veulentje beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vlinder1973

veulentje beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:27

Onze haflinger heeft vorige week een prachtig veulentje gekregen. Ze is een merrie en heet Spring. Omdat ik haar zelf wil gaan beleren, heb ik het boek 'van veulen tot rijpaard'aangeschaft. Dit is vlgs het natural horsemanship op de achtergrond.
Ben dus nu begonnen met het veulentje overal te aaien en bekloppen. Gaat heel goed, alleen als ik bij haar billen kom bokt ze! Hier vind ik niets over in het boek terug. Weet iemand watvoor reactie dit is?
En in het boek staat met 6 weken te beginnen met halstertje...maar ik hoor om me heen; zo snel mogelijk...nu al?
Ik ben bang dat ik te snel zal gaan en dat is tuurlijk niet de bedoeling. Tips?
Laatst bijgewerkt door vlinder1973 op 28-05-08 08:42, in het totaal 2 keer bewerkt

ikenindi

Re: velentje beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:31

je moet in de titel even een u er tussen zetten Knipoog

btw, ik zou het niet vanuit een boek doen. dan uit meerdere boeken enzo.
een halster eerder doen kan volgens mij geen kwaad.
dat ze bokt als je bij haar kont bent... ik ben van mening: niet wegtrekken je hand dan, want dan krijgt ze haar zin. maar ik weet niet of dat verantwoord is(ik weet niet op wat voor manier ze bokt) en of het nh verantwoord is. verder zou ik wel rustig opbouwen. het kan ook een teken zijn dat je te snel gaat?
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-06-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:37

Na zes weken een halster? Die van mij was nog niet eens droog en had er al eentje om Haha!

Ik heb 'Imprint Training' gelezen van Robert M. Miller. Wel in het Engels maar héél goed. Oja, niets gaat volgens het boekje Haha! !! Hou het als een soort leidraad...

Bij bokken, zoals ikenindi ook zegt, hand juist op de kont houden. Net zolang tot ze rustig is en dan herhalen, herhalen, herhalen...

Hmmm, nog iets... Als je het 'natural' wilt doen, doe je toch niets? (heel flauw! Knipoog Knipoog Clown )

vlinder1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:38

ok...een u ertussen! uh...ga ik proberen! Bedankt vast voor de reacties!

sanne83

Re: veulentje beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:14

Waarom begin je met iets nieuws uitproberen op een veulen?
Laat het veulen met rust en oefen op een ouder paard die al wat gewend is.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:16

Ik zou het veulen eerst nog maar even veulen laten. Laat de moeder eerst de basis maar doen, daarna kan jij wel bezig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:17

een ouder paard die al wat gewent is hoef je niet te laten wennen Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:19

Goed hoor dat je nu al bezig bent je veulentje aan van alles en nog wat te laten wennen.
Af en toe even heel kort wat doen, helpt heel erg voor later!
Ik zou anders eerst het kloppen op de kont vervangen voor wat harder wrijven op de achterhand. Paarden vinden zowiezo kloppen een irritant gevoel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:20

gefeliciteerd met je veulentje! veel plezier er mee!
halstertje mogen ze van mij ook wel eerder om hoor, vanaf dag 1 hebben ze het bij ons op stal al om.
Op zich vind ik er niets mis mee om een jong veulentje al wat dingetjes aan te leren, meelopen aan het halster, borsteltje erover, beentje optillen, aaien etc, dat leren ze het beste als ze nog bij de moeder lopen.
Gaat ze straks wel in de opfok met leeftijdsgenootjes?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:24

Uit de openingspost blijkt al dat de ts geen idee heeft wat ze moet doen met een simpele aanraakoefening. Maakt helemaal niets uit, maar ga dan niet op een veulen oefenen. Een ouder paard is al "wat" gewend, meestal kan je daar nog uitgebreid of oefenen. Je begint dan met dezelfde principes maar de reacties van je paard als je het fout doet zijn kleiner, je kijkt dus naar spanning/ontspanning. Als jij op die manier zelf timing en lezen van je paard geoefenend hebt, kan je het op een ander paard ook.
Bij een foute benadering of timing kan je heel veel stuk maken bij een veulen, want dit is zijn eerste ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:16

Een veulentje overal kunnen aaien/aanraken, is heel goed. Maar overal bekloppen vind ik wel vreemd om te doen. We bekloppen onze volwassen paarden immers ook niet.
Wat je wel kunt doen, is de hoefjes bekloppen.

Dit alles hoef je overigens niet iedere dag te doen, dan gaat het vervelend worden. Als je het een paar keer gedaan hebt met een paar dagen tussenpoze, dan zit het er wel in.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:06

Het werkt vaak niet als je je stug gaat vasthouden aan de methode van 1 boek. Iedereen is tenslotte verschillend dus lees meerdere boeken en doe datgene dat jouw en je veulen bevalt.

Het is heel goed dat een veulen overal aan te raken is, maar ik zou het bij aaien houden. Halstertje om en af doen kun je wel oefenen maar een veulen hoort het vervolgens niet om te houden in de wei of stal. Ze kunnen zich ook niet zo lang concentreren, 10min per dag in mensenhanden is voldoende en doe dan niet elke dag hetzelfde. Gewoon even bij je veulen zijn is ook 'beleren'!

Het belangrijkste is dat je veulen gewoon jong kan zijn, dus lekker buiten staat in een kudde.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:10

Ik zou het boek, met wat voor jou goed voelt combineren Lachen

vlinder1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 13:57

wat een fijne reacties! *LOL*
Kwam gister bij haar en ik kon het halstertje zo omdoen...geen enkel probleem. Na het mesten en wat andere klusjes in de wei heb ik het weer afgedaan en ook dat vond ze prima!
Ze is echt super aanhankelijk. En tuurlijk ga ik het niet overdrijven, ze is tenslotte nog maar een 'baby'
Bedankt voor jullie reacties!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:48

Vervang het kloppen door aaien, en probeer dat over het hele lichaam te doen. Als je weerstand krijgt, ga je terug naar een plek waar je dat niet krijgt, en tast je weer naar de betreffende plek toe. En veulens vinden het normaal om het kontje omhoog te doen als ze daar druk voelen omdat je de hand erop legt. Vooral dat plekje op blijven zoeken ook na een bok.

vlinder1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:21

nu gaat ze iedere keer dat ik haar knuffel'pal tegen me aanliggen!!!
Iemand dat al eens meegemaakt?

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:27

Wel van dat bokken niet veel aantrekken, veel veulens doen dat in de eerste levens week. gaat van zelf voor. kloppen zou ik nu niet bepaald doen gewoon strelen vinden ze veel toffer. veel over de manen wrijven ter hoogte van de schoft. Dan bouw je goede band op met je paard.
Allesinds gefeliciteerd met het veulen en ik hoop dat je er veel plezier aan hebt.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:30

sanne83 schreef:
Waarom begin je met iets nieuws uitproberen op een veulen?
Laat het veulen met rust en oefen op een ouder paard die al wat gewend is.

Ik ben er anders wel een voorstander van.
Wat is er nu mooier om met een veulen te beginnen en samen te leren.

En aan je laatste post te zien TS, gaat het goed!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:26

vlinder1973 schreef:
nu gaat ze iedere keer dat ik haar knuffel'pal tegen me aanliggen!!!
Iemand dat al eens meegemaakt?

Probeer ervoor te waken dat het paard tegen je aan gaat leunen ipv weg te gaan als jij druk geeft. Het is schattig bij een veulen van 100 kilo, maar niet grappig meer bij een paard van 700 kilo. Dus wijken voor druk, duw hem weg, maar blijf niet duwen als je veulen een stapje opzij doet. Accepteer niet dat hij tegen je aanleunt. Het is een natuurlijke reactie, lekker lichaamscontact zoeken om je veilig te voelen, maar probeer dat niet te stimuleren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:27

vlinder1973 schreef:
Onze haflinger heeft vorige week een prachtig veulentje gekregen. Ze is een merrie en heet Spring. Omdat ik haar zelf wil gaan beleren, heb ik het boek 'van veulen tot rijpaard'aangeschaft. Dit is vlgs het natural horsemanship op de achtergrond.
Ben dus nu begonnen met het veulentje overal te aaien en bekloppen. Gaat heel goed, alleen als ik bij haar billen kom bokt ze! Hier vind ik niets over in het boek terug. Weet iemand watvoor reactie dit is?
En in het boek staat met 6 weken te beginnen met halstertje...maar ik hoor om me heen; zo snel mogelijk...nu al?
Ik ben bang dat ik te snel zal gaan en dat is tuurlijk niet de bedoeling. Tips?

Na 6weken? Vanaf dag 1 hebben ze hier een halster om. En naar ik geloof (weet het niet meer zeker, vanaf een week of 2 lopen ze braaf aan het halster mee, aangelijnd dus. Clown (Maar weet dat niet meer helemaal zeker, geen veulens dit jaar Tong uitsteken )

Edit: Je hebt hem het halster al om.

Verder beginnen wij ook al vanaf de eerste week (indien moeders het toelaat, beetje afhankelijk van met welke merrie we gefokt hebben) met poetsen, hoefjes optillen, wandelen, en vooral veel knuffelen.

En over het te vroeg beginnen, wat mij betrefd kan het nooit vroeg genoeg. Alle door onze gefokte paarden zijn uiterst vriendelijke, netjes opgevoede en niewsgierige paarden (En lichtelijk aandachtsg.eil, maar dat geeft niet Lachen )

vlinder1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:40

Nou, ik geniet er volop van. Haha! Als ik naar de wei kom gaat ze al net als haar moeder hinniken zodra ze me ziet! en dan komt ze aanrennen (springen). Dat bericht van cassidy heb ik ook wel wat aan...dacht inderdaad; 'hoe moet dat als Springertje een Spring is' En dat leunen doet ze inderdaad!
Vandaag ben ik met Mieke (moeder) een eindje naast de wei wezen wandelen. Ik had het gevoel dat ze er heeeeel graag ff uit wilde. Spring is aan het halstertje mee geweest en dat ging echt goed! Af en toe wel wat rondjes proberen te rennen (handig...met halstertouw! Knipoog ) maar ze is tenslotte nog maar 3 weken nu.
Na 15 minuutjes zijn we terug de wei ingegaan en heeft ze zich even helemaal uitgeleefd! Rennen!!! En een soort van hinnik-geluiden dat ze dan maakt! Echt geweldig!! Miek zag er ook weer tevreden uit...dus kortom; Genieten

Groetjes Allemaal!

Anja

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:45

Wij zijn meteen de 1e dag met ons veulen begonnen, de moeder heeft veel vertrouwen en laat alles toe, dat maakt het wel makkelijker.

Wat kun je allemaal doen: overal aanraken (aaien) met je handen, maar later ook met een touw of halstertje in je handen. Ook aan de oren, neus, ogen en mond kunnen komen. Poetsen (is eigenlijk hetzelfde). Voetjes optillen, op de onderkant van de hoefjes kloppen. Voetje naar voren geven. Touw om de hals, lusje van het touw om het neusje, halstertje om. En wijken voor druk: achterwaarts bij druk op de borst, voorwaarts bij druk tegen het kontje. Haha!
Ook bepaalde oefeningetjes kun je al doen, ons veulentje heeft al over balkjes gelopen en door een smalle doorgang (gewoon los achter de moeder aan).

Zo hebben we nu 4 weken na de geboorte een heerlijk meegaand en lief veulen. Lachen Leiden aan het halster hebben we nog niet gedaan, wel met een touw om de hals en dat ging al best goed. Aan het halster daar wacht ik nog even mee, ik wil niet dat ze panisch gaat trekken ofzo. Eerst maar eens rustig opbouwen met wat lichte druk aan het halstertje en dan meegeven met haar hoofd.

Heel belangrijk is wel dat je op het goede moment de druk wegneemt, niet te vroeg (als ze nog tegenstribbelt) maar vooral ook niet te laat; op het juiste gedrag moet meteen de beloning volgen. Op dit vlak kun je heel erg veel fout doen, dus ik zou zelf inderdaad aanraden om die dingen eerst op een ouder paard te oefenen.

vlinder1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:12

Ondertussen is Spring 4 weken en je raad t nooit....ze gaat gewoon een eindje meelopen aan het halstertje. Met moeder Mieke aan de ene kant en Spring aan de andere kant!
Oortjes naar voren en nieuwsgierig! Ze blijft keurig naast me lopen! Ik doe dit maar twee keer per week en dan maar 10 minuutjes ongeveer. Haha!

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:49

Heel veel veulentjes doen dan, het is speels gedrag.
Wij hebben ook een haflinger veulentje van 2 weekjes oud en een belgisch trekpaard veulentje.
die doen dat ook, het eerste jaar moeten ze natuurlijk niet brutaal worden, maar ik vind het niet erg als ik kriebel op hun kont dat ze een beetje gek doen maakt mij niet uit.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:05

Ik heb ook sinds vorige week een veulentje. Hoe leren jullie ze mee aan het halster lopen? Ik kan ze overal aanraken en halstertje accepteert ze ook. Heb er alleen nog geen touw aangehangen.