oplijmbare hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

oplijmbare hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 10:34

Ik ben al een tijdje opzoek naar geschikte hoefschoenen voor endurance, nu kwam ik vandaag deze tegen:

Afbeelding

Afbeelding

voor meer informatie: http://www.renegadehoofboots.com/glueon.html

De renegade hoefschoenen komen ongeveer over 2 maand op de markt, maar zijn al succesvol getest door o.a. Jermey Reynolds. Maar nu vraag ik me af of iemand al ervaring heeft met oplijmbare hoefschoenen? Marquis heeft ook een oplijmbare versie:

Afbeelding

Ik had er echt nog nooit van gehoord, maar het klinkt voor mij in iedergeval wel interessant Lachen !

CherokeeChum

Re: oplijmbare hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:49

RWL quality Rene Vroom,doet iets vergelijkbaars.
Spikey Blue hier op bokt ook!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:36

whaaaa.. zou dat de oplossing voor mij zijn. Geen geknoei meer met riempjes en schoenen die stug aan gaan.

Echter de eerste vraag die me opkomt is: Kun je ze na gebruik weer gewoon afhalen? Of is het de bedoeling dat ze een tijdje onder blijven zitten? Lijkt me eigenlijk niet.

Ik zou ook wel wat meer willen weten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:33

dit staat er op de site over:

Citaat:
Primarily intended for competition use, it is flexible, durable and long lasting. When properly installed, the shoe will not come off even when used for multi day endurance competition. Though not recommended for long term use, it has shown to remain well attached for over five weeks.

Maar ik ben ook benieuwd of je ze er ook gewoon 1 dag op kan zetten zoals met een hoefschoen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:36

t ziet er apart uit. net de zool van sportschoenen...

mag ik vragen waarom je hoefschoenen wilt gebruiken?
wat ik weet is dat hoeven net zo snel aangroeien als afslijten, en als je dus regelmatig buiten rijdt zullen de hoeven sneller aangroeien toch? en aangezien je endurance rijdt neem ik aan dat je regelmatig buiten rijdt? ik ben wel benieuwd naar de exacte reden en ervaring eerlijk gezegd.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:47

slijtage is geen probleem, ik bekap Visconti natuurlijk en vijl zijn hoeven elke week. Zijn hoeven zijn opzich dus wel wat gewend, maar hij heeft helaas hele slechte hoornkwaliteit waardoor er snel scheuren in komen. Elke keer als ik een endurance wedstrijd blootvoets heb gereden komen er scheuren en brokkels in zijn hoeven, ik hoop dit moet hoefschoenen te kunnen verminderen Lachen

Ik ben er van overtuigd dat er zat paarden zijn die gewoon lekker blootvoets endurance kunnen rijden, maar ik ben realistisch en weet dat Visco zijn hoeven daar niet geschikt voor zijn. Hij heeft genetisch gezien de zwakke hoeven van zijn moeder geërfd en daarnaast qua omstandigheden ook niet ideaal gehouden om die hoeven sterker te krijgen. En ik ben niet zo van de ijzers dus probeer ik een goed alternatief te vinden. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:04

aha, interessant. dank voor je antwoord iig Lachen

heeft hij niet `gewoon` droge hoeven dan? die van mij eeft nu ook kleine scheurtjes, maar dat is echt van de droogte. zodra t land droog is krijgt ze het. maar zou het bij visconti door de schokjes ofzo?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:12

hij heeft ook last van droge hoeven, in de zomer komt hij elke dag in modder te staan zodat zijn hoeven niet te ver doorscheuren. Anders blijft er bijna niks van over, daarnaast smeer ik textura erop zodat ze wat sterker worden. Dat helpt opzich wel, maar voor endurance wedstrijden is het gewoon niet voldoende.

De scheuren gaan ook heel erg moeilijk dicht, komt vaak een bacterie bij waardoor is de hoef weer moet ontsmetten. Ik wou dat ik wist waarom zijn hoeven nou echt zo slecht zijn, hij is bij ons geboren dus heb hem mijn hele leven als en hij heeft altijd zulke slechte hoeven gehad. Door natuurlijk bekappen is het wel beter geworden, minder brokkels enz. Maar het is nog lang niet ideaal.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:19

Hmm, ik vind het idee van oplijmbare hoefschoenen best interessant. Scheelt een hoop gedoe met aandoen enzo. Maar wat ik me dan weer afvraag: hoe gemakkelijk krijg je ze er weer vanaf? Ik zou ze voor bepaalde dagen willen gebruiken, zoals Visconti bijvoorbeeld voor tijdens een endurancewedstrijd, maar daarna wil ik ze er toch echt wel meteen weer afhalen.
Enne: zijn ze hergebruikbaar? [ziet beeld voor zich met allemaal lijmresten in de schoen waardoor de hoef er niet meer in te krijgen is...]

