Langelijnen zonder singel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyflora

Langelijnen zonder singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:58

Ik wil graag aan de langelijnen met mijn shetlander,
maar ik heb een vraag MOET je een longeersingel hebben? Ik zag laatst op een foto iemand zonder.

Judje

Re: Langelijnen zonder singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:22

Met een zadel kan het ook. Dan maak je de beugels zo kort dat ze net onder de zweetbladen uitkomen en dan met een touwtje maak je de beugels aan de singel vast en gebruik je je beugels als singel-lussen.
Maar, een longeersingel werkt imo wel fijner, omdat je veel meer ringen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:37

Ik werk juist zonder. Maar dat is omdat ik ook met zijgangen bezig ben, en dan zit een singel nogal in de weg Nagelbijten / Gniffelen Dus het kan hoor Ja alleen moet je dan wel opletten dat je de teugel niet te veel laat vieren (dus dat hij/zij niet in de knoop komt *LOL* )

EDIT: In het begin is het overigens wel aan te raden,als je zelf nog nooit aan de LL hebt gewerkt, omdat je dan snel neigt om de waslijn-teugels te hebben Lachen Succes!

amyflora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:16

Oke bedankt, en moet je gewoon met 2 longeerlijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:48

Één is al te lang Clown Je kan beter 2 lange halstertouwen nemen...

amyflora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:12

Oke bedankt! heb je mischien een foto zodat ik het kan zien hoe jij het doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:13

Mijn avater Knipoog

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:18

Je kunt idd werken aan de lange lijnen zonder een longeersingel te gebruiken. Het vergt wel wat oefening. Ik gebruik altijd 2 longeerlijnen. Dan kan ik kiezen op welke lengte ik de pony laat lopen. Vind ik persoonlijk erg prettig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:20

Ik gebruik gewoon menleidsels. Lachen
Met singel inderdaad. Dat vind ik fijner en het is ook wat veiliger.
En voor zijgangen, alles kan je het gebruiken. Ook met singel dus.
Als je foto's wilt dan heb ik die wel voor je. Lachen

amyflora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:55

Oke bedankt allemaal! En misschien domme vraag maar als je ze laar draven of galoperen moet je er dan gewoon achteraan rennen.( Ik begin gewoon met in stap er achter lopen en daarna wenden ezo hoor)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:56

Je kan natuurlijk longeren met dubbele lijnen en zelf in het midden blijven staan.
Wat ik zelf meestal doe is inderdaad meerennen, doe ik ook nog wat aan mijn conditie. Haha!

amyflora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 21:02

Longeren word niks mijn shet blijft stilstaan en zet geen stap meer als ik wil longeren haha

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:44

Doordat je 2 lijnen hebt zun je dus net als OHZ sturen. je kunt je paard dus om je heen laten lopen maar ook rechtuit. Ik zel laat haar meestal een grote volte lopen en daarna figuren . in Galop is het voor mij geen doen om er achteraan te rennen (dat hou ik niet bij:P ) maar je kun natuurlijk hem natuurlijk wel een stuk rechtuit laten galloperen en als je zelf moe word of hij gaar te hard op de volte zetten of laten afwenden. ( dan kun je zelf even bijkomem)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:00

Hoe drijf je voorwaarts aan de lange lijnen? Je hebt geen been of zweep ter beschikking en van alleen maar ju roepen zijn ze ook niet echt onder de indruk lijkt mij?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:06

Fiffill schreef:
Je kan natuurlijk longeren met dubbele lijnen en zelf in het midden blijven staan.
Wat ik zelf meestal doe is inderdaad meerennen, doe ik ook nog wat aan mijn conditie. Haha!

Aan de LL mag je juist níet meerennen Lachen Je moet je pony/paard zover verzamelen dat je met lange rustige passen mee kunt lopen Lachen In draf gaat dit wel, galop is echt heel moeilijk. Daar mag ook geen zweefmoment meer in zitten. Het is zelfs zo, dat in de spaanse rijschool éérst de piaffe aangeleerd wordt en dan pas de galop, omdat het paard een ontzettende achterhand ervoor moet hebben. Dus de galop moet je idd nog even meerennen *LOL* Maar dat komt wel, zogauw je paard/pony er klaar voor is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:28

Klara16 schreef:
Hoe drijf je voorwaarts aan de lange lijnen? Je hebt geen been of zweep ter beschikking en van alleen maar ju roepen zijn ze ook niet echt onder de indruk lijkt mij?

Ik heb vaak wel een zweep voor de aanwijzingen, verder gebruik ik stemhulpen.
Ikzelf gebruik 'voorwaarts' om te gaan stappen, 'draf' voor draf, 'galop' voor galop en dan heb ik ook nog bijv. 'strekken' voor het uitstrekken in draf, en 'om' voor pootje-over (deze commando's gebruiken we zodat ze voor de kar ook goed naar de stemhulpen luistert).

bizzybijtje schreef:
Fiffill schreef:

Aan de LL mag je juist níet meerennen Lachen Je moet je pony/paard zover verzamelen dat je met lange rustige passen mee kunt lopen Lachen In draf gaat dit wel, galop is echt heel moeilijk. Daar mag ook geen zweefmoment meer in zitten. Het is zelfs zo, dat in de spaanse rijschool éérst de piaffe aangeleerd wordt en dan pas de galop, omdat het paard een ontzettende achterhand ervoor moet hebben. Dus de galop moet je idd nog even meerennen *LOL* Maar dat komt wel, zogauw je paard/pony er klaar voor is.

Hier ben ik het niet mee eens. Niks moet of mag niet. Lachen Als ik mijn pony even de benen wil laten strekken dmv een lekker galopje, dan ren ik gewoon mee. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling een hogeschoolpaard te kweken.
Ik gebruik de lange lijnen gewoon omdat de pony het leuk vind en het is een goede oefening voor de wagen. Lachen

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:33

Je kan ook makkelijk zonder singel of zadel doen, dat doe ik ook, mijn paard is kreupel en moet veel stappen, dus doe ik wat lange lijnen werk zo en is ze dus bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:37

Fiffill schreef:
bizzybijtje schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Niks moet of mag niet. Lachen Als ik mijn pony even de benen wil laten strekken dmv een lekker galopje, dan ren ik gewoon mee. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling een hogeschoolpaard te kweken.
Ik gebruik de lange lijnen gewoon omdat de pony het leuk vind en het is een goede oefening voor de wagen. Lachen

Dat snap ik Lachen Maar ik dacht dat je echt trainingsgericht wou werken Knipoog Vandaar!

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:48

Ik train ook met lange lijnen als je zelf in het midden wil staan moet je houding wel zo zijn dat je schuin achter hem staat anders gaat hij op de rem. het scheelt wel veel in het meerennen ; )