clicker, toen ze dit snapte ben ik begonnen met een target, en vandaar uit de basis, als "stap, draf, halt, blijf, volgen, achterwaarts. Pas toen dit allemaal lukte ben ik begonnen met kleine kunstjes, als voetje optillen en neeschudden. Ik denk ook dat je makkelijk moet beginnen. Je pony moet toch eerst begrijpen wat je verwacht, als je te moeilijk begint, heb je ook de kans dat als ie het dan kan het steeds uit zich zelf gaat doen. Wat ik persoonlijk niet handig vind. En bij nee- schudden is dat nog niet gevaarlijk dus kun je ook de tijd nemen om de dingen te negeren zonder te straffen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:22

Ik zelf ben begonnen met kusje. Daarna wacht (weigeren van een beloning tot na de click), voet, stap, halt en blijf. Nu ben ik bezig met keren om de achterhand. Dit zijn dingen die ik in de dagelijkse omgang praktisch vind. (behalve kusjes dan, die was gewoon lief).
Die die starten met spaanse pas of steigeren of zo, doen dit misschien wel omdat dit het spectaculairst is.

Marlo_esJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:12

Ik ben begonnen met voet optillen.
Dat had ze al snel onder de knie.
Ik ben er pas net mee begonnen.
halthouden, doet ze al wel aan het halstertrouw maar nog niet op stem.
maar wat is een clicker?

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:34

Een clicker is een klein doosje waarop je kunt drukken en dan maakt het een klikkend geluid, de naam zegt het eigenlijk al.
Deze clickers zijn in dierenwinkels te koop bij de hondenartikelen. Het wordt gebruikt om een dier (je kunt namelikk vanalles trainen met bv een clicker. Ik kende het van honden en gruik hetzelf voor mijn konijnen) aan te geven dat hij een opdracht oed heeft uitgevoerd. Mijn ervaring is dat het zonder officiele clicker ook prima werkt. Je kan bijv. klakken met je tong, knippen met je vingers of in je handen klappen. Bij mijn konijnen gebruik ik handen klappen al voor iets anders, dus ik zelf gebruik mijn stem en zeg 'EX'. Al je paard of welk dier dan ook de methode niet kent, moet je eerst zorgen dat hij de klik gaat associeren met iets prettigs (voer/snoep). Later kun je de voedsel beloning af gaan bouwen en bij bekende opdrachten bijna helemaal weglaten.

Wat betreft de oefeningen: (Ik gebruik zelf trouwens de SATS-methode, die bijna op hetzelfde neerkomt als clicker-training) Ik heb helaas geen paard tot mijn beschikking hiervoor, dus ik kan geen specifieke oefeningen benoemen.
Met mijn konijnen ben ik begonnen met een target aanleren: Als ik 2 vingers vlak voor hun neus houd ruiken ze daar vanzelf aan, meteen een klik en een snoepje. Dat heb ik uitgebouwd naar het commando HIER (op commando komen) en GROOT (op commando op de achterpoten gaan staan). Ik heb hiervoor gekozen, omdat dit makkelijke trucjes waren en ze zo begrepen, dat uitgevoerde opdracht betekend een klik EN een snoepje. Ik heb gemerkt dat als ze het eenmaal doorhebben hoe de training werkt je ze steeds sneller dingen aanleert. Als je paard al wat commando's kent die je niet met de clicker hebt aangeleerd, zijn die ideaal om 'uit te leggen' hoe de clicker werkt. Als volgende stap zou ik commano's bedenken voor gedrag dat ze al wel eens uit zich zelf laten zien. Als de methode duidelijk is aan het paard zou ik moeilijkere dingen gaan vragen. Als sommige commando's zwaar zijn voor je paard (lichamelijk) kun je ervoor kiezen om in het klein te beginnen. Bijv. steigeren: eerste alleen het hoofd omhoog gooien en dat langzaam verder uitbouwen.
Het grote verschil met de methode die ik gebruik is wel dat ik ook een geluid maak als ze op de goede weg zijn. Ik coach ze dus door de opdracht heen: zodra ze afwijken (doordat ze afgeleid zijn, het blijven konijnen) stop ik met coachen en heb ik meteen hun aandacht weer. Ik merk dat ze door die coaching nieuwe opdrachten eerder onder de knie krijgen, maar ja ik werk dan ook met konijnen en niet met paarden Bloos