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:24

Visconti schreef:
hij heeft ook last van droge hoeven, in de zomer komt hij elke dag in modder te staan zodat zijn hoeven niet te ver doorscheuren. Anders blijft er bijna niks van over, daarnaast smeer ik textura erop zodat ze wat sterker worden. Dat helpt opzich wel, maar voor endurance wedstrijden is het gewoon niet voldoende.

De scheuren gaan ook heel erg moeilijk dicht, komt vaak een bacterie bij waardoor is de hoef weer moet ontsmetten. Ik wou dat ik wist waarom zijn hoeven nou echt zo slecht zijn, hij is bij ons geboren dus heb hem mijn hele leven als en hij heeft altijd zulke slechte hoeven gehad. Door natuurlijk bekappen is het wel beter geworden, minder brokkels enz. Maar het is nog lang niet ideaal.

en de moeder heeft ook slechte hoeven zei je? kan t door voeding komen? dat t meespeelt iig?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:26

Roadracer schreef:
Hmm, ik vind het idee van oplijmbare hoefschoenen best interessant. Scheelt een hoop gedoe met aandoen enzo. Maar wat ik me dan weer afvraag: hoe gemakkelijk krijg je ze er weer vanaf? Ik zou ze voor bepaalde dagen willen gebruiken, zoals Visconti bijvoorbeeld voor tijdens een endurancewedstrijd, maar daarna wil ik ze er toch echt wel meteen weer afhalen.
Enne: zijn ze hergebruikbaar? [ziet beeld voor zich met allemaal lijmresten in de schoen waardoor de hoef er niet meer in te krijgen is...]

ik denk eerlijk gezegd dat het niet voor eventjes is. ik zie t als een soort gelijmd ijzer namelijk. die zitten er toch ook weken onder?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:25

http://www.paardenservice.nl/plakbeslag.htm
Dit is volgens mij gewoon hetzelfde of niet? Het lijkt mij eerder gewoon plakbeslag, net zoals ikenindi al zegt. Ze zullen dus ook gewoon iedere 6 weken vervangen moeten worden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:37

Dank voor de verduidelijking. Ik dacht al wel zoiets, helaas voor mijn doeleinden dan toch echt niet wat ik zoek. Toch ergens wel jammer, dat ze ook niet hergebruikt kunnen worden (zoals soms met gewone ijzers wel kan). Zou de kosten wel weer drukken natuurlijk Pling

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:56

Mooie site he, heb je die megahippe hoefschoenen ook gezien? Haha!

RWL Quality en Happyhorse.de hebben plakprodukten, en ik gebruik de lijm van Glue-U (andere als de lijm die de paardenservice gebruikt), fantastisch spul!
Alleen jammer dat het allemaal zo vreselijk duur is...
Je kan ze niet hergebruiken, ze zitten er een week of 7,8 onder. Ook niet voor elk doeleinde geschikt zoals je zelf al aangeeft.

Edit: wat dacht je van een laagje Vettec onder de hoeven?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:50

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 20:15

op de site staat duidelijk:
Citaat:
Though not recommended for long term use

Dus daaruit maak ik op de het hier niet gaat om kunstof beslag maar meer om het hoefschoen idee.

Vettec zit er imo te lang onder, ik wil eigenlijk gewoon het idee van hoefschoenen, en dit systeem leek mij persoonlijk wel mooi omdat het niet kan schuiven en ook dat je paard minder aan zijn hoeven heeft zitten.

Citaat:
Mooie site he, heb je die megahippe hoefschoenen ook gezien?

Super vet! Haha! Ben alleen bang dat zijn hele hoefballen gaan opschuren Nagelbijten / Gniffelen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:53

Visconti schreef:
op de site staat duidelijk:
Citaat:
Though not recommended for long term use

Dus daaruit maak ik op de het hier niet gaat om kunstof beslag maar meer om het hoefschoen idee.

Vettec zit er imo te lang onder, ik wil eigenlijk gewoon het idee van hoefschoenen, en dit systeem leek mij persoonlijk wel mooi omdat het niet kan schuiven en ook dat je paard minder aan zijn hoeven heeft zitten.

Citaat:
Mooie site he, heb je die megahippe hoefschoenen ook gezien?

Super vet! Haha! Ben alleen bang dat zijn hele hoefballen gaan opschuren Nagelbijten / Gniffelen

Het zijn ook geen dingen die je voor de lol onder je paard hebt zitten; alleen bij een flink probleem is het soms handig om een extra handvat aangereikt te krijgen in de vorm van een plakbeslag.
Het zinnetje dat je van mij quotte "Mooie site he, heb je die megahippe hoefschoenen ook gezien?" is lichtelijk sarcastisch bedoeld Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 22:54

tja smaken verschillen, vind ze persoonlijk wel gaaf Tong uitsteken Alleen zou ze zelf niet snel kopen ivm de prijs en omdat zijn huidje nogal gevoelig is en ik daarom bang ben dat zijn hoefballen openschuren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:57

Als je bang bent dat de hoefballen open schuren, zijn plakijsers dan geen optie